Gå til innhold

Test: Safari

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Adresselinjen

Safari har en lignende søkefunksjon i adresselinjen som Firefox og Opera har, nemlig at vi får opp en rekke forslag om nettsteder når vi begynner å skrive i adressefeltet

Jepp. Dette er en funksjon ALLE nettlesere (unntatt tekstbaserte) har.

Det som riktiknok er nytt i Opera og Firefox er at de nå søker i inni URL-en (ikke bare første bokstav), samt tittelen på siden, teksten på siden osv. Dette er noe Safari ikke har.

Lenke til kommentar
Den kanskje aller største fordelen med Safari er for min del at den får hele Internett til å ta seg bedre ut, da den inkluderer en egen teksttegnemotor som gjengir tekst bedre enn Windows' innebyggede.

I tillegg har den en del varianter av typeface/fonter som er penere enn de som vanligvis blir brukt istedenfor på Windows/Linux.

Lenke til kommentar
Den kanskje aller største fordelen med Safari er for min del at den får hele Internett til å ta seg bedre ut, da den inkluderer en egen teksttegnemotor som gjengir tekst bedre enn Windows' innebyggede.

Ellers opplever jeg Safari som en glimrende nettleser generelt, enkel og rask og god, selv om Opera forblir førstevalget bl.a. grunnet mye bedre bokmerkefunksjonalitet (med mulighet for sidemeny og sliktnoe).

Er den bedre enn Windows sin ClearFont? Hadde vært fint å se et bilde til sammenlikning.

Bonjour er ikke adware...

Men irriterende å bli pushet på programvare man ikke selv oppsøker.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hva er det med folk? Alle står opp på feil fot om dagen.

Jeg liker ikke FF så da er sikker Safari noe for meg, hmmm, men jeg foretrekker jo Opera?

Jaja.. noen liker sjokoladepudding, noen liker vaniljepudding og andre igjen karamellepudding.

Alle er de noen puddinger som kan krangle om personlig smak. :D

Lenke til kommentar

Nå er "Apple software update" ganske nyttig for å holde iTunes - til og med (søppel)Quicktime oppdatert.

Dette er ingen unnskyldning for at Apple har gjort det slik at man må velge bort Safari: FAKTUM er at hvis man trykker "installér", så får man med dritten. Dette hadde kanskje vært greit hvis det hadde noen som helst relevans til iTunes, men det er ikke akkurat tilfellet. Det neste logiske trekket må jo være å klaske med iChat, Apple Mail, Photo Booth, TextEdit. Kanskje også et par irriterende ikoner som skal prøve å få deg til å kjøpe et svindyrt, intetgivende .Mac-abonnement.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345t12
Ikke heng dere opp i at Apple's Software Updater "sniker" seg med - det er bare vi som tolker det dithen at det som skjer er feil. Men det er det ikke. For å oppdatere Safari trenger du Apple's Software Updater uansett om det er automatisk eller om du vil gjøre det manuelt. Ergo, når du ikke velger "Oppdater automatisk" under installasjonen, vil den ikke gjøre det automatisk, men heller når du selv ønsker det.

Grunnen til at Apple's Software Updater installerer seg som et eget program, er at den brukes til alle Apple's oppdateringer - iTunes, QT, Safari (og enda flere på Mac - hvor det hele er innebygget i OS'et). Dette kan ikke sammenliknes med FF og andre nettlesere, da Apple har valgt å ha et sentralt oppdateringsprogram, fremfor å bygge det inn i hvert enkelt program.

At da dette i tillegg sammenliknes med Google Toolbar som innstalleres når du installerer program XXX fra selskapet YYYY, blir jo det samme som å sammenlikne en agurk med en appelsin.

At Apple burde forklart betydningen av valget om automatisk oppdatering litt mer, er jo selvsagt en helt annen diskusjon.

endelig en som har skjønt det.

det dere krysser vekk er jo automatisk oppdatering. ikke oppdateringen i seg selv. dere velger dermed manuell oppdatering. slitsomt. oppdateringsprogrammet må dere jo ha uansett for manuellt å oppdatere appleprodukter på pc.

