Gå til innhold

Spørsmål angående Coriolis flowmåler


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har drevet å lest litt rundt og finner ikke noe god forklaring på hvordan signalomformingen (tenker på fra kraft/coriolis akselerasjon, til råverdi til evt transmitter) fungere når man bruker U-rør. Jeg har en tegning der jeg ser skissen av drivspolen, induktivt måleelement og pt100 element. Jeg ser også en magnet som det ser ut som står inntil spolen, men tegningen er så dårlig at jeg ikke klarer å se noe særlig funksjon. Det eneste jeg klarer å nippe meg frem til er at magneten beveger seg og det induseres spenning eller noe liknende via spolen, men klarer ikke sette dette i sammenheng med ett induktivt måleelement.

 

Ville også likt å vite virkemåten når det er 1 rør, i stedet for 2.

 

Håper spørsmålet var forståelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du mulighet til å poste eventuelle bilder av måleren og tegningene?.

 

Uten å komme med noen entydlig konklusjon er det ikke fjærnt å tenke seg at den flowmåleren kan indusere en spenning som varierer i frekvens ut i fra hvor stor strømningen er (altså signalet ut i fra flowmåleren).

Jeg har selv vært borti en flowmåler (som jeg ikke husker navnet på) som gav pulser på 0-400 Hz ut i fra strømningen.

Lenke til kommentar

Du har sikkert vært borti noe alla det samme, eller kanskje turbinmåler ? . Jeg har desverre ikke sett en Coriolis u-rør flowmåler i aktion og heller ikke dillet for mye med frekvens fra måle-enhet som råverdi til transmitter. Men regner jo med at det må raske vibrasjoner til for å kunne få høye frekvenser (Større range på frekvens = større målenøyaktighet?)

 

Slik er funksjonen, lett animert (uten noen av de komponentene jeg nevnte i første post).

Coriolis funksjon. (GIf)

 

Du har da vist jeg ikke huske feil en liten plate på hver u-rør der det på det ene u-røret står festet en magnet og på den andre en spole. Det er også koblet til et platina element i denne sløyfen vist jeg ikke tar helt feil som skal ta forbehold i temperatur endringer ?

 

Dette er vel det av informasjon jeg har klart å hente ut fra bøkene, så håpte på en god forklaring.

 

på forhånd takk.

 

 

Ps: Dj_ELmo: Automatiker lærling du også ? så du var 88 modell.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Hehe, det er lett gjort å ta feil med alle de fabrikatene som finnes nå til dags. Grunnet til at det heter Coriolismålern er fordi den benytter seg av coriolisakselerasjon som oppstår i u-røret. Men trenger en god forklaring på hele målemetoden =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...