MrVilla Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Hei der. Jeg har brukt an del vanlige array funksjoner i et excel ark jeg har, men nå virker det ikke lenger?? Jeg har sjekket, dobbeltsjekket og trippelsjekket og alt stemmer! Navnet stemmer, rangen stemmer og alt! Det er bare excel som ikke lenger vil benytte seg av arrays Får kun #VALUE! All hjelp mottas med takk! Kan gi litt mer kjøtt på denne: Formelen ser ut som følger: {=SUM((Range1=A13)*(Range2=B13)*(Range3))} Denne har fungert leeeenge, men i dag så var det stopp! Jeg har jobbet litt med informasjonen i range3, men ingenting som tilsier at det ikke skal virke. Når jeg tar sum(Range1=A13) og sum(Range2=B13) så får jeg 1 på begge. sum(Range3) gir meg summen av den kolonnen. Alt stemmer men allikevel så vil ikke array formelen virke Endret 28. juli 2008 av MrVilla Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Nå virker det igjen. Måtte av eller annen grunn endre rangen fra å begynne i første rad til andre rad ...!? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Det er overordentlig viktig her at Range1, Range2 og Range3 har eksakt samme størrelse. Det var ellers ikke lett å trå til med forslag til feilkilder når du skriver "Alt stemmer" Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Hehe....beklager akkurat det utsagnet Harald. Det falt vel litt på sin egen urimelighet Men det artige var at alle hadde eksakt lik range, men jeg måtte endre alle fra å starte fra rad 1 til å starte fra rad 2. Jeg kan fortsatt ikke se problemet med det, men så lenge det funket så får jeg vel være fornøyd:) Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 En annen ting jeg kom til å tenke på. Vet du (eller noen annen for den saks skyld) om noen methode som er raskere til å finne data enn VLOOKUP? Jeg er klar over at det finnes muligheter til det i VBA ved bruk av find, men uten VBA så ser det ikke ut at det er noen annen mulighet. Dette er litt synd når jeg har range som går til 30000 rader. Da kan det ta litt tid. En mulighet jeg har fundert på er å lage en funksjon ved hjelp av vba som benytter FIND. Kanskje det går kjappere. Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Generelt er innebygde formler minst ti ganger så raske som VBA, i den grad man kan drive fornuftig sammenligning. Matriseformler som den du beskriver kan derimot fort bli altfor tunge med store områder. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 En ting til i tillegg til dem som er i topic. Jeg kunne tenkt meg å benytte FIND funskjonen i VBA i motsetning til VLOOKUP funksjonen. Jeg har benyttet denne funksjonen før men da kun i en subrutine. Hvordan skriver jeg kode som reagerer på endring av innholdet i en celle? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Her er en demo som teller forekomster i A-kolonnen når du skriver i den. Du høyreklikker arkfanen, velger "View code" og limer inn dette: Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) Dim Cel As Range Dim F As Range, F1 As Range, Ant As Long For Each Cel In Target If Cel.Column = 1 Then 'A-kolonnen Set F1 = Columns(1).Cells.Find(What:=Cel.Value, _ LookIn:=xlValues, _ LookAt:=xlWhole, _ SearchDirection:=xlNext, _ MatchCase:=False) Ant = -1 Set F = F1 Do Set F = Columns(1).Cells.Find(What:=Cel.Value, _ LookIn:=xlValues, _ LookAt:=xlWhole, _ After:=F, _ SearchDirection:=xlNext, _ MatchCase:=False) Ant = Ant + 1 Loop Until F.Address = F1.Address MsgBox Ant & " andre forekomster av " & Cel.Value End If Next End Sub HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Glimrende. Tusen takk! Skal ta å sjekke ut den når jeg kommer hjem! Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 (endret) glem det. fant løsningen Endret 1. august 2008 av MrVilla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå