Gå til innhold

BK: Gammel mur badet i sol

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var litt vanskelig for meg å vurdere. Det har skjedde flere ganger i det siste. Men jeg tror ikke jeg trenger mer tid til å vurdere det.

Selve motivet synes jeg faktisk ikke er noe spesielt. Symmetri og rette linjer er ikke nok. Bildet er rett og slett ikke nok fordi det heller ikke er isolering av et vanlig motiv som får oss til å se på det med andre øyne. Men det er ikke noe håpløst bilde, selv om jeg virker veldig kritisk nå.

Bildet reddes nemlig av fine skygger. Det helt hvite vinduet hjelper også godt med den totale kontrasten det er til jordfargene. Det lyser opp og gjør et ellers trøtt motiv til et blikkfang. Og til slutt kommer skyggene, som er det egentlige bildet her. Og det var kanskje også det du selv har lagt merke til som bildets hjerte.

Bildet er et eksempel på at et i utgangspunktet håpløst motiv kan bli mer engasjerende med riktig timing og marginene på fotografens side. Det er ikke noe bilde å skamme seg over, men jeg må nok innrømme at med slik du satte listen i din forrige post så skal det godt gjøres å ikke skuffe litt med dette bildet. Hadde dette bildet kommet før vikinghjelmen så hadde jeg nemlig sett bildet på en enda mer positiv måte, men du satte listen høyt forrige gang. Det blir vanskelig å toppe for deg på en stund, så vi får håpe at vi glemmer det fort. Da slipper du å få sammenligningen i fleisen hver gang du bidrar med et nytt bilde. Heldigvis lider selv tenåringene våre av sterkt fremskredet presenilitet.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg klarer å være like kritisk som PM her. Bildet er strengt geometrisk, understøttet av det vertikale røret. De totalt døde vindusflatene gjør mye av bildet. Murstein er som regel pent, men du har ikke akkurat gjort det lett for deg selv med sterkt sollys på det meste av veggen. Liker komposisjonen, og synes det er fint å se på. Ikke dermed sagt at jeg påstår at det er det beste du har prestert.

Lenke til kommentar

Jeg er da ikke kritisk. Det tok meg lang tid å komme over tannhjulbildet selv i sin tid. Jeg følte at alt ble målt opp mot det, men etterhvert får man lov til å ta dårlige bilder igjen. Jeg er kanskje litt slem som overfører den følelsen av "hva faen gjør jeg nå?" over på Tom.

Selve bildet er jeg ikke kritisk til som resultat, men råmaterialet syntes jeg var middelmådig. Men uten å bruke PSE har Tom likevel klart å skape noe ut av et litt uengasjerende motiv. Skyggene lever nesten sitt eget liv på den pregløse fasaden, og det sterkt lysende vinduet skaper et hull som kontrast til de duse fargene rundt. Men nå har jeg bare gjentatt meg selv, hvis andre også oppfatter meg som kritisk. Det ble kanskje litt mange ord til å holde interessen oppe hos leserne. Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor noen gidder å lese de lange postene mine :sleep:

Lenke til kommentar

Det alltid ugreit å hoppe etter Wirkola, men livet går videre :)

Men jeg må nok korrigere PMnormal litt - bildet har vært innom Adobe Camera RAW og PS Elements for litt frisering. Mest for å finjustere levels og lyse opp shadows.

Vinduene er forøvrig ikke helt hvite, men lyseblå (refleksjon av himmelen).

Men takk for kritikken.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...