Gå til innhold

Pace HD Tuner fra Viasat. "Intet signal!"

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har gått på en smell og solgt sjela mi til Viasat for nye 12 mnd.. Som "belønning" fikk jeg rett før helga tilsendt den flotte nye HD-tuneren med harddisk fra Pace.

Jeg så for meg at dette skulle være plug-and-play siden jeg hadde antennen og det hele installert fra før, men den gang ei..

Etter å ha montert det hele og tilogmed fulgt den medfølgende bruksanvisningen til punkt og prikke ender jeg opp med følgende tekst på skjermen: "Intet signal"

Og som en liten bonus virker INGEN knapper på fjernkontrollen når denne teksten vises.

Jeg ringte så til Viasats kundeservice lørdag formiddag. Fikk da beskjed om at de måtte aktivere tuneren for mitt programkort (eller omvendt). Dette skulle de gjøre umiddelbart, og jeg ble bedt om å restarte tuneren, og så skulle alt være i orden. Det var det imidlertid ikke. Stadig står det "Intet signal" på skjermen, og jeg ringer på ny inn til Viasats kundeservice. Denne gangen snakker jeg med en hyggelig dame som kan fortelle meg at joda, dette er helt normalt. Jeg må smøre meg med tålmodighet, da denne tuneren bruker ca. 3 timer på å starte opp første gang. OK sier jeg..

3 timer senere sjekker jeg skjermen igjen, og der var det plutselig bilde på TV3!! Utrolig!

Men da jeg prøver en annen kanal kommer igjen den hyggelige beskjeden: "Intet signal"

Da var selvsagt damen på kundeservice gått hjem for dagen, så det var ikke mer hjelp å få der.. Tuneren står nå på TV 1000 HD, når jeg starter opp svineriet, og der blir den stående, siden jeg ikke kan skifte kanal så lenge jeg har "Intet signal" ....

Noen som har vært borti noe lignende??

Når den bruker 3 timer på å ta inn TV3, skal den kanskje ha 1000 timer på å ta inn TV1000? :hmm:

Må innrømme den sorte (og forøvrig ganske pene) blikkboksen begynner å irritere meg en lille smule nå....

Håper på svar!

///Mvh

Geir Ove

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når den bruker 3 timer på å ta inn TV3, skal den kanskje ha 1000 timer på å ta inn TV1000? :hmm:

:D Får da inderlig håpe det ikke tar så lang tid :p

Skulle til å lage en tråd om dette, men jeg henger meg på denne jeg da :)

Jeg har nettopp mottatt min HD-boks og har heller ikke signal. Det var ikke helt uventet, siden man må(?) ha to signalkabler til denne boksen, iflg supporten på Viasat.

Men saken er den, at jeg kjenner en som har montert en drøss med slike bokser (han jobber med denslags) og han mente at det ikke var nødvendig. Siden jeg hadde Viasat fra før skulle det gå greit, bare koble til kabelen som jeg har brukt og sette inn kortet. Det eneste som muligens ikke ville fungere var opptaksfunksjonen. Akkurat den skal jeg klare meg uten, inntil jeg får fikset det. Bildet er første pri her!

Virker som at også du har hatt Viasat før du fikk denne boksen? Hvordan har du koblet til opplegget?

Det eneste jeg fikk av signal var 94% på signalkvalitet og ca 30% på signalstyrke, og det skal være greit nok siden signalkvalitet er viktigst. Problemet er bare at det varte kun i noen få sekunder før alt ramlet tilbake på 0%, og da fikk jeg heller ikke gått videre med Setup. Jeg prøvde igjen og klikket OK så fort jeg fikk signal, men det funket (selvsagt) ikke siden signalet sikkert forsvant igjen rett etter jeg klikket OK.

Gidder du forklare hvordan du har koblet dette?

Pussig at det skal ta så mange timer før boksen "våkner til live" - står jo ingenting om det i manualen (så vidt jeg har sett).

Edit; ang det med fjernkontrollen, så må du trykke på den øverste knappen (Viasat-knappen), da skal kontrollen fungere. Hvis det var det som var problemet da...:)

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Edit; ang det med fjernkontrollen, så må du trykke på den øverste knappen (Viasat-knappen), da skal kontrollen fungere. Hvis det var det som var problemet da...:)

Hei!

Ja, fant ut av det med Viasat-knappen etterhvert i går. Nå har jeg bilde på annenhver kanal. Etter en ny samtale med kundeservice viser det seg at man MÅ ha to ledninger ned fra antenna for at det skal fungere. Hvis ikke får man faktisk inn kun annenhver kanal. Har funnet en måte å trikse det til på, slik at jeg kan bytte intervall på den annenhver rekkefølga, men må nok bare krype til korset og klatre opp og montere på nytt hode med to ledninger.. En dag.

