Gå til innhold

Hvordan ser dette oppgraderinsoppsettet ut?

Anbefalte innlegg

Hei, skal oppgradere datamaskinen min og har valgt disse komponentene:

• AMD Phenom 9950 Black Edition Quad-Core Boxed 2,6Ghz
  • Gigabyte GA-MA78GM-S2H
  • Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5

Har 2 GB minne fra før, og er rimelig sikker på at jeg kjøpte en strømforsyning som var over 500 watt.

Ser dette ut som et greit oppsett? Kan jeg bruke Crossfire på hovedkortet?

Takk for eventuelle kommentarer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

780G benytter seg av Hybrid Crossfire. Det vil si at det integrerte skjermkortet gir PCIe skjermkortet en liten assist. Dette er dog ikke like effektivt som CrossfireX, og 780G Hovedkort har heller ikke mulighet for CrossfireX.

Skal man kjøpe nytt, er det også generelt sett bedre å gå for P45 eller X48 Hovedkort, og Core 2 Duo E8400 eller Core 2 Duo E8500 Prosessor.

Er du dog AMD blodsfan, ville jeg sett etter AMD 790X eller AMD 790FX Hovedkort om du vil kjøre CrossfireX.

Lenke til kommentar

Hmm.

Jeg ser på prosessorer på komplett.no nå, og de har den amd prosessoren jeg har valgt med fire kjerner hver på 2,6 GHz, og en Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz.

Sånn praktisk sett, er det vits med fire kjerner? alt jeg gjør på den maskinen er å spille, og kansje ha på en nedlastning eller noe i bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Hmm.

Jeg ser på prosessorer på komplett.no nå, og de har den amd prosessoren jeg har valgt med fire kjerner hver på 2,6 GHz, og en Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz.

Sånn praktisk sett, er det vits med fire kjerner? alt jeg gjør på den maskinen er å spille, og kansje ha på en nedlastning eller noe i bakgrunnen.

Dersom du bare spiller er E8400 relativt overlegen i omtrent alle spill. Ikke det at Phenom 9950 er en dårlig CPU til sitt bruk, tross litt for høyt energibruk. Pr dato er det få spill som utnytter Quad Core særlig bra.

E8400 er også en meget klokkevennlig CPU og 500 kr billigere hos Komplett en 9950. Alternativt kan du kjøpe en E8500 (3,16 Ghz) som koster et par hundrelapper mer enn E8400.

Ellers forteller Ghz særdeles lite lengre, man må sjekke aktuelle tester for sitt bruksområde for å finne fram til fornuftige valg.

Lenke til kommentar
Hmm.

Dersom du bare spiller er E8400 relativt overlegen i omtrent alle spill. Ikke det at Phenom 9950 er en dårlig CPU til sitt bruk, tross litt for høyt energibruk. Pr dato er det få spill som utnytter Quad Core særlig bra.

E8400 er også en meget klokkevennlig CPU og 500 kr billigere hos Komplett en 9950. Alternativt kan du kjøpe en E8500 (3,16 Ghz) som koster et par hundrelapper mer enn E8400.

Ellers forteller Ghz særdeles lite lengre, man må sjekke aktuelle tester for sitt bruksområde for å finne fram til fornuftige valg.

Mhm. Du sier at antall Ghz ikke teller så mye lenger. Det er feil. Ifølge hardware.no og andre kilder på nettet så teller faktisk antall Ghz ganske mye. Hvis du skal bruke pc'en til spill så er det lurest å ta Intel E8400. Er ikke vits i å legge i mer penger for bare 160Mhz mer effekt. Det er kjempelett å klokke. Intel's cpu'er klokker kjempelett. Du kan lett få opp en E8400 på 3,7 - 3,8 Ghz med boxed vifte.

Lenke til kommentar

Jeg skriver ikke at det ikke teller, jeg skriver at det ikke forteller så mye lengre (som det gjorde i gamle K7 og P4 dager). Derfor må man i langt større grad lese tester relatert til ønsket bruksmønster for å finne gode valg. Innen samme CPU-serie teller klart Ghz, men andre ting betyr også en del.

Spill er typisk fåtrådet og liker hastighet, skalerer vel også relativt bra med hastighet. Mitt bruksmønster er annerledes, og en 9950 hadde trolig laget "hakkemat" av en E8400 i vanlige bruk. At en E9300/E9450 er ennå bedre er en annen sak. Men så spiller jeg neppe mer enn 10 timer i måneden.

En Q6600 på 2,4 Ghz lager hakkemat av E8400 i Deep Fritz, Mainconsept, Premier Pro med mer.

Lenke til kommentar

Skulle forklare forklare forskjellen mellom Dual og Quad CPU til en som var ganske grønn på IT.

Med min litt livlige fantasi, så forklarte jeg som følger:

Tenk deg en Dual og en Quad core som to gods-tog. Det ene toget har større fart, men kan bare dra to vogner, dette kaller vi Dual. Det andre toget har lavere hastighet, men har til gjengjeld større drakraft og kan dermed dra fire vogner. Dette toget kaller vi Quad. La oss nå si at Dual toget har en hastighet på 300km/t, som tilsvarer en Dual core på 3.0GHz. Quad toget har en hastighet på 250km/t, som tilsvarer en Quad core på 2.5GHz. Selv om Quad toget har lavere hastighet vil dette toget bli raskere ferdig med å levere godset, grunnet at det kan ta med seg dobbelt så mye gods per tur enn Dual toget. På samme måte som en Quad core CPU kan ta med seg mer data informasjon enn hva en Dual core klarer. Grunnet dårlig utbygging av togskinner, er det fremdeles bare få strekninger som kan håndtere et Quad tog. På samme måte som det fremdeles er få programmer som kan fult utnytte en Quad core CPU. Her må Quad toget hekte av to vogner, og Quad CPU får bare brukt to av kjernene. Siden nå både Quad og Dual kan frakte like mye gods/data, vil nå Dual bli raskere ferdig, grunnet disse har større hastighet. Har og bruker man ofte og mye programmer som støtter Quad core, ja så vil en Quad Core prosessor lønne seg. Har man derimot få eller ingen programmer som støtter Quad, så vil en Dual core CPU lønne seg.

