Gå til innhold

4850 og temperatur (?)

Onkel

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat kjøpt et Sapphire 4850 512MB. Storfornøyd med ytelsen, men maskinen har plutselig begynt å låse seg en del - full frys, ikke engang musepekeren rører seg. Dette skjer når som helst, et par ganger om dagen, finner ikke noe systematisk sammenheng med noen bestemt bruk. Kjører WinXP, og det er en god del år siden jeg har opplevd dette.

Mistenker at det er temperaturen i kabinettet som er problemet. GPU-temperaturen er aldri under 70 grader, og ligger på 87 ved load. Dette er ved LAVESTE klokkeinnstillinger - 500mhz (core) og 750 mhz (minne)! Har ikke fått målt CPU-temperaturen ennå, men det er en Athlon 64 XP dobbeltkjerne på 2 x 2600mhz, ikke overklokket.

Noen tips til hvordan jeg kan finne ut av hvor problemet ligger? Hva er grensa for når en sånn prosessor får det for varmt?

Annet info som kan hjelpe:

Kabinettet er litt trangt, det gir ca 13 cm i bredden å gå på (eller i høyden hvis man legger kabinettet ned på siden, altså avstand vinkelrett ut fra hovedkortet). Har montert to kabinettvifter (80mm SilenX 14dBa) i tillegg til PSU'en - den ene trekker luft inn i kabinettet fra forsiden, den andre blåser ut på baksiden. Har improvisert et støvfilter foran inntrekksvifta - tapet fast et enkeltlags ark med porøst dopapir, det ser ut til å fungere siden jeg kan kjenne trekk på forsiden. Bruker stock-vifta på GPU'en, og Blue Orb luftkjøler på CPU. Det burde være god luftflyt i kabinettet, men kanskje litt trangt akkurat mellom skjermkortet og lydkortet (der kjøleren sitter), det tilsvarer en enkelt PCI-slot. Skjønner ikke hvordan man skal få god luftflyt akkurat der, tåpelig konstruksjon. Over CPU-kjøleren, og ved skjermkortet, er det perforert luftinntak i sida på kabinett-døra. Kan ikke feste vifte der. Like ved CPU-kjøleren trekker også PSU'en luft ut av kabinettet. Den lufta kjennes mye varmere ut enn jeg er vant med å kjenne bak PSU'en.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...