Gå til innhold

BK: Naturens gang

Anbefalte innlegg

Her er et bilde jeg tok i dag da jeg var å fisket. En måke, aner ikke hvilken art, kom bort så vi ga den fisk slik at jeg fikk tatt noen bilder av den. Dette var det beste jeg fikk tatt av den. I etterkant har jeg croppet den en liten anelse og justert fargene til en litt mer blå sjø. Er fersk i faget, så håper på konstruktiv kritikk spesielt til redigering av bildet. På forhånd takk!

1/250

f 9.5

ISO 100

55 mm

post-166018-1217267787_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hater måser, men her er den i sitt rette element, så da godtar jeg den. :p

Vet ikke om det er skjermen min, eller bildet som gjør det, men når jeg tilter skjermen bakover, så ser jeg så mye mer detaljer i selve måsen. De detaljene skulle jeg gjerne sett var med uten at jeg tiltet. Kan ikke så alt for mye om redigering selv, men jeg vil tippe det er mulig å gjøre de lyseste partiene litt mørkere, og at detaljene da kommer frem.

Bildet kunne nok også vært croppet på en annet måte, sånn at måsen ikke blir så sentrert. Vet ikke hvor mye det har og si for dramatikken i bildet, men det vil sannsynligvis bli litt mer behagelig å se på.

Ellers synes jeg fargen i sjøen er veldig fin. Dyp, mørk blåtone som er meget behagelig.

Litt off topic. Hva slags fisk ga du den? Den ligner litt på makrell? I såfall, hvor svær var den fuglen?

Lenke til kommentar

Det var nok en makrell ja, ikke den minste heller, lå helt ute i havgapet og fisket. Fuglen var ganske stor, over 1 meter vingespenn i hvertfall.

Skal prøve å croppe den litt annerledes når jeg kommer hjem, og gjøre selve måken litt mørkere, takk for tips.

Lenke til kommentar

Det er da vitterlig en havsule, et medlem av pelikanfamilien, ikke en måke. Ikke ment som ris til OP, som åpent innrømte sin uvitenhet på området, bare til generell informasjon. :)

Voksne havsuler kan bli opp til én meter lange, med et vingespenn på ca 175cm; så dette er ganske store fugler, ja.

Ellers er det et knallskarpt bilde med en flott blåfarge på havet. Gi oss gjerne mer av den sorten :)

Lenke til kommentar

Ja, havsuler er noe ganske annet enn måker. Ganske imponerende fugler når du ser de i flukt på nært hold. Litt beskjæring nede og til venstre så har du et stas-bilde.

Bjornast: Det er skjermen din. Laptop? I så fall et ganske typisk problem.

Lenke til kommentar

Beklager litt off-topic i BK'en din her, fuzzped.

k.n.b: Ja, har laptop, og det er ikke første gangen jeg har opplevd å måtte tilte frem eller bak på skjermen for å se etter noe. Dette problemet har man kanskje ikke med en vanlig LCD dataskjerm?

Lenke til kommentar
Beklager litt off-topic i BK'en din her, fuzzped.

k.n.b: Ja, har laptop, og det er ikke første gangen jeg har opplevd å måtte tilte frem eller bak på skjermen for å se etter noe. Dette problemet har man kanskje ikke med en vanlig LCD dataskjerm?

Spesielt billigere laptop'er kan ha stusselige skjermer når det kommer til billedredigering, dårlig på betraktningsvinkel og det meste.

Det er et spørsmål hva en "vanlig" LCD-skjerm er da, det er forskjellige teknologier ute og går. Man får normalt det man betaler for. Har en relativt billig Samsung-skjerm på jobben som uansett er mye bedre enn laptop'en. Hjemme har jeg en Eizo som er beregnet for billedbehandlig, denne er selvsagt bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...