Gå til innhold

BK : Ford GT 90

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først: Ikke link til eksterne sider i BK. Det er strengt ulovlig etter de nye vedtektene. I BK er det mye viktigere at slike linker fungerer selv om ti år, for en bildekritikk-tråd uten bilder er totalt meningsløst. Jeg håper du respekterer de reglene, samt de øvrige reglene. De er utarbeidet av brukerne i fellesskap med redaksjonen i en demokratisk prosess. Du må altså bytte ut linken med et vanlig vedlegg. Det er like enkelt som å linke, og du har mer enn nok lagringsplass til dine vedlegg for lang tid fremover. Jeg har fremdeles plass etter over 100 bilder som jeg har postet her på forumet. Les vedtektene med en gang.

Modellbil-bilder kan faktisk være ganske kreativt, og dette bildet er ikke det verste jeg har sett. Det er en del småfeil som tildels avslører at det er en modell, men du har på en måte tenkt rett. Men jeg vil oppfordre deg til å la fantasien blomstre litt.

Et av våre medlemmer som ikke er særlig aktiv lenger heter kak. Han har et eget forum for motorsport, kjøretøy og modellbiler. Her kan du se bildene han har tatt av modellbiler, og kanskje du finner noen inspirasjon om hvordan modellbiler kan fotograferes. Bildene finner du nederst på siden, etter kategoriene Teater, Brann og Mennesker. Jeg liker en del av hans modellbil-bilder fordi han får til å plassere dem i et miljø. Alt er ikke like vellykket, men mye av det er ganske bra.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Det stemmer, men lakken på modellbiler inneholdes sjelden ekte flake eller metallic. Det er derfor ikke metall, men maling og plast. Så et polafilter ville kanskje hjelpe, men det som hadde hjulpet mest hadde vært å kontrollere lyset bedre. Et bilde bør lyssettes slik at det ikke skal være nødvendig å fjerne reflekser. Modellbiler er det veldig enkelt å lyssette slik at lyset i alle fall er jevnt og uten stykke reflekser i objektet. Ta en kikk på bildene i linken, så ser du hvor enkelt det er å gjøre det uten studio.

Hvis du har interesse for modellbiler så er det en grei variant av nærfoto som du kan dyrke. Du har jo med deg et motiv som hverken er stort, krangler eller gjør seg vanskelig slik som levende motiver kan gjøre. Kak bruker veldig ofte Sigmas 28mm til de beste nærbildene. Det objektivet har ganske god nærgrense og er mer anvendelig enn makroen hans på 180mm. Som han mener er nesten ubrukelig sett bort fra til skikkelig makro.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Noen er dealers edition (selges hos bilforhandlere), og resten er enten kjøpt på nettet (ebay bl.a.) og noen butikker i området (Oslo - Fredrikstad - Sverige). Les litt inne på forumet hans i underforumet prat.kak.net. Der finner du en egen kategori for modellbiler. Jeg har lært 90% av alt jeg kan om modellbiler der inne. Jeg samler ikke selv, men de har jo så mange råkule modeller. Spesielt de som samler på syttitallsbiler har mye fete saker for en som ragget langs vestlandsveier på åttitallet. Opel Commodore, Fort Granada Coupe, styla Manta og harry hele veien hjem. Jeg sikler litt på å kjøpe noe slik, men tungen blir tørr når jeg tenker på prisen.

Men det er en modell jeg skal kjøpe neste gang jeg kommer til Roma. Der er det en butikk som har dette Scarface-settet til 60 euro.

scarface_1_18.jpg

Jeg liker å prute litt i Italia, og jeg vet hvor lenge den har stått i vinduet.

Edit: Jeg linket først til et bilde av feil variant av modellen. Det er denne som er den riktige, ikke den teite variantet i 1:24 med sjefen sjøl sittende på en stol. Hallo? Sitte på en stol ved siden av en Cadillac '63. Hvem gjør slik da?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Hehe. sant nok. jeg har sett en del på ebay og sånt i det siste, men har ikke funnet helt det jeg er ute etter. jeg har mest lyst på et sett med 12 bilder i skala 1:24, hvis noen finner noe vil jeg helst at dere sender meg en PM :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...