Gå til innhold

Banket opp barn, 11-åring sendt på sykehus, nå krever FrP lukkede asylmottak!

Støtter du dette forslaget?  

83 stemmer

1. 1. Støtter du dette forslaget?

• Ja
      58
    • Nei
      15
    • Jeg vil kun stemme
      10

Anbefalte innlegg

Banket opp barn - 11-åring på sykehus...

22 personer ble sendt til sykehus etter et stort masseslagsmål på Nordbybråten transittmottak i Våler i går kveld. Nå er syv personer igjen på sykehuset med alvorlige skader. Blant dem er et barn på elleve år. 50 stykker brøt seg inn, og folk på mottaket begynte å peke ut hvem som var fra hvor. Vi som var kurdere og arabere ble slått. De slo både kvinner og barn, forteller en kurdisk mann til VG Nett.

Nok er nok, det er på høy tid at regjeringen våkner fra sin dvale og innfører lukkede asylmottak umiddelbart. Gang på gang opplever vi at det begås ulike former for kriminalitet i tilknytting til asylmottakene, og bare flaks gjorde at liv ikke gikk tapt denne gangen, uten at regjeringen og de øvrige politikerne fortar seg noe som helst. - Per Willy Amundsen, innvandringspolitiske talsmann for FrP

Debatten:

I kjølevannet av masseslagsmålet der 22 personer ble sendt til sykehus kommer dette initiativet ikke overraskende fra FrP, men hva synes folket om dette? Er det nå på tide at vi gjør som Danmark og innfører lukkede asylmottak, slik at denne typen grov vold ikke blir muliggjort og at vi vet hvor asylsøkerne er til Norge har bestemt deres skjebne? Er lukkede asylmottak veien å gå?

Registrerte at at dette hadde vært oppe til debatt, men at tråden hade blitt stengt. Undertegnede prøver seg med en litt annen vinkling. Håper også vi kan diskutere saklig og konstruktivt, uten personagrep...

Les saken, eller les hva Per Willy Amundsen utalte!

Takker for innspill!

E: Link

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg er den eneste som ikke ser at lukkede asylmottak ikke er en effektiv sperre på at personer utenfra bryter seg inn på et område.

Hva vil trådstarter eller FRP for den del legge under termet "lukket asylmottak"?

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Kanskje jeg er den eneste som ikke ser at lukkede asylmottak ikke er en effektiv sperre på at personer utenfra bryter seg inn på et område. Hva vil trådstarter eller FRP for den del legge under lukket asylmottak?

Men dette vil jo hindre fri fertsel, ingen inn, ingen ut. Hvordan man teknisk skal løse dette, må man komme tilbake til, men denne type hendelser bringer denne debatten tilbake i søkelyset... Og jo denne typen asylmottak er meget effektive!

Lenke til kommentar

Som sagt, hvorvidt et hinder er effektiv for at personer ikke skal bryte seg inn på et mottak er jeg ikke sikker på. Ferdsel er en ting, er kommunikasjon en annen ting? Skal de hindres i å ta telefoner, sende SMS, chatte, sende epost? Hvor langt skal en gå for at personer ikke skal ha kontakt med omverden for å hindre slike tilfeller?

Kanskje jeg ikke har brydd meg nok til å informere meg om omstendighetene til denne episoden.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar
Som sagt, hvorvidt et hinder er effektiv for at personer ikke skal bryte seg inn på et mottak er jeg ikke sikker på. Ferdsel er en ting, er kommunikasjon en annen ting? Skal de hindres i å ta telefoner, sende SMS, chatte, sende epost? Hvor langt skal en gå for at personer ikke skal ha kontakt med omverden for å hindre slike tilfeller?

Er ikke meningen at dette skal være konsentrasjon leire, uten tilgang til nødvendige hjelpemidler, men slik det er i dag, kan en asylsøker bevege seg fritt (også etter at han har fått et eventuelt avslag), noe som gjør at han kan gjemme seg eller søke tilflukt. Dette vil også hindre denne type hendelser som vi her har bevitnet, den liberale asyl politikken går helt att dundas... Noe må gjøres og dette er et kjempe tiltak!

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Er ikke meningen at dette skal være konsentrasjon leire, uten tilgang til nødvendige hjelpemidler, men slik det er i dag, kan en asylsøker bevege seg fritt (også etter at han har fått et eventuelt avslag), noe som gjør at han kan gjemme seg eller søke tilflukt. Dette vil også hindre denne type hendelser som vi her har bevitnet, den liberale asyl politikken går helt att dundas... Noe må gjøres og dette er et kjempe tiltak!

