Gå til innhold

Yamaha 4 hk kveles ved gasspådrag!


Anbefalte innlegg

Har endelig sjøsatt båten med en Yamaha 4 hk fra ca 2000-2001 (2-takt).

 

Men det viste seg at etter 5 min kjøring, over en bølge, stanset motoren. Den har nå problemer med å starte uten choke. Skal bare litt gass til før den "struper" og til slutt kveles. Spesielt om den står i gir.

 

Har hatt dette problemet mange ganger før, og jeg har renset forgasseren for hver gang. Da går den i noen uker, så kommer det tilbake.

 

Hva kan problemet være? Feil innstilling på forgasser eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om det er kommet vann i systemet, hva må jeg gjøre for å få det bort?

 

Tømme hele systemet, rengjøre forgasser og bytte drivstofffilter (på slangen før forgasser).

 

Til den som nevnte kondensfjerner: det må aldri brukes på totaktere da det fører til at oljefilmen på sylindervegger og lagre brytes, med stor slitasje og i noen tilfeller skjæring som følge.

Lenke til kommentar

Feilen du beskriver tyder på problem i bensintilførselen. Det mest typiske er vel å glemme å åpne lufteskruen på tanken. Da klarer ikke motoren å suge til seg nok bensin. Oppførselen kan også komme av for mye bensin i motoren, men da lukter du det.

 

Vann i bensinen er også ganske typisk, og om tanken står i ro gjennom en vinter har det lett for å komme kondens. For å sjekke om det er vann i bensinen, kan du la båten stå litt i ro og deretter prøve å kjøre. Dersom du kjører problemfritt en periode før motoren fusker, er det sannsynligvis kondens som er problemet. Årsaken er at vannet synker til bunns i tanken når den står i ro.

 

Kondensfjerner er, som han over her nevner, ikke lurt å bruke når det er olje blandet i bensinen.

 

En metode jeg har brukt flere ganger, er å la tanken stå i ro i en halvtimes tid på et sted litt over bakken, slik at vannet får tid til å synke til bunns. Deretter stikker du en slange ned i tanken, men ikke så nær bunnen at du får med deg vannet som ligger der. Så er det bare å suge inn i andre enden, og la bensinen renne over i en ny tank. Slå ut bensinen som ligger igjen i tanken. (Drikk helmelk eller fløte dersom du får i deg bensin underveis :p )

 

Neste gang du lagrer bensintanken, sørg for å ha full tank. Når en full tank står over vinteren, får du ikke kondens (iallefall ikke om det ikke blir altfor kaldt der du bor, men her i Nord-Norge har jeg ikke hatt problemer med å lagre en full tank over en vinter).

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...