Gå til innhold

El-biler vil stresse strømnettet vårt.(Peak oil)


Robocoop

Anbefalte innlegg

I følge Think trengs det 30 kw/t for å lade fullt batteri. Om vi antar at folk lader 150 ganger i løpet av et år og at 100 000 kjøper seg en elbil så vil de belaste strømnettet med 30x150x100000 = 450 GW/t.

 

Total bruk av strøm i Norge er forresten på 120 TW/h......

 

Dette er basert på veldig få el-biler og lav kjørelengde. Likevel må denne strømmen komme fra et sted. Kan el-bilen motvirke Peak-Oil i tilstrekkelig grad?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Teknisk ukeblad: Hybridbiler sluker strøm

Et inntog av oppladbare hybridbiler kan øke det norske strømforbruket med 8 TWh. Det tilsvarer forbruket til 400 000 husstander, eller produksjonen fra minimum to gasskraftverk.

 

Det stemmer, men jeg ser ikke helt problemet. Strøm er en energibærer som er svært fleksibel. En rekke ulike energiformer kan omformes til strøm. Det gir energibransjen fleksibilitet til å velge energikilde ut i fra tilgang og politisk klima (avgifter etc).

 

Strøm er også en effektiv måte å utnytte energien på.

 

I tillegg vil strøm gi sterkt reduserte totalutslipp fordi utslippene (fra f.eks gasskraftverk) er så sentraliserte at det går an å bruke avansert renseteknologi på det.

Lenke til kommentar

kWh, ikke kW/h ;)

 

Problemet i Norge i dag er at man ikke får fraktet strøm dit man vil pga dårlig infrastruktur. Derfor kan en "eksplosjon" i antall el-biler føre til problemer. Miljømessig vil det bli gevinst da det, som Simen nevner, er lettere å fange CO2 ved et gasskraftverk enn ved tusenvis av biler.

Lenke til kommentar

Dette viser hvor viktig utbygging av kraftnettet og satsing på fornybar energi er. Og eventuelt en håndfull solpaneler i Sahara:

 

http://www.tu.no/energi/article174853.ece

 

Hvis dette viser seg å være et gjennomførtbart prosjekt ville jeg ikke hatt noe mot at vi satser deler av Oljefondet på dette mot at vi får fortrinnsrett på deler av kraften som genereres :) Det står at de vil levere kraft helt til Island så landfaste Norge kan neppe være noe problem.

 

Lading av elbiler skjer stort sett på natta (når de står parkert), og da har Norge et kraftoverskudd.

Det er vel nesten ingen som setter fra seg bilen klokken 24:00 hver eneste dag, 16:30 er et mer typisk tidspunkt, og da begynner man jo å lade mens forbruket er ganske høyt, og kanskje er den ferdig allerede før natten tar til.

 

Eventuelt kan man innføre tidsbestemt lading, altså at den begynner å lade først på et fastsatt tidspunkt om natten. Kombinert med rabatt på strømforbruk om natten tror jeg dette kan komme til å fungere.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Lading av elbiler skjer stort sett på natta (når de står parkert), og da har Norge et kraftoverskudd.

 

Vi har nok mer kapasitet i overføringsnettet, og kanskje også mer generatorkapasitet (så vidt jeg har hørt er ikke dette et problem), men vi har ikke mer vann i magasinene om natten. Vannkraft er ett av de få (den eneste ?) kraftkilden som både kan fungere som baseload (produserer masse strøm), og samtidig reguleres fort nok til å dekke peaks. De fleste land dekker baseload med kull eller atom, og så bruker de gass (dyrt) til å dekke peakene.

Lenke til kommentar
Lading av elbiler skjer stort sett på natta (når de står parkert), og da har Norge et kraftoverskudd.

 

Vi har nok mer kapasitet i overføringsnettet, og kanskje også mer generatorkapasitet (så vidt jeg har hørt er ikke dette et problem), men vi har ikke mer vann i magasinene om natten. Vannkraft er ett av de få (den eneste ?) kraftkilden som både kan fungere som baseload (produserer masse strøm), og samtidig reguleres fort nok til å dekke peaks. De fleste land dekker baseload med kull eller atom, og så bruker de gass (dyrt) til å dekke peakene.

Men Europa har et stort kraftoverskudd om natta pga stor andel av varmekraftverk som er vanskelige å regulere, denne strømmen får vi billig via kraftkablene som er lagt de senere år. (Man skrur igjen krana på elvene om natta og kjøper strøm når prisen tilsier det. Dermed vil det være ennå mere miljøvennlig om man lader bilene om natta da dette er strøm som ellers ville gått "tapt", og det vil heller ikke belaste strømnettet noe særlig da det er lite belastet på denne tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...