Vel her er hva VG skriver...

Flere av beboerne forteller til VG Nett at angrepet kom som en hevnaksjon etter en krangel som begynte mellom flere av barna på mottaket. Flere av kvinnene ble så involvert i krangelen, før også flere av mennene på mottaket begynte å krangle. En av dem skal så ha tilkalt bekjente utenfra.

Jeg spør da igjen. Skal kommunikasjonsverktøy begrenses eller hindres totalt på et slikt mottak? Dette virker for meg å være en intern konflikt på mottaket som endte med at noen tilkalte hjelp utenfra, som så brøt seg inn.

Jeg ser ikke helt hvordan lukkede mottak passer inn i bildet. Er det for at asylsøkere ikke skal få seg bekjente utenfra?

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Nei til lukkede asylmottak!

Å gjøre vaktholdet sterkere på et asylmottak er et mye bedre tiltak. Lukkede asylmottak er krenkende ovenfor de menneskene som faktisk bor på disse asylmottakene og har begrensede områder hvor de kan bevege seg. Dette er å detaljstyre mennesker, noe jeg er motstander av!

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

Igjen slår FrP til med enkle løsninger på kompliserte situasjoner. Ikke minst er det stigmatiserende og generaliserende og si at en voldssituasjon i et asylmottak betyr at asylsøkere er en gruppe som er en fare for samfunnet.

Hva om en 15-år gammel etnisk norsk nordmann slår ned noen. Skal vi da sperre inn 15-åringer, gutter eller nordmenn? Hvis en puddel går til angrep på noen, skal vi da forby alle puddler? (Denne tankegangen har forsåvidt allerede fått resultater innenfor hunderaser). Statistikken viser at flest menn voldtar - skal vi da gjøre forebyggende tiltak mot alle menn i landet?

Det er mye bedre om vi kan tenke individer enn grupper.

Lenke til kommentar
Igjen slår FrP til med enkle løsninger på kompliserte situasjoner. Ikke minst er det stigmatiserende og generaliserende og si at en voldssituasjon i et asylmottak betyr at asylsøkere er en gruppe som er en fare for samfunnet.

Hva om en 15-år gammel etnisk norsk nordmann slår ned noen. Skal vi da sperre inn 15-åringer, gutter eller nordmenn? Hvis en puddel går til angrep på noen, skal vi da forby alle puddler? (Denne tankegangen har forsåvidt allerede fått resultater innenfor hunderaser). Statistikken viser at flest menn voldtar - skal vi da gjøre forebyggende tiltak mot alle menn i landet?

helt enig!

+ må legge til at dette forslaget om lukkede mottak ikke er gjennomførbart uansett

stemte seff nei

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Hittil er vel FRP det partiet som har en løsning, kanskje ikke den beste man kan få til, men hittil den beste.

Det er også stor forskjell på innvandrere og 15 åringer slik du fremstiller det.

Før ikkevestlige innvandrere skal slippes inn i norge burde de lære seg hvordan det norske samfunnet fungerer, der mange kommer fra steder de kan gjøre nesten hva de vil. Slik er det ikke her.

Lenke til kommentar
Hittil er vel FRP det partiet som har en løsning, kanskje ikke den beste man kan få til, men hittil den beste.

tatt fra forslaget til frp:

- Med et lukket mottak har man adgangskontroll over hvem som kommer inn og ut. Dermed kan ikke folk utenfra komme og skade mennesker på innsiden, og mennesker på mottaket kan ikke begå ugang på utsiden. På den måten beskytter vi både samfunnet og den enkelte asylsøker, sier Amundsen

Eneste konkrete som kommer fram. Adgangskontroll. Betyr dette at asylsøkerne aldri kan gå ut? Betyr dette at de ikke kan kommunisere med utverden annet enn de som kommer på besøk? DVS dette er et fengsel? Hvordan skal d gå når vi allerede har overfylte fengsler med lange ventelister? Er det ikke viktigere å fengsle folk vi vet har begått ugjerninger og som kan gjøre flere ugjerninger? Skal man sette av politi til dette? Når vi allerede har altfor få politifolk? osv osv osv.

+ som andre sier, et slikt lukket miljø vil bare føre til flere konflikter...

