Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt defekt støtdemper, hva nå?

Anbefalte innlegg

Følte i vår det var på tide å skifte fjører og dempere på bilen, da den hadde trillet litt over 150.000km. Kjøpte komplett originalt sett med dette på merkeverkstedet og fikk en annerkjent mekaniker (som jobber litt på si) til å gjøre dette for meg. Altså, alt er montert korrekt, men nå 3 mnd etter skiftet er den ene støtdemperen fremme defekt. Hvilket ansvar har merkeversted ved slike tilfeller? Det er jo ganske kostbart å skifte de delene. Kan jeg forlange at de monterer en ny demper gratis? Og hva sier eventuellt håndtverkerloven?

Bilreparasjon.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forhandler(som du kjøpte delene av, men som jeg forstår ikke installerte dem for deg) skal måtte kunne påvise at defekten er oppstått på grunn av feilaktig bruk for å kunne nekte deg reperasjon av delen eller omlevering om reperasjon ikke er mulig.

Ettersom du fikk dem montert svart (antar jeg utifra skrivemåten) gjør vel at du ikke kommer særlig langt med håndverker om det viser seg at feilaktig montering er årsaken. Er de montert "hvitt" og det kan påvises at feilen oppstår som følge av feilaktig montering, har selvsagt mekaniker plikt til å rette opp.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Enig med MrLee, ettersom merkeverkstedet ikke monterte delen har de intet ansvar når det kommer til jobben som ble gjort.

De har on the other hand ansvar for delen de har solgt og må kunne gi deg en ny på garanti eller reperasjon dersom skaden ikke skyldes feilbruk eller feilmontering, da kan de nekte deg garanti og gi deg et prisoverslag på en eventuell reperasjon.

Lenke til kommentar

Det er helt utelukket at det er feilaktig montering.. Den lekker olje og fungerer nå ikke. Jeg føler jeg på en måte blir belastet ekstra om jeg selv må dekke skiftingen av demperen.

Lignende sak på f.eks et bad. Man kjøper et boblebad av et sted som selger det. En rørlegger monterer dette. En vital del på boblebadet går istykker og må skiftes. Da må faktisk de som solgte det sende en servicemann til å se på dette og skifte det. De kan ikke kreve at man privat skal kunne skifte delen. Dette sett i forhold til at delen var en del som var ment å holde lenger enn den gjorde, og således var defekt.

Lenke til kommentar

Ah, du tenker på hvem som må dekke utgiftene ved å bytte delen. Tja. Du har i bunn og grunn bare kjøpt en vare av dem, ikke monteringstjenesten. Så der tror jeg du er "royaly fucked" som de sier (uten at jeg skal si noe bombesikkert)?

Lenke til kommentar

Om du kun har kjøpt boblebadet eller støtdemperen har du ingen rett ovenfor monteringsjobben.

Om det derimot er rørleggeren som monterer boblebadet sin skyld at den delen røyk er det rørleggeren som burde bytte delen, ikke forhandleren av boblebadet.

Lenke til kommentar

Men er det svikt i kvaliteten fra på delen fra boblebadleverandøren må de dekke både delen og skifting..

Ser altså ut som jeg må gå å få en ny del og betale for skiftingen selv da.. litt surt er det jo. Og muligens som nevnt royaly fucked.. Jeg får spørre de og høre hva de mener om saken.

Lenke til kommentar

Problemet hans er at han betalte for å få montert den. Han må da betale for å få den demontert og remontert.

Jeg er sannelig ikke sikker lengre. man skulle tro at forhandler har ett visst ansvar for kostnader som påbeløper som følger av feil på andre produkter. Som f.eks. at man har rett på å få erstattet deler i en PC som er ødelagt p.g.a. en defekt strømforsyning svidde dem da den døde?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kortversjonen her er vel, slik jeg oppfatter det, at du har kjøpt delene selv og fått disse montert svart. Den som har gjort jobben kommer du nok ingen vei med (neppe en venn lenger). Selve delen bør du få byttet uten problemer, men jobben med å bytte den må du enten gjøre selv eller få noen til å gjøre. I forhold til reklamajon mot merkeforhandler bør du vurdere å la verkstedet bytte den for deg, da vil de trolig være mer fleksible til situasjonen.

Svart arbeid kan se fordelaktig ut der og da, men i slike tilfeller ser man også ulempene.

Lenke til kommentar

Ser selvsagt ulempene med svart arbeid. Men dette har ikke noe med en dårlig jobb å gjøre, snarere tvert imot. Skal sjekke ut hva de sier.. Jeg er kapabel til å skifte fjører og dempere selv, men pga verktøy og utstyrmangel velger jeg å sette slike ting bort.

Selve delen, en støtdemper, og en typisk feil bruk må jo være å kline bilen i høy fart ned i et hull i veien.. Det kan jeg med sikkerhet si at ikke har skjedd.. Er ekstremt nøye til å kjøre utenom alle norges huller i veien

Arbeidskraft i Norge er dyyyyrt, så det meste man kan ordne selv bør man klare selv, ellers bør man jo kikke etter alternative muligheter. Dette er ikke en gammel bil heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...