Nå er ikke dette ment som noe fasit svar, det er bare for et pekepinn.

Mener dere nå at jeg har satt en stakkar på villspor, så vennligst skrik ut.

Lenke til kommentar
Jeg skjønte det ihvertfall bra, da bør resten det for å si det sånn :!:

Men hvis jeg tenker langsiktig, bør jeg kjøpe en quad eller dual cpu?

og hvor overklokkingsvennlig er amd prosessorer?

Ikke særlig overklokkingsvennlig relatert til Intel.

Langsiktig er vanskelig å vurdere, da det uansett kommer noe som er bedre rundt neste sving. Når det gjelder spill mener enkelte at de vil nytte quad etterhvert, personlig mener jeg det er delvis tvilsomt pga grunnleggende egenskaper ved spill og hvordan de må programmeres. Spill vil bli bedre optimalisert for flere kjerner, men ikke slik at de "knuser" en høyere klokket dual. Realiteten vi heller være at en Quad på 2,4/2,5 Ghz vil yte i paritet med en Dual på 3,0 til 3,16 Ghz.

Lenke til kommentar

ok, da har jeg satt sammen et annet oppsett:

Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz

Asus P5K/EPU, P35

Gainward Radeon HD 4870 512MB GDDR5

hvordan ser dette ut?

Og hvis jeg vil overklokke litt, bør jeg kjøpe nye vifter, eller holder det med stock vifter?

Lenke til kommentar
Jeg skjønte det ihvertfall bra, da bør resten det for å si det sånn :!:

Men hvis jeg tenker langsiktig, bør jeg kjøpe en quad eller dual cpu?

og hvor overklokkingsvennlig er amd prosessorer?

Mitt langsiktige råd er å kjøpe noe "billig" som dekker dine behov nå, spar pengene, og kjøp noe nytt og billig om en stund igjen. Den teknologiske utvilingen er allikevel såpass rask at du må oppgradere relativt ofte for i det hele tatt å kunne gjenbruke cpu/ram/mb og delvis også skjermkortet. For eksempel et "billig" skjermkort om 1-2 år er antageligvis bedre enn et dyrt et i dag, så hvis du ikke har veldig behov for et dyrt skjermkort i dag kan man heller kjøpe et "billig" et i dag og et nytt "billig" et om en stund. Det gamle kan man selge, degradere ned i en ekstrapc, eller gi bort til familie/venner.

Lenke til kommentar

"Skulle forklare forklare forskjellen mellom Dual og Quad CPU til en som var ganske grønn på IT.

Med min litt livlige fantasi, så forklarte jeg som følger:

Tenk deg en Dual og en Quad core som to gods-tog. Det ene toget har større fart, men kan bare dra to vogner, dette kaller vi Dual. Det andre toget har lavere hastighet, men har til gjengjeld større drakraft.........."

Flott forklaring :thumbup:!

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Asus P5K/EPU, P35

hvordan ser dette ut?

Og hvis jeg vil overklokke litt, bør jeg kjøpe nye vifter, eller holder det med stock vifter?

Ville valgt et Asus P5Q Pro hovedkort. Noe dyrere, men ikke direkte dyrt. Ellers bra.

Skal du klokke treng en bedre CPU-kjøler enn stock.

Anbefalinger:

- Moderat klokking: Cooler Master Hyper 212 (ca 250 kr).

- Noe kraftigere klokking: Diverse Schythe/OCZ etc (ca 300 - 350 kr)

- Hard klokking: Noctua eller TRUE (450 kr ++)

Jeg anbefaler ikke Zalman.

Lenke til kommentar

Asus P5K/EPU, P35

hvordan ser dette ut?

Ville valgt et Asus P5Q Pro hovedkort. Noe dyrere, men ikke direkte dyrt. Ellers bra.

Skal du klokke treng en bedre CPU-kjøler enn stock.

Anbefalinger:

- Moderat klokking: Cooler Master Hyper 212 (ca 250 kr).

- Noe kraftigere klokking: Diverse Schythe/OCZ etc (ca 300 - 350 kr)

- Hard klokking: Noctua eller TRUE (450 kr ++)

Jeg anbefaler ikke Zalman.

hvorfor ville du valgt Asus P5Q Pro hovedkort?

Lenke til kommentar
hvorfor ville du valgt Asus P5Q Pro hovedkort?

1. Fordi det er basert på det nyere P45 brikkesettet til Intel.

2. Fordi det kan kjøre 2 x 8 i CF (P35 3gner seg ikke til CF i det hele)

3. Fordi det har flere SATA og USB porter.

4. Og prisforskjellen er for liten til at jeg hadde spart noe her.

Nå kan man ellers like gjerne velge et Gigabyte P45 hovedkort, men skulle jeg kjøpt i dag hadde P45 vært første valg.

Lenke til kommentar
har nå satt sammen et oppsett som jeg tror er ganske riktig, men lurer på om strømforsyning har riktige kabler og sånn til resten av komponentene.

link:

klikk

Her er nok alt du trenger med. Personlig har jeg bygd såpass mye etterhvert at jeg har et mindre lager av IDE, SATA og andre kabler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...