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Nei til lukkede asylmottak! Lukkede asylmottak er krenkende ovenfor de menneskene som faktisk bor på disse asylmottakene og har begrensede områder hvor de kan bevege seg.

Hva med lokalmilijøene rundt disse asylmottakene? I Våler er nå mennesker redde for hva som kan skje videre, hvorfor sette asylsøkeren sine behov høyere en våre behov? Sperr de inne! Er ikke rart lokal samfunn sier nei til asylmottak.

må legge til at dette forslaget om lukkede mottak ikke er gjennomførbart uansett, stemte seff nei

Hvorfor er ikke dette gjennomførbart? I Danmark gjør de det, det er bare Norge som er livredd for å være "politisk ukorrekte"...

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
må legge til at dette forslaget om lukkede mottak ikke er gjennomførbart uansett, stemte seff nei

Hvorfor er ikke dette gjennomførbart? I Danmark gjør de det, det er bare Norge som er livredd for å være "politisk ukorrekte"...

haha og bare fordi de gjør det i danmark så kan det gjøres i Norge? Vi er i en helt annen situasjon, med stor mangel på politifolk og fengselsplasser så gir det oss et helt annet utgangspunkt! Som sagt før hva er viktigst, fengsle de som får søknader behandlet eller fengsle de som faktisk har gjort noe galt i samfunnet?

og til Tabris, helt enig. Typisk frp

men uansett, hva er det frp vil? kan de for en gangs skyld fortelle hele planen eller er bare adgangskontroll det eneste de har lagt frem?

Lenke til kommentar
haha og bare fordi de gjør det i danmark så kan det gjøres i Norge? Vi er i en helt annen situasjon, med stor mangel på politifolk og fengselsplasser så gir det oss et helt annet utgangspunkt! Som sagt før hva er viktigst, fengsle de som får søknader behandlet eller fengsle de som faktisk har gjort noe galt i samfunnet?

Unnskyld meg, men nå tror jeg ikke du har lest hva som er debatten her. Hvem har sagt at asylsøkere skal fengsles? Det skal opprettetes lukkede asylmottak, og det er der asylsøkerene skal være til de eventuelt får bli eller blir sendt hjem, de skal ikke sendes i fengsel. Hvor har du det fra?

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Hva med lokalmilijøene rundt disse asylmottakene? I Våler er nå mennesker redde for hva som kan skje videre, hvorfor sette asylsøkeren sine behov høyere en våre behov? Sperr de inne! Er ikke rart lokal samfunn sier nei til asylmottak.

Jeg har full forståelse for at folk rundt asylmottak hvor sånt som skjedde på Nordbybråten er bekymret. Men er svaret alltid: Steng dem inne, steng dem inne ...?

Ingen setter noen sine behov høyere enn andres. Det er du som faktisk setter asylsøkere nederst på rangstigen her med å si konstant at man burde sperre de inne. Jeg mener at man ikke skal gå så langt, men at man kan øke sikkerheten og styrke vaktholdet på sånne steder mener jeg derimot er mye bedre. Den dagen vi begynner å sperre folk inne som ikke begår kriminalitet så lever vi ikke i et demokrati.

Lenke til kommentar
Jeg har full forståelse for at folk rundt asylmottak hvor sånt som skjedde på Nordbybråten er bekymret. Men er svaret alltid: Steng dem inne, steng dem inne ...?

Hva er alternativet? Du sier strengere vakthold, vel det hjelper lite når det kommer 50 menn med balltrer og kjettinger, da må man i så fall sette inn hæren! Dette hadde ikke vært mulig med lukkede asylmottak.

Ingen setter noen sine behov høyere enn andres. Det er du som faktisk setter asylsøkere nederst på rangstigen her med å si konstant at man burde sperre de inne.

Ja jeg gjør det!! Når de gang etter gang viser en så liten vilje til å irettesette seg Norske lover og regler, og skriker rasist bare noen ser to ganger på dem, har disse menneskene ingen høy stjerne i min bok. De innvandrere eller asylsøkere som oppfører seg som folk, integrerer seg i det Norske samfunn, skaffer seg arbeid og egen inntekt har undertegnede ingenting i mot. Kan ikke komme til Norge og kreve respekt, når de oppfører seg på denne måten. Og dette er ikke første gang, og sikkert heller ikke siste, dessverre...

E: Skriveleif

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...