Gå til innhold

En gladnyhet for alle som hater taggere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om noen ikke liker noe, så trenger man ikke å kriminalisere det.

I stedet for å slå kjepper, så kan de finne plasser hvor graffiti malere kan få utfolde seg.

Eksempel så fikk en gjeng med graffiti malere utfolde seg på en stor trafo stasjon på Madla i Stavanger. De har gjort en god jobb med å piffe opp denne rødbrune triste murbygget.

Det hele gjelder om å være fleksibel. Gi plasser hvor graffiti malere kan utfolde seg, og de som driver med graffiti ønsker også at andre personer skal skal kunne se deres verk. Denne fleksibiliteten må også gå begge veier. Begynner man å spraymale på ulovlige plasser så skal man bli straffet, og man skal bli straffet hardt. Beste straffen er å måtte erstatte eller betale reprasjon for skaden. Si om man tagger på et buss-skur til 20.000, så får du bot på 20.000 kroner. Tagger du på bussen, så må du betale for lakering og matriale skader. Om du driter deg helt ut og ødelegger for 175.000 kroner på en natt, så får man bot og er skyldige staten 175.000 kroner. De her som noen gang har skylt den Norske stat penger, vet at det er en skjebne værre enn fengsel.

Det er også en forskjell på tagging og graffiti.

tagging er ikke annet enn ødeleggelse, mens graffiti vil jeg legge i samme kategori som kunst.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke taggere (gjelder også de som lager graffiti) holde seg til tegneblokka? Evt. kjøpe seg en diger, hvit papp-plate og lage mesterverket sitt der? Hvem vet, kanskje noen ville kjøpt graffitien?

Skikkelig unødvendig å spraymale hus, gjerder, murer og whatever. Spiller ingen rolle hvor "fin" "utsmykningen" er, det hører ikke hjemme der. Se på andre kunstnere, går de rundt og maler akvareller på hus?

Hvis vi på død og liv skal tilrettelegge for det her, så kunne det vel gått an å sette opp noen svære plastvegger eller noe som ble rensa med jevne mellomrom.

Og tagging, i betydningen "svart, utydelig, skriblet signatur", burde vært straffa med god, gammeldags juling. Drittunger.

Lenke til kommentar

Det verste er at det ofte er "voksne" folk som gjør dette. Feks. de 2 som ble tatt i russland var 21 og 24. Barn kan man ofte unnskylde med at "de visste ikke bedre", men 2 voksne gutter burde absolutt vite bedre. Skulle tro folk vokste av seg barnestrekene da de gikk ut av barneskolen.

Lenke til kommentar

Svenni,

Jeg er også positiv til permanente murer graffiti-kunstnere kan utfolde seg på. Det handler som alt annet i samfunnet om identitet og sub-kulturer. Landet har fullt av grå og triste bygninger og murvegger. Hvis en grafitti-kunster er dyktig ser jeg ingen grunn til at han/hun ikke kan få utfolde seg å bringe litt farge inn i hverdagen vår. Bare ta Alta, noe som minnet meg om Norges svar på Chicago når jeg var der for 3-4 år siden. Det er virkelig et sted som kunne trengt å bli livet opp litt.

Endret av thrice
Lenke til kommentar

thrice:

Dersom jeg synes bilen/huset ditt ser trist ut, har jeg da rett til å grise det ned for å "live det opp"?

Hvorfor skal DITT syn på hva som er pent diktere hva hva som vises i det offentlige rom, når et overveldende flertall av befolkningen er MOT det?

Lenke til kommentar

covah.

Det har jeg heller ikke sagt, ikke legg "ord" i munnen min. Det jeg skrev var at jeg var positiv til at grafitti-kunstnere kan få permanente vegger å utfolde seg på. Det som menes med dette er at de folkevalgte finner steder det er passende med slikt. For min del er slike steder triste underganger og industribygninger. Når det kommer til industribygninger er dette noe eierne selv bestemmer, så klart.