Tror forøvrig det der med 94% bare er juks og humbug.. Jeg fikk nemlig også 94% signalkvalitet, og det er det samme som står i bruksanvisningen.. Så det er nok noe som kommer av seg selv første gang man kobler til... (?)

Koblingen har jeg gjort på nøyaktig samme måte som min gamle Nokia 9902.. Satte èn ledning inn på LNB1.. Det holder da altså åpenbart ikke.

Er også litt spent på hvordan lydkvaliteten blir på denne.. Hadde OK lyd med Nokia'en.. Der var det digital-coax lydutgang.. Her er det Optisk eller vanlig phono/stereotilkobling.. Har ikke noe forhold til Optiske kabler fra før, men har iallfall en inngang for det bak på h/k-receiveren så får vel bare kjøpe en kabel og teste det ut..

Lenke til kommentar

Hei og hå!

Du har altså samme opplegget nå som med den forrige tuneren? Dvs én ledning fra vegguttak til dekoderen? Hvilken inngang på dekoderen brukte du? Jeg prøvde med begge, men fikk kun signal (det som varte i noen sekunder) ved å koble til den til høyre (når du ser dekoderen bakfra).

Hvordan er kvaliteten på de kanalene du får inn? Er det noe HD? :)

Lenke til kommentar

Kvaliteten er god nok:) Har ikke fått tid til å se noen HD-film enda, men det ser bra ut ved første øyekast.

Har ÈN kabel inn fra antenna ja. Koblet den på LBN1-inngangen bak på tuneren.

Forøvrig akkurat samme opplegg som med den gamle tuneren:)

Lenke til kommentar

LNB1 = Input 1, regner jeg med?

Jeg skal på jobb i natt så jeg får ikke testet om 3-timers "regelen" funker her. Men det virker da fryktelig merkelig at den må stå så lenge. Har det noe med at det ikke er koblet optimalt kanskje?

I denne testen foretatt av Teknofil stå det Kanalene blir automatisk lagt inn i EPG-en. Etter 10 minutter er vår HD-PVR klar til bruk.

Jeg lurer også litt på hvordan jeg skal gjøre det med antennen. Jeg bor i bygård og jeg eier ikke antennen. Det går en kabel fra parabolen og inn i kjelleren hvor det er et tablå der alle er koblet på med hver sin ledning. Også går det kabel videre inn til hver leilighet. Men akkurat dét vet du kanskje ikke noe om? :)

Jeg får høre med han duden som driver med slikt hva jeg skal gjøre.

Får du inn TV1000 og National Geographic da? Hvordan er bildekvaliteten der?

Regner selvsagt med at du har en HD-tv :D

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Bare et kjapt spm til før jeg flyr på jobb.

Mens du ventet i 3 timer på signal; hva gjorde du? Dvs, hvilket skjermbilde hadde du? Jeg får jo ikke gått videre i oppsettet når jeg ikke har signal. Det står altså ikke "klikk OK" når man har null signal. Skal jeg bare la bildet stå der hvor det står 0% signal og vente i 3 timer?

Lenke til kommentar

Mener Input 1 ja.. Er jo hele tre dager siden jeg var bak der og kikket sist, så husker jo ikke hva som står skrevet.. hehe.

Når jeg ventet 3 timer stod det "Intet signal" på skjermen, og tuneren stod innstilt på norsk TV3.

Jeg har også et problem når det gjelder å få strukket opp en ekstra kabel, da det ikke er min antenne, og antenna i tillegg står meget lite hensiktsmessig plassert i forhold til tuneren min.. Men får se om jeg kan finne ut av det.

I bruksanvisningen står det at man kan bruke en splitter av noe slag, men det hadde ikke hu på Viasats kundeservice særlig trua på.. SÅ vi får se.

Har kikket såvidt på både TV1000 HD og Nationl Geographic HD, og må si bildet ser bra ut.. Men hadde kanskje forventet enda litt mer.. Har Panasonic 42" Plasma..

Mulig det er noen forstyrrelser på kabelen ned her også kanskje, for jeg hadde ekstremt mye "støy" i bildet med den gamle tuneren.

Lenke til kommentar

Jeg får se om jeg får lurt frem det signalet igjen (ikke hver gang jeg fikk frem noe) slik at jeg kommer meg videre i setupen, også får den bare stå på kanal 3...hvis det er TV3?

Forhåpentligvis har han tv-fyren tid å stikke innom i morgen ettermiddag, skal si ifra hvis han kommer frem med en smart løsning :p Og evt andre ting som kanskje er verdt å vite.

Lenke til kommentar

Det er vel denne dingsen som fulgte med i pakken,

p6160003kl1.jpg

Er det sånn at man bruke det hodet der? Vet du om det får noe å si for de andre som er tilknyttet parabolen hvis vi bytter til det hodet der?

Hvis jeg begynner å skjønne dette rett da, så må det altså gå to kabler fra det hodet, inn til den fordelerboksen vi har i kjelleren, også videre opp i stuen og til tuneren vår?

