Gå til innhold

Mellomklasse skjermkort for spill og HDTV


Rubi

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2-3 år gammel PC som jeg har oppgradert noe i det siste.

Nå er vel tiden inne for et nytt skjermkort, men er usikker på hvor mye penger jeg bør legge i det.

 

 

--De gjenværende delene--

Case Midi ATX Tower 300W Black (QF50A)

CPU Pentium 4 630J 3.0GHz LGA S-775 800MHz 2M Boxed "Prescott EM64T"

VGA-Card GeForce 6600GT Xtreme 128MB PCI-E 2xDVI TV-Out HDTV Retail

Harddisk 250.0GB IDE 7200RPM UDMA-100 3.5" 8MB FDB

M-Audio Audiophile 2496.

NEC Multisync LCD 1770NX.

Windows XP (skal installere linux også når jeg får somlet meg til det)

---

 

--Oppgraderte deler--

Geil 4GB 2x2GB PC2 6400 800MHz

Samsung spinpoint 500gb

NH-U12P CPU-kjøler

PSU: Corsair VX450

--

 

Flaskehalsen nå er jo CPU og GPU, men tenkte å beholde CPU'en en stund til da det virker som skjermkortet stresser mest. Temperaturen pleier å ligge på 75-80 grader på GPU og 45-66 på andre målere (core = 73). Jeg spiller noe wow og kunne tenke meg å klare å spille nyere spill, men trenger ikke maxe settingsene. Har foreløpig en gammel CRT TV, men kjøper nok en 40'' tv (sikkert LCD) og tenkte å kjøre litt spill/film og slikt ut på TV'en.

 

Har sett litt på ulike 8600- og 8800-kort, men har ikke helt fulgt med på skjermkortutviklingen i det siste.

 

Noen kort:

FOX+ GeForce 9600GT

http://www.netshop.no/aspx/loginVnet.aspx?...0&__redir=1

 

ASUS GeForce 8600GT

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=94529

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=94533

 

Prisklassen er vel 500-1000++ Gidder ikke å betale noe mer enn 1500 i alle fall.

 

Peace out :]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøp deg et ATI 4850 kort. Koster ikke mer enn 1400-1500kr. Eventuelt gå litt opp og kjøp et 4870 til 1890kr. Absolutt beste du får i den prisklassen.

 

Det er ikke litt overkill?

Skal jo tross alt ikke så mye for å overgå 6600gt og CPU-en er jo også en heftig flaskehals.

Lenke til kommentar
Kjøp deg et ATI 4850 kort. Koster ikke mer enn 1400-1500kr. Eventuelt gå litt opp og kjøp et 4870 til 1890kr. Absolutt beste du får i den prisklassen.

 

Det er ikke litt overkill?

Skal jo tross alt ikke så mye for å overgå 6600gt og CPU-en er jo også en heftig flaskehals.

CPU'en din vil nok bli flaskehals i de fleste tilfeller ja, så jeg ville faktisk anbefale HD 3850 som koster ca 700kr. Her får du et helt greit spillekort med god videokvalitet og HD-rendering.

 

EDIT: Men hvis du tenker å oppgradere CPU om ikke så lenge så kan det jo være lurt å kjøpe et litt bra skjermkort nå. Så jeg støtter egentlig Thraze sitt forslag (HD 4850) da dette er et meget bra spillskjermkort for pengene!

 

Det har i tillegg noe som heter UVD2 decoder, som skal gjøre at belastningen på CPU er 2-10% i arbeid ved HD-materiale. Dette kan jo være greit når du ikke har så god CPU nå i starten. (HD 3850 har også denne teknologien, bare UVD1)

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Kjøp deg et ATI 4850 kort. Koster ikke mer enn 1400-1500kr. Eventuelt gå litt opp og kjøp et 4870 til 1890kr. Absolutt beste du får i den prisklassen.

 

Det er ikke litt overkill?

Skal jo tross alt ikke så mye for å overgå 6600gt og CPU-en er jo også en heftig flaskehals.

CPU'en din vil nok bli flaskehals i de fleste tilfeller ja, så jeg ville faktisk anbefale HD 3850 som koster ca 700kr. Her får du et helt greit spillekort med god videokvalitet og HD-rendering.

 

EDIT: Men hvis du tenker å oppgradere CPU om ikke så lenge så kan det jo være lurt å kjøpe et litt bra skjermkort nå. Så jeg støtter egentlig Thraze sitt forslag (HD 4850) da dette er et meget bra spillskjermkort for pengene!

 

Det har i tillegg noe som heter UVD2 decoder, som skal gjøre at belastningen på CPU er 2-10% i arbeid ved HD-materiale. Dette kan jo være greit når du ikke har så god CPU nå i starten. (HD 3850 har også denne teknologien, bare UVD1)

 

 

Club3D HD3850 512 MB GDDR4 PCIe 2.0 OC ATI RV670 PRO, GS720 MHz, 2xDVI,HDTV Out

eller kanskje

ASUS Radeon HD 3850 256MB PCI Ex2.0 GDDR3/2xDVI/HDMI/HDCP da. Har ikke erfaring med Club3d selv, men virker jo egentlig hakket bedre med 512mb ram. Kanskje Company of heroes følger med den andre da :p (vill gjetting). Noen som har erfaring med et av disse kortene? Betaler gjerne en hundrelapp eller to ekstra for et kjøligere og/eller stillere kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...