Gå til innhold

Får ikke Speed Fan til å virke, ca. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Jeg får startet programmet men det viser bare dette: post-63051-1217263701_thumb.jpg

Noen få ganger viser den masse mer informasjon, men det er liksom bare tilfeldig.

Hvordan får jeg frem "all" infoen?

Å når jeg får all infoen så skjer det ikke noe når jeg endrer på vifte innstillingene. Hva er galt?

Hva er HD0?

Har ett litt OT spørsmål også: Hva er for varmt for Intel Core2 Duo CPU E8400

Håper noen kan hjelpe :)

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

HD0 er mest sannsynlig harddisken din din, HD er ofte forkortelsen for Hard Drive.

Jeg har også hatt problemer med speedfan jeg får ikke kontrollert viftene mine jeg heller med det programmet uheldigvis, du kan jo prøve og kjøre det med admin rettigheter. I vista høyreklikk på speedfan sitt program ikon og velg admin kanskje det fungerer da.

Jeg vet ikke hva høyeste tempratur for den E8400 men jeg pleier og si at alt over 70 grader er ille for en cpu. spessielt om den ikke blir stresstestet og når 70 grader.

Vis du vil stress teste pc-en din for og sjekke topp tempraturene så kan du bruke OCCT som er stress test program som støter 16 kjerner. Lykke til i sommervarmen vis du bor der hvor solen steker mest.

OCCT

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Har du en boxed kjøler?

altså den som fulgte med cpuen din eller har kjøpt en ekstra?

For 61 grader kan være høyt eller ikke høyt avhengig av romtempraturer,kjøler, mengde vifter i pc-en, kabinett osv.

Edit: la til info og gjorde det lettere og lese

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar
Har du en boxed kjøler?

altså den som fulgte med cpuen din eller har kjøpt en ekstra?

For 61 grader kan være høyt eller ikke høyt avhengig av romtempraturer,kjøler, mengde vifter i pc-en, kabinett osv.

Edit: la til info og gjorde det lettere og lese

Har denne.

Det fulgte med en farts regulator men jeg gadd ikke å bruke den, kan den øke farten?

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja det kan hende du kan endre hastigheten høyere eller lavere, jeg vil anbefale deg og sette den til auto om du kan, for vis du setter den på fult så vil den ofte kanskje bråke for mye for din smak. Men du kan jo se om du klarer og stille den raskere. og se om tempraturene i pc-en din synker noe. jo lavere tempratur jo bedre, for jo lavare den er jo mer kan du klokke på pc-en.

Lenke til kommentar
Ja det kan hende du kan endre hastigheten høyere eller lavere, jeg vil anbefale deg og sette den til auto om du kan, for vis du setter den på fult så vil den ofte kanskje bråke for mye for din smak. Men du kan jo se om du klarer og stille den raskere. og se om tempraturene i pc-en din synker noe. jo lavere tempratur jo bedre, for jo lavare den er jo mer kan du klokke på pc-en.

Jeg mente en hardware dings til å stille farten med, inne i pc'n.

Klarer ikke å finne noe vifte innstillinger i bios (som lar med øke farten) men jeg finner noen som overvåker fart/temp.

Klarer heller ikke endre farten i SpeedFan, som nå funker ser det ut til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

fulgte det med noe programvare til hovedkortet ditt som skal gjøre sånne ting?

Vis du bruker en 3 pins strømkontakt på en 4pins cpu strøm kontakt så er det ikke sikkert du kan styre vifte hastigheten. Jeg får ikke dette til uheldigvis noe som kan bli irriterende i lengden.

Lenke til kommentar
fulgte det med noe programvare til hovedkortet ditt som skal gjøre sånne ting?

Vis du bruker en 3 pins strømkontakt på en 4pins cpu strøm kontakt så er det ikke sikkert du kan styre vifte hastigheten. Jeg får ikke dette til uheldigvis noe som kan bli irriterende i lengden.

Ja jeg gjør det (med kontaktene).

Har ikke undersøkt så mye på programvaren til hovedkortet. Har ett ASUS P5Q DELUXE kort.

Det fulgte med noe som het Asus Six Engine, men det virket bare som noe som automatisk skulle styre farten på cpu og vifter i pc'n for å redusere utslipp med tanke på miljøet! :/

Så det bruker jeg ikke.

Hadde ikke tenkt å overklokke noe, vil bare være trygg på at pc'n får nokk kjøling og at ikke noe blir ødelagt når jeg bruker den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis du ikke skal overklokke og 61 grader er under full stress test på det høyeste så ikke vær redd for at den skal ta skade. det er verre om du ønsker og overklokke masse for da kan tempraturen fort gå over 70 grader kanskje.

Du husket og sette kjølern skikkelig på og alt sånn og hadde kjølepasta under og alt?

eller ble den ferdig bygd der dy kjøpte den

Lenke til kommentar
Vis du ikke skal overklokke og 61 grader er under full stress test på det høyeste så ikke vær redd for at den skal ta skade. det er verre om du ønsker og overklokke masse for da kan tempraturen fort gå over 70 grader kanskje.