Endret av cheeba
Lenke til kommentar
Det er vel denne dingsen som fulgte med i pakken,

p6160003kl1.jpg

Er det sånn at man bruke det hodet der? Vet du om det får noe å si for de andre som er tilknyttet parabolen hvis vi bytter til det hodet der?

Hvis jeg begynner å skjønne dette rett da, så må det altså gå to kabler fra det hodet, inn til den fordelerboksen vi har i kjelleren, også videre opp i stuen og til tuneren vår?

Det skulle ikke ha noe å si for de andre som er tilknyttet antennen dersom du bytter LNB forutsatt at det ikke er en SatCR LNB.

Opplegget du er koblet til benytter trolig en multiswitch ? . Hvis det er ledige utganger på multiswitchen så holder det muligens å trekke en ekstra kabel fra multiswichen og til din leilighet.

En annen mulighet er at du trekker en kabel direkte fra LNB og til din leilighet i tillegg til den som går via fordeler boksen. Det beste er om begge kabler går direkte fra LNB og til din leilighet.

Lenke til kommentar

Det er en multiswitch ja. Er 8 utganger på den. Egentlig var det ikke ledig plass der, men to leiligheter på toppen er blitt slått sammen til én, så da ble det et ledig uttak. Jeg får "stjele" det, så lenge det varer :)

Jeg prøvde faktisk å koble til den switchen i går. Det er den samme jeg er tilkoblet pr i dag og har Viasat fra før. Jeg var da tilkoblet med to kabler (den ene slengte jeg bare ned trappene og rett i switchen) og begge var koblet til tuneren, men det kom intet signal. Vet ikke om det var en godkjent "testmetode", men jeg gjorde det bare for å se hva som skjedde.

Det beste er om begge kabler går direkte fra LNB og til din leilighet

Er det noe med signalene å gjøre? Blir de dårligere når de går "omveier"? Jeg tror ikke jeg får til dette, pga mye rot med kabler og hvor jeg evt skulle strukket de. Det blir en utfordring i seg selv å få kablene fra hodet og inn til switchen. Det ligger en slange fra parabolen og inn til kjelleren, så vi må vel prøve å få dratt kabelen gjennom der. Ser for meg en time eller to med litt fikling :p Slangen er sikkert 20-25meter.

Lenke til kommentar

Jeg var visst ikke helt i mål likevel.

Først fikk jeg bare inn annenhver kanal, samme som trådstarter. Kanalene 1, 3, 5 osv, men når jeg skiftet over fra "2 LNB" til "1 LNB" så fikk jeg inn kanalene 2, 4, 6 osv. Litt tungvint, selvsagt. Ringte Kundeservice og de sa jeg måtte koble begge kablene på ett og samme hode på antenne. Jeg har ikke sjekket antennen enda siden den står oppe på taket, så jeg vet ikke hvordan det ser ut der.

Jeg prøvde deretter å ta opp et program, bare for å teste den funksjonen. Da fikk jeg beskjed om at jeg ikke hadde abonnement som støttet den funksjonen (har sendt mail til Kundeservice ang det), så jeg prøvde å formatere harddisken for å se om det hjalp. Man prøver jo det mest utrolige når man sitter og knoter med noe :p

Etter formateringen gikk det fortsatt ikke å ta opp (venter på svar på mail jeg sendte), men da fikk jeg plutselig inn alle kanalene, uansett om jeg brukte 1 eller 2 LNB. Bare det fortsetter slik, så vidt jeg tør å slå av tuneren i tilfelle det forsvinner igjen :p

Men volumet går ikke an å styre, fjernkontrollen funker, men volumet lar seg altså ikke justere. Må bruke fjernkontrollen til forsterkeren. Går jo greit, men jo flere kontroller jo mer tungvint blir det jo.

En annen ting jeg kunne tenkt meg å få fjernet er at jeg må taste PIN-koden hver gang jeg skal inn på Oppsett-menyen. Inne på Foreldrekontroll har jeg satt PIN-kode kontroll på "Ikke aktiv", men det hjalp ikke.

Fjernkontrollen er forresten noe tungvint laget i forhold til den lille grå jeg hadde før. Om man ikke har digre sjømanns-never så må man skifte grep etter man f.eks taster PIN-kode og skal avslutte med OK.

Edit; nå tok jeg en liten test her. Skiftet om fra 2 LNB til 1 LNB og da gikk det tilbake til annenhver kanal.

Formaterte harddisk igjen og da funket det med alle kanaler, men da må det stå på 2 LNB og Thor (port-A) og Sirius (port-B).

Så om man bare får inn annenhver kanal er altså fasiten (muligens) denne;

- formater harddisk

- sett til 2 LNB

- ikke fikle mer etter det ;)

Dette gjelder selvsagt bare for oss som knoter litt og kanskje ikke har koblet det 100% etter boka.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...