Lenke til kommentar
det beste for begge parter ville vært om man lagde "tagge-parker".

Den løsningen har jeg faktisk ingen tro på. Problemet, som mange ser ut til å tro, er at man sitter med en feilaktig oppfatning av at alle taggere kun tagger fordi de ikke har et godt fritidstilbud og fordi de ikke får lov til å drive kunsten sin i lovlige former, og den oppfatningen mener jeg er gal. Det er ikke slik at alle taggere automatisk bedriver ulovlig tagging fordi de ikke får bedrive graffiti, da disse to fenomenene er forskjellige og ikke nødvendigvis trenger å ha en kobling. Noen ganger er tagging bare det, unge gutter som løper rundt og driver faen ved å tagge et nick eller andre ord på offentlige steder fordi det gir cred innad guttegjengen.

På 90-tallet da taggingen ble tatt opp som et stort problem hørte man jo flere ganger om hvor bra alt skulle bli straks man fikk bygget ferdig egne området/vegger som kunne males med graffiti. Veggene ble forsåvidt fine de, men taggingen ble man jo på langt nær ikke kvitt.

Lenke til kommentar
Det har jeg heller ikke sagt, ikke legg "ord" i munnen min. Det jeg skrev var at jeg var positiv til at grafitti-kunstnere kan få permanente vegger å utfolde seg på. Det som menes med dette er at de folkevalgte finner steder det er passende med slikt.

Man har prøvd dette, men stengt alle slike steder fordi:

-alle bare maler over det de andre gjør og det blir bare grisekrig, ingen pene kunstverk.

-tagging sprer seg til områdene rundt hvor det ikke har vært tillatt å tagge.

Lenke til kommentar
Så folk her mener, dette er finere..

*snip*

Enn dette??

*snip*

Det er helt uvesentlig hva folk måtte mene om dette. Det blir opp til den som eier bygget å få bestemme hvordan det skal se ut. Hvorfor i all verden skal utenforstående trenge seg på og diktere andres smak??

Når det er sagt skal det sies at eksempelet du viste fram var millioner hakk over den dritten man vanligvis ser i byene.

Lenke til kommentar
Når det er sagt skal det sies at eksempelet du viste fram var millioner hakk over den dritten man vanligvis ser i byene.

Og også noe man ikke hadde klart å få til på vegger med den kvaliteten vist på de 2 øverste bildene.

Mange har grå og kjedelige biler, skal det være fritt frem å tagge dem også?

Mange folk, spesielt taggere kanskje, ser grå og kjedelige ut i ansiktet. Skal det være fritt frem å tagge ansiktene deres også?

Lenke til kommentar
Skikkelig unødvendig å spraymale hus, gjerder, murer og whatever. Spiller ingen rolle hvor "fin" "utsmykningen" er, det hører ikke hjemme der. Se på andre kunstnere, går de rundt og maler akvareller på hus?

Jeg og Mamma på litt over 40 tenkte vi skulle ta med oss bestefar og rosemale et 50m langt kommunalt gjerde, en natt når ingen var i nærheten. Tro om det hadde blitt oppslag om det !

Tagging er bare stygt og utrolig teit, grafitti kan være pent om de som har gjort det vet hva de driver med. I tillegg hadde noen tagget på min eiendom hadde jeg lagd en skikkelig sak av det, eller fått noen til å rosemalt huset til taggeren. Alt etter som .. :p

Men altså.. grafitti kunstnerne kan holde seg til plasser der de har fått lov til å utfolde seg. Det går jo an å spørre isteden for å snike seg ut på natta.. hadde man vært flink og lovet og gjort det skikkelig hadde man sikkert fått lov flere plasser rundt om.

Lenke til kommentar

Helt enig at Tagging er noe tull, uansett om det er rabbel eller Mona Lisa så er det ikke i deres sted å bestemme hvordan andres eller offentlig eiendom skal dekoreres. Tagg på store papirer de kan rulle sammen og ha på sin egen eiendom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...