Jtand Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Har endelig sjøsatt båten med en Yamaha 4 hk fra ca 2000-2001 (2-takt). Men det viste seg at etter 5 min kjøring, over en bølge, stanset motoren. Den har nå problemer med å starte uten choke. Skal bare litt gass til før den "struper" og til slutt kveles. Spesielt om den står i gir. Har hatt dette problemet mange ganger før, og jeg har renset forgasseren for hver gang. Da går den i noen uker, så kommer det tilbake. Hva kan problemet være? Feil innstilling på forgasser eller? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Åpnet lufteskruen på bensintank? Prøvd kondensfjerner? Har du riktige bensin og oljeblanding? Lenke til kommentar
Instict Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 vi hadde lignende problem med vår motor. Der var det kommet vann i systemet. Ellers kan slikt skje om det er brukt alt for mye olje (skjedde oss engang også) Lenke til kommentar
Jtand Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Om det er kommet vann i systemet, hva må jeg gjøre for å få det bort? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Spørs hvor mye det er. Prøv med kondensfjerner eller skift ut bensinen med ny. bruk opp det som er i systemt før du kobler på ny tank. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Om det er kommet vann i systemet, hva må jeg gjøre for å få det bort? Tømme hele systemet, rengjøre forgasser og bytte drivstofffilter (på slangen før forgasser). Til den som nevnte kondensfjerner: det må aldri brukes på totaktere da det fører til at oljefilmen på sylindervegger og lagre brytes, med stor slitasje og i noen tilfeller skjæring som følge. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Feilen du beskriver tyder på problem i bensintilførselen. Det mest typiske er vel å glemme å åpne lufteskruen på tanken. Da klarer ikke motoren å suge til seg nok bensin. Oppførselen kan også komme av for mye bensin i motoren, men da lukter du det. Vann i bensinen er også ganske typisk, og om tanken står i ro gjennom en vinter har det lett for å komme kondens. For å sjekke om det er vann i bensinen, kan du la båten stå litt i ro og deretter prøve å kjøre. Dersom du kjører problemfritt en periode før motoren fusker, er det sannsynligvis kondens som er problemet. Årsaken er at vannet synker til bunns i tanken når den står i ro. Kondensfjerner er, som han over her nevner, ikke lurt å bruke når det er olje blandet i bensinen. En metode jeg har brukt flere ganger, er å la tanken stå i ro i en halvtimes tid på et sted litt over bakken, slik at vannet får tid til å synke til bunns. Deretter stikker du en slange ned i tanken, men ikke så nær bunnen at du får med deg vannet som ligger der. Så er det bare å suge inn i andre enden, og la bensinen renne over i en ny tank. Slå ut bensinen som ligger igjen i tanken. (Drikk helmelk eller fløte dersom du får i deg bensin underveis ) Neste gang du lagrer bensintanken, sørg for å ha full tank. Når en full tank står over vinteren, får du ikke kondens (iallefall ikke om det ikke blir altfor kaldt der du bor, men her i Nord-Norge har jeg ikke hatt problemer med å lagre en full tank over en vinter). Endret 30. juli 2008 av CesiuM_e Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå