Gå til innhold

Redusert effektivitet på 32bit system?

Tørriss

Anbefalte innlegg

God dagen!

Sitter her og skal snekre sammen en ny PC og tenker litt over størrelsen på rammen jeg skal bruke. Sitter og funderer på å kjøpe meg 4GB ram, men har som nevnt i overskriften kun et WinXP 32bit system som de fleste her kanskje vet medfører at man kun får brukt rundt 3,5GB av denne rammen. Dette bryr meg ikke noe særlig, men det jeg undrer litt på er om dette er verdt det, eller om det medfører noe slags type komplikasjoner i forhold til f.eks 3GB ram.

Har lest at PCen stjeler minne fra skjermkortet og derfor reduserer effektiviteten til skjermkortet hvis man har 4GB installert på et 32bits system, kan noen komfirmere dette eller er det bare pølsevev? Vil dere da også anbefale 3GB eller 4GB til denne PC'en under omstendighetene? (Ville tro at to like 2GB brikker var best siden det vistnok kan bli komplikasjoner hvis størrelsen på de 2 RAM brikkene er forskjellige (2GB+1GB) selv om det er av samme type og merke)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCn "stjeler ikke minne" fra skjermkortet.

CPU skal kommunisere med IO mot skjermkortets RAM (lese/skrive til fra gfx kortets minne) , da benyttes såkalte Memory Mapped IO adresser av CPU.

Siden 32bits system har en øver addresse register på 4GB vil disse MMIO adressene overlappe et visst antall adresser i fysisk installert RAM som vil bli ekskludert som system minne (blir ubrukt) .

Det samme gjelder alle type PCI enheter som USB kontroller,disk kontroller , lyd , nettverk osv.Men det store jafset er skjermkort.

En detaljert artikkel finner du her:

http://www.dansdata.com/askdan00015.htm

Edit:

Når det gjelder ny ram til en maskin er det best å bruke 2 moduler . 2x2048MB moduler i et såkalt 4GB-Dual Channel Kit.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
PCn "stjeler ikke minne" fra skjermkortet.

CPU skal kommunisere med IO mot skjermkortets RAM (lese/skrive til fra gfx kortets minne) , da benyttes såkalte Memory Mapped IO adresser av CPU.

Siden 32bits system har en øver addresse register på 4GB vil disse MMIO adressene overlappe et visst antall adresser i fysisk installert RAM som vil bli ekskludert som system minne (blir ubrukt) .

Det samme gjelder alle type PCI enheter som USB kontroller,disk kontroller , lyd , nettverk osv.Men det store jafset er skjermkort.

En detaljert artikkel finner du her:

http://www.dansdata.com/askdan00015.htm

Edit:

Når det gjelder ny ram til en maskin er det best å bruke 2 moduler . 2x2048MB moduler i et såkalt 4GB-Dual Channel Kit.

Takker for linken mister!

It's now the end of January, 2008, and I'm giving this article a bit of a polish. DDR2 RAM is now so cheap that if your PC takes that kind of memory, you might as well buy 4Gb. You still won't get much more actual usable RAM that way, but two 2Gb modules may actually cost you less than two 1Gb and two 512Mb modules. So what the hell.

Etter dette å dømme er det beste å kjøpe 4GB ser det ut som. Noe jeg også kommer til å gjøre med mindre noen her har ett godt argument? ;)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Kva er begrensninga på vista 64 bit? Er det hensiktsmessig å kjøpa meir enn 4 Gb minne til den? Hovudkortet støtter 8 Gb, men eg veit ikkje kva vista støtter

For Vista 64bit er det:

Home Basic 64 : 8GB

Home Premium 64 : 16GB

Business 64 : 128GB

Ultimate 64 : 128GB

Enterprise 64 : 128GB

For Vista 32bit er det:

Home Basic 32 : 4GB*

Home Premium 32 : 4GB*

Business 32 : 4GB*

Ultimate 32 : 4GB*

Enterprise 32 : 4GB*

* : - addresss space brukt av hardware ~ 3.3GB i beste fall.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Jaha? Vis det ikke er lisensen som setter begrensninger, hva er det da? (På Vista).

Det er mange Windows 2003 versjoner .standard ,enterprise,datacenter,web osv som har ulike ram limits.

Man styrer dette med adresseregistere (address space) fra -> til som hver versjon har ulike max verdier av.

Samme med Vista 64bits.

Dessuten må hardwaren din støtte det , du finner neppe noen PC Desktop motherboard med mere address space enn 8GB , sett noen entusiast kort med 16GB.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...