Gå til innhold

BK: Lysefjorden sett fra Preikestolen

Anbefalte innlegg

Har prøvd meg litt på landskapsfotografering, men føler jeg trenger en del tips til komposisjon, lyssjustering etc. Har gjort det beste jeg kan med dette bildet; men vet at det som vanlig kan gjøres bedre. Så trenger litt kritikk rett og slett :).

Nikon D80 + Tokina 11-16mm f/2.8 @ 11mm f/5.6, 1/320, ISO 200. Har brukt polariseringsfilter.

post-65834-1217259203_thumb.jpg

(er klar over den stygge flaren nede i bildet, dessverre er jeg foreløpig ikke flink nok i Photoshop til å fikse denne)

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes det ser ganske flott ut, men motivene lenger bak i bildet er ikke så skarpe. Jeg vil tro at den lave blenderverdien har noe med saken å gjøre, men det ser også ut som om lyset tar knekken på en del detaljer. Kanskje det hadde hjulpet å senke litt på lys og høylys, også for å få himmelen blåere? Båten nede på fjorden ville jeg prøvd å klone vekk. Forgrunnen er jeg litt usikker på jeg synes om, men den er kanskje litt lys?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Jeg savner følelsen av å stå på kanten av stupet. I og med at du har en veldig vid vidvinkel, ville det kanskje vært mulig å få med både stupet óg resten av scenen? Det ville krevd en tur helt ut på kanten, men for de uten høydeskrekk kunne det blitt et herlig bilde. Alternativt en snorutløser og monopod hvis stålnervene ikke klarer å ta deg helt fram til kanten.

Dette er det nok lettere å sitte hjemme i stua å skrive, enn å gjennomføre...

Det er et flott bilde til tross for de svakhetene som er nevnt tidligere, men det er ingenting som forteller at du faktist står på selve Prekestolen. Komposisjonen er helt fin, den. Diagonalen og tredelingen fungerer fint. Jeg ville forsøkt å klone bort båten som jeg mener blir for liten til å tilføre noe serlig, og jeg ville lysnet litt mer med shadow/highlights. Hadde jeg visst hvordan hadde jeg også forsøkte en gradert maske sidelengs for å jevne ut forkjellene som pol.filteret har laget (men det trikset har jeg ikke lært enda)

- Rams

Lenke til kommentar

Preikestolen = Drama.

Å plassere horisoneten midt i himmelen = antidrama.

Himmelen er også lite spennende, utover at deler av den er veldig blå.

En mer klassik tredeling ville også styrka diagonalen. Spørsmålet er om forgrunnen da ville blitt for dominerende.

Lenke til kommentar

Merkelig... jeg kunne sverge på at horisonten lå høyere i bildet i går... :sleep:

Nå-ja. Å beskjære til panorama ved å ta vekk litt himmel er jo ganske enkelt og koster ikke noe av motivet. Format 2:1 vil legge fjelltoppene nært det gyldne snitt. Jeg ville ikke fjernet noe av motivet ellers.

Takk for den milde irettesettelsen, Tim. :)

- Rams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...