Gå til innhold

lever vi i det 21. århundre eller det 20?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det første århundret begynte i år 1(eller er det 0?). 1-100(0-99). Det andre århundret begynner i 201(200). (det ville bli feil å kalle det det første ettersom det allerede er gått ett århundre 1-100 (evt 0-99). O.s.v.

 

21 århundre.

der har du et poeng.

 

man sier år 0, men det er vel strengt talt år 1. vi teller ikke 0, 1, 2, osv. da ville det bli feil.

 

år 0 og år 1 er det samme(?).

 

edit: se bort fra det jeg sa over.

 

2ball(s) forklarer:

 

r0.jpg

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
et godt poeng der må jeg si...

 

men allikevel synes jeg det er rart å si at 1500-tallet er det 16 århundre

det får så være. det viktigeste er at du vet at det er perioden før fks. 1600-tallet, man snakker om når man sier det 16 århundret.

 

du kan jo prøve å telle århundrer. 1. århundre 2. århundre osv. Du kan ikke telle hundrelapper vist du ikke har (riktig(e)tall på papiret.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Ja, forvirret. År 2000 er vel det 20. århundret?

 

21. århundret = 2001-2100

 

Riktig. Siden det ikke fantes noe år 0, men istedet gikk fra år -1 direkte til år 1 vil vi si at det 21.århundret (og det tredje årtusen) begynte 1. januar 2001. De som faktisk fulgte litt med rundt århundreskiftet vil huske at dette faktisk var oppe til diskusjon i enkelte medier, siden den store feiringen av inngangen til det tredje årtusen egentlig burde funnet sted nyttårsaften 2001:

 

According to the normal historians' usage, the third millennium of the Gregorian calendar began on 1 January 2001, rather than the popularly-celebrated 1 January 2000. This is a direct consequence of the absence of a year zero in the anno Domini era. Had there been a year zero, which might be considered part of the first millennium, then 1 January 2000 would indeed mark 2000 years since the year numbering datum and be the start of the third millennium.
:)

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Year_zero

Lenke til kommentar

nja... jeg vil på stå at vi ved et huderårds skifte(evt. tusenårs) får det samme som ved år null. år 2000 er midt mellom det 20. århundre og det 21. århundret. det er midt melom. man kan evt. si at det er begge deler begge deler, men det går ikke. den eneste måten jeg ser det er at 2000- er det 20. århudret og 2000+ er det 21. århundret. på slaget 12.00 var vi "mellom" det 20. og det 21. århundret. et nanosek(det minste jeg fant) før 21.00 var det 20. århundret og et nanosek. etter 12.00 var det 21. århundret. nøyatktig på slaget tolv var vi mellom to århundrer.

 

det er det eneste jeg ser som riktig.

 

edit:vi er nå i år 2008. vi holder derimot på med år 2009.

 

edit2: ja.. det var vel mye det samme som "ChaosPredicted" sa..

 

edit3: men man kan ikke si at det 21. århundret er 2001-3000, da vil det si at tellingen begynner år 2001=99 år. men på en måte er 2000, 2001, så jeg "mente hva du skjønte".

 

kan ikke tro at jeg gjør dette en gang til:

r2000.jpg

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
men det virker jo mer logisk at det 20 århundret varer fra 2000-2099, derreter det 21 fra 2100-2199, er ikke du litt enig?

 

Det er akkurat som at ditt første leveår er fra du er 0 til du er 1 år. Det første århunder var fra år 0 til og med år 99. Vi er i det 21. århundre rett og slett fordi det er århundret som leder opp mot år 2100.

Lenke til kommentar
Det er akkurat som at ditt første leveår er fra du er 0 til du er 1 år. Det første århunder var fra år 0 til og med år 99. Vi er i det 21. århundre rett og slett fordi det er århundret som leder opp mot år 2100.

 

Du har fått med deg at det ikke fantes noe år 0? Den gregorianske kalenderen går fra 1BC direkte til 1AD. Det første århundret var fra år 1 til år 100. Det andre århundret startet 1.januar 101AD. Jeg må visst gjenta meg selv enda en gang:

 

There is no year zero in the widely used Gregorian calendar, nor in its predecessor, the Julian calendar. Under those systems, the year 1 BC is followed by AD 1.

 

According to the normal historians' usage, the third millennium of the Gregorian calendar began on 1 January 2001, rather than the popularly-celebrated 1 January 2000. This is a direct consequence of the absence of a year zero in the anno Domini era. Had there been a year zero, which might be considered part of the first millennium, then 1 January 2000 would indeed mark 2000 years since the year numbering datum and be the start of the third millennium.

 

Note that this also applies to centuries. Thus, the 20th century actually began on 1 January 1901.

Link: http://en.wikipedia.org/wiki/Year_zero

 

2ball(s): Du tar feil, selv om du føler at det blir riktig for deg. År 2000 er det siste året i det 20. århundret, å si noe annet blir feil. Det 21.århundret begynte ikke før 1.januar 2001, for akkurat da hadde 2000 år passert siden starten på vår kalender. 1. januar 2000, som du foretrekker å refere til som milleniumsskiftet, er egentlig tidspunktet da 1999 år har gått siden starten på vår kalender. Jeg vet at mange foretrekker at de runde tallene markerer overgangene, men siden år 0 mangler er det bare slik. Jeg kan ikke se hvordan man kan gjøre dette enda klarere, men det er tydeligvis mange som fremdeles nekter å innse at kalenderen fungerer på denne måten. :)

 

Edit: For å si det på barnehagenivå: Hvis du begynner på 1 og legger til 100, hva får du da? Jo du får 101. Om du begynner med år 1 og legger til 100 år, hva får du da? Jo, du får år 101. Om du begynner med år 1 og legger til 2000 år, da får du år 2001. Slik blir det når man begynner på år 1, og ikke år 0. Ser dere systemet? :)

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

@TS:

Se for deg du kjøper en bil.

Du kjøper den på mandag kl.08.00.

Mandagen er den første dagen du har den bilen. Allikevel er bilen ikke blitt en dag enda.

Bilen "fyller" dag først på tirsdagen kl. 08.00, men fra da av har du bilen den andre dagen.

 

Altså mandag er bilen 0,x dager gammel, men det er den første dagen du har den.

På fredag så er bilen 4,x dager gammel, men det er den femte dagen du har den osv.

 

Tilsvarende gjelder for vår tidsregning.

Om vi konkretiserer det, og tillater oss å tro at Jesus lever enda, så ble han for noen år siden 2000 år gammel.

Samtidig som han ble så gammel, så gikk han inn i det århundre hvor han har hengt ut for 21. gang.

Akkuratt som bilen din på fredag gikk inn i sin femte dag så gikk jesus inn i sitt 21. århundre.

 

 

Det 21. århundret startet 1. januar 2000.

Det 21. århundre starter 1. januar 2001.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...