Du husket og sette kjølern skikkelig på og alt sånn og hadde kjølepasta under og alt?

eller ble den ferdig bygd der dy kjøpte den

Satte den på selv ja. Og brukte kjøle pasta. Om jeg gjorde det riktig er ikke godt å si =P

Men sommervarmen må vel uansett tas i betraktning. (?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

ja min cpu ligger vanligvis på 26-28 til vanlig sommervarmen gikk den til vanvittige 38-40.

Trodde det var noe galt med pc-en jeg, men når solen gikk ned og romtempraturen gikk ned så sank cpu tempraturen til det vanlige nivået igjen. Så den ekstreme sommervarmen skal ta mye av skylden, vis du kjører OCCT en dag hvor det er regn og kaldt vær så vil du nok få en lavere tempratur.

Lenke til kommentar
ja min cpu ligger vanligvis på 26-28 til vanlig sommervarmen gikk den til vanvittige 38-40.

Trodde det var noe galt med pc-en jeg, men når solen gikk ned og romtempraturen gikk ned så sank cpu tempraturen til det vanlige nivået igjen. Så den ekstreme sommervarmen skal ta mye av skylden, vis du kjører OCCT en dag hvor det er regn og kaldt vær så vil du nok få en lavere tempratur.

Har du en mye bedre kjøler?

Eller kan det være at kabinettet mitt er ræva? Har dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

jeg har en thermalrigt extreme 120 med 2 vifter på 1700 rpm, kjølern er den beste du kan få til luft. Du har en grei cpu kjøler og kabinett, det ekke lagd for extrem overclocking eller for og holde pc-en ekstremt kaldt men det er lagd for vanlig bruk og litt vanlig overclocking. Så jeg ville valgt noe lignende av det du hadde som kabinett vis jeg skulle gått tilbake til den typen kabinetter. Men jeg vil nok holde meg til det kabinettet jeg har nå i all framtid, for jeg liker og se tingene i pc-en og liker at de holder seg litt ekstra kaldt kanskje.

og har dette kabinette

kabinett

Lenke til kommentar
jeg har en thermalrigt extreme 120 med 2 vifter på 1700 rpm, kjølern er den beste du kan få til luft. Du har en grei cpu kjøler og kabinett, det ekke lagd for extrem overclocking eller for og holde pc-en ekstremt kaldt men det er lagd for vanlig bruk og litt vanlig overclocking. Så jeg ville valgt noe lignende av det du hadde som kabinett vis jeg skulle gått tilbake til den typen kabinetter. Men jeg vil nok holde meg til det kabinettet jeg har nå i all framtid, for jeg liker og se tingene i pc-en og liker at de holder seg litt ekstra kaldt kanskje.

og har dette kabinette

kabinett

Kult kabinett :)

Det er ikke vifte på Thermalright ULTRA120 Extreme, right? <- Edit: Um hehe :blush:

Tror kanskje jeg har lyst på den. Er det sløsing synes du?

Endret av TheOats
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Nei ingen vifte som følger med, og det er fordi folk skal få velge sin egen vifte i forhold til hva de ønsker, noen vil ha en litt stillere pc. mens noen vil ha kraftige vifter for ekstra kjøling.

Jeg har 2 vifter på 1700 rpm, for og kjøle den ned og er super fornøyd.

Jeg syns ikke det var sløsing jeg hadde en boxed kjøler og så fikk jeg thermalright kjølern og den er helt vill i forhold. hadde jeg vist den var så bra hadde jeg aldri kjøpt cpu med boxed kjøler.

Vis du virkelig vil ha en kald pc så er thermalright med 1 eller 2 vifter veien og gå vis du skal ha luftkjøling.

Lenke til kommentar
Nei ingen vifte som følger med, og det er fordi folk skal få velge sin egen vifte i forhold til hva de ønsker, noen vil ha en litt stillere pc. mens noen vil ha kraftige vifter for ekstra kjøling.

Jeg har 2 vifter på 1700 rpm, for og kjøle den ned og er super fornøyd.

Jeg syns ikke det var sløsing jeg hadde en boxed kjøler og så fikk jeg thermalright kjølern og den er helt vill i forhold. hadde jeg vist den var så bra hadde jeg aldri kjøpt cpu med boxed kjøler.

Vis du virkelig vil ha en kald pc så er thermalright med 1 eller 2 vifter veien og gå vis du skal ha luftkjøling.

Forslag til stille gående vifter? (Til Thermalright)

Skal de stå på enden av hele greia? Blir ikke det lite plass?

Kjørte forresten OCCT igjen idag. Hadde satt på den vifte kontroll greia (det er vel egentlig en spennings regulator?), å hadde den på fult.

Pluss at jeg hadde økt farten på GPU viften betraktelig (satte den på 60% (hører forskjell!)).

Men da var maks temperaturen steget med mellom 1og 2 grader.

Enten er det varmere i rommet idag, ellers så blåser GPU viften så mye varm luft inne i pc'n at den varmer opp for de andre viftene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

hm disse er veldig stille. De står vel på enden ja på de 2 brede flate områdene så står de festet der. jeg har ikke liten plass for kjølern løfter viftene ganske høyt over alt og du kan sette kjølern sånn at du kan få luft fra de kaldeste områdene noe som er veldig greit syns jeg.

Mist 120mm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...