Lenke til kommentar

det dere krysser vekk er jo automatisk oppdatering. ikke oppdateringen i seg selv. dere velger dermed manuell oppdatering. slitsomt. oppdateringsprogrammet må dere jo ha uansett for manuellt å oppdatere appleprodukter på pc.

Det å bundle videoavspillingsprogrammer/kodeks, nettleser og iTunes og oppdateringsprogrammene sammen er overdrevent. Jeg er ikke noe fan av å måtte takke nei til OpenOffice hver gang jeg oppdaterer Javaversjonen min heller.

Jeg håper en eller annen EU-kommisjon setter en stopper for ikke-relaterte bundles.

Lenke til kommentar

Safari finnes ikke til Linux, og da er den uansett utelukket for min del. Kunne likevel vært interessant å teste safari dersom det var tilgjengelig til Linux, selv om jeg heller velger alternativer med åpen kildekode. Tekstrendringen til Safari ser jo ut til å være god.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1345t12

Det å bundle videoavspillingsprogrammer/kodeks, nettleser og iTunes og oppdateringsprogrammene sammen er overdrevent. Jeg er ikke noe fan av å måtte takke nei til OpenOffice hver gang jeg oppdaterer Javaversjonen min heller.

Jeg håper en eller annen EU-kommisjon setter en stopper for ikke-relaterte bundles.

hva hadde det med saken å gjøre?

autoupdate er da ikke noe bundle? men en mulighet.

men joda det er overdrevent å bundle 10 andre programmer med det ene du trengte men uansett. man kan jo velge de bort. det er jo ikke noe stress. og med tanke på den autoupdategreia så kan jeg ikke tenke meg at det faktisk plager dere å ha et ekstra ikon i kontrollpanelmappa deres.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-156236

Når jeg bruker Mac, bruker jeg Safari til internettlesing. Jeg syns den virker kjappere enn både Opera og Firefox 3. Jeg ville aldri funnet på å bruke Safari på Windows, det fungerer dårlig, iallfall sist jeg testet. Den var treig og fontene så helt rare ut.

Hvis Apple lager om Safari til å bruke standard-GUI fra Windows fremfor å pakke alt inn til å se ut som det er fra Mac, så tror jeg opplevelsen ville vært bedre og raskere.

På Mac er det ikke tvil om at Safari er best.

Lenke til kommentar
@sablabra: Webkit (renderingmotoren i Safari) er open source, Epiphany skal ta den i bruk etterhvert.

Ok, det kan jo bli interessant. Likevel er vel Epiphany litt for integrert i Gnome til å bli tatt i bruk av oss som ikke bruker Gnome. Det er kjedelig med for mange gnome-avhengigheter :p

Lenke til kommentar
@sablabra: Webkit (renderingmotoren i Safari) er open source, Epiphany skal ta den i bruk etterhvert.

Ok, det kan jo bli interessant. Likevel er vel Epiphany litt for integrert i Gnome til å bli tatt i bruk av oss som ikke bruker Gnome. Det er kjedelig med for mange gnome-avhengigheter :p

QT har også innebygget Webkit-view, så det kan komme mange Webkit-baserte nettlesere til både Gnome, KDE og andre etterhvert. Mangelen på en god Webkit-basert nettleser er ett av mine største ankepunkter mot daglig bruk av Linux – i alle fall frem til Epiphany får ut fingern. :-P

Lenke til kommentar
QT har også innebygget Webkit-view, så det kan komme mange Webkit-baserte nettlesere til både Gnome, KDE og andre etterhvert. Mangelen på en god Webkit-basert nettleser er ett av mine største ankepunkter mot daglig bruk av Linux – i alle fall frem til Epiphany får ut fingern. :-P

Bare for å gå helt off topic, så kan jeg jo nevne at jeg har fått fontene i firefox til å være nesten like som i Vista, slik at jeg ikke lenger merker forskjell når jeg går fra Vista til Linux. Jeg kan jo prøve å ta ett skjermskudd i Linux og ett i Vista for deretter å sammenligne dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...