Gå til innhold

Fenrik innkalt til HV

carmaa

Anbefalte innlegg

Jeg gikk i sin tid befalsskole og jobbet ett år i Marinen etterpå i en særdeles operativ avdeling. I dag dukket det opp en innkallelse til oppkleding og innrullering i HV, noe jeg ikke hadde ventet ettersom jeg anser at jeg har avtjent min verneplikt og vel så det.

Er det noen av dere som har peiling på reglene rundt dette? Vi ble alle lovet at vi slapp repetisjonsøvelser når vi var inne, har ting endret seg? En av de mange grunnene til at jeg valgte befalsskole var jo netopp å slippe rep.-øvelser, og for å være helt ærlig følger jeg meg lurt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som befal så er du regnet som Vernepliktig.

§ 3. Heimevernet rekrutteres av pliktige og frivillige. Heimevernssoldat er:

1) Den som er pålagt pliktig tjeneste i Heimevernet etter § 4.

2) Den som er antatt som frivillig i Heimevernet etter § 5.

Endret ved lov 27 april 1995 nr. 17.

Utrdrag for heimevernsloven.

§ 4. Plikt til å gjøre tjeneste i Heimevernet har etter nærmere bestemmelser fastsatt av Kongen:

1) Alle vernepliktige som forutsettes ikke kalt inn til annen militærtjeneste hverken i fred, ved mobilisering eller i en viss tid etter mobilisering.

2) Vernepliktsfrie i vernepliktig alder og eldre til og med det år de fyller 55, alle for så vidt de er kjent dyktige for heimevernstjeneste og ikke er eller ville vært fri for verneplikt på grunn av statsborgerlig forhold.

§18. Befal og annet militært personell som på grunn av tidligere ansettelse i Forsvaret oppebærer pensjon, redusert lønn eller har rett til oppsatt pensjon og som derfor etter vernepliktsloven plikter tjeneste i krig og/eller fred i Forsvaret for øvrig, har samme plikt til tjeneste i Heimevernet.

De som har lovet at dere skulle slippe rep øvelser har enten bevist lurt dere, eller så har de ikke hatt kontroll på heimevernsloven, og de har heller ikke hatt noen myndighet til å låve dere fritakk fra tjeneste i heimevernet.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar
Jeg gikk i sin tid befalsskole og jobbet ett år i Marinen etterpå i en særdeles operativ avdeling. I dag dukket det opp en innkallelse til oppkleding og innrullering i HV, noe jeg ikke hadde ventet ettersom jeg anser at jeg har avtjent min verneplikt og vel så det.

Er det noen av dere som har peiling på reglene rundt dette? Vi ble alle lovet at vi slapp repetisjonsøvelser når vi var inne, har ting endret seg? En av de mange grunnene til at jeg valgte befalsskole var jo netopp å slippe rep.-øvelser, og for å være helt ærlig følger jeg meg lurt.

Du må være usedvanlig godtroende. Hvorfor i all verden skulle de som går befalsskole slippe repetisjonsøvelser? Det ville vært usedvanlig lite formålstjenlig. Hvor skulle da Heimevernet og resten av mobiliseringsforsvaret hente sine befal fra?

Ifølge http://www.lovdata.no/all/tl-19530717-029-002.html#9 er "ordinær tjeneste", altså det alle må forvente å avtjene, "Førstegangstjeneste og repetisjonsøvelser, eventuelt med befals- og annen særopplæring".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...