Bjørn Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Har Asus P3V4X mb ata66/bios 1.03 HDD: IBM deskstar 75 45Gb. Win ME. Klarer ikke å få enablet DMA på disken,jeg trenger dette for videocapture. I kontrollpanel/.../egenskaper for disken kan jeg krysse av i DMA.boksen, men får en advarsel om at dette ikke er kompatibelt/fungerer. Markeringen i boksen er borte neste gang jeg sjekker i egenskaper. Hvor skal jeg begynne å sjekke for å løse dette? HAr kjørt inn nyeste Via 4in1-drivere fra Asus. Mulig jeg tar feil men jeg måtte kjøre en Grundig Scandisk flere ggr etter at jeg krysset av for dma. IDE port 1, kun IBM-disk IDE port 2, cdbrenner + dvdspiller Takknemmelig for svar MVH Bjørn Lenke til kommentar
TMsGalaxy Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 dette kan være et problem i windows eller på HDD'en. Men jeg vet at det er en del problemer på 75GPX serien(jeg har to i denne serien selv). Men gå på http://www.ibm.com og se etter IBM's diskfikser!!!! hvis ikke detter går installer win på nytt!! hilsen TMsGalaxy Lenke til kommentar
Bjørn Skrevet 28. september 2001 Forfatter Del Skrevet 28. september 2001 Takk for tipset ! HAr hentet IBM disktools 2000. Er dette rett program, eller hur?. MVH Bjørn Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Med VIA's IDE-Busmastering programmet kan du sette DMA på alle enhetene som er koblet til IDE-kablene. http://www.viahardware.com/download/index.shtm#4in1 Lenke til kommentar
Mawerick Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Har opplevd samme problemet selv. Det funket i Windows 2k, men ikkje i win 98. Det som gjorde at jeg ikkje fikk enablet dma var at hden og cd-romen kjørte på samme ide-kontroller Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 Jeg har samme problemet på CD-brenneren min (og muligens på noen andre enheter, men det er ikke så viktig). Jeg har fire CD-enheter (derav to brennere) som kjører på sin egen kontroller, og det er umulig å "enable" DMA på noen av dem. Bruker Win98SE. Gidder egentlig ikke kaste bort så mye tid på å få alt tull i Windows til å virke som det skal, så jeg brenner på 8x og driter i det :smile: ... Lenke til kommentar
Bjørn Skrevet 1. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2001 Takk for mange innspill. Har satt inn 80-pin HDD-kabel. Fjernet alle CD-rommer, med kun en disk på IDE-kontrolleren, men fremdeles ikke mulig å enable DMA. Har lagt inn Via 4in1 v.428. Kan feilen være på hovedkortet, eller i drivere/software på harddisken?. Lenke til kommentar
Ardie Skrevet 1. oktober 2001 Del Skrevet 1. oktober 2001 Når du pakker ut 4in1 v4.33, så får du en mappe som heter DMATool. I denne mappen er det en lite programmet som lar deg sette DMA på hardware som er koblet til IDE'en. Du kan prøve det, dersom du ikke har gjort det. Lenke til kommentar
knut Skrevet 11. oktober 2001 Del Skrevet 11. oktober 2001 Dette kan også være et bios problem. Skjekk om ide kanalene er enabla for dma. Jeg har selv et asus k7v hovedkort og har 3 harddisker (en ibm 40 gb 60gxp, 1 10 gb maxtor (udma 66) og en maxtor 20 gb (udma 66). Og så har jeg en plextor 1210a brenner som er udma 33. Kjører både winme og win2000 og 4-1 4.28 på winme, og 4.32 på win2k. Absolutt ingen problmer Lenke til kommentar
skol Skrevet 12. oktober 2001 Del Skrevet 12. oktober 2001 Hei, jeg ser at du har v1.003 av BIOS, den har en del bugs så gjør deg en tjeneste ved å oppdatere til den nyeste versjon av BIOS som er v1.005. Det kan lønne seg å ta en titt på dette forumet også http://forums.overclockers.com.au/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå