Rudde Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Ny hardware?! Nettopp kjøpt GTX 280 -.- Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Vi har vært vitne til hvor lang tid det har tatt før det har kommet spill som utnytter DirectX 10 noe serlig, og det er lite som tyder på at det vil gå betydelig raskere når DirectX 11 kommer. Jeg håper at ingen er så korttenkte at de utestter skjermkortkjøp kun på grunn av neste versjon av DirectX. Det er alltid noe å vente på. Den der joiner jeg deg på. Jeg har hatt dx10 kort siden det kom ut(8800gtx, 8800gt SLI, 3870x2 osv.). Er enda såvidt noen av dagens dx10 spill som er spillbare på disse i høy oppløsning før nå 2 år etterpå med introduksjonen av 48x0 serien og gtx 2x0 serien, om man ikke kombinerer to eldre kort i sli/cf. Dette er delvis pga. dårlig implementasjon av dx10 i enkelte titler, og delvis fordi de første korta med nye features ikke yter bra nok for å dra full nytte av teknologien. Og det samme har vi sett gang på gang opp gjennom dx historien. Gf2 korta støtta dx7. Dette gikk slett ikke helt bra selv med toppmodellene i de nyeste spilla som kom samtidig. Ati 8500 støtta dx 8.1, det gikk heller ikke akkurat smooth i de første spilla. 6800 serien støtta sm 3.0, men husker det gikk sykt dårlig i de første spilla som utnytta det. Osv. osv. Kjøp data deler etter behovet idag, ikke hva som trengs om 1 år, for da kommer det det uansett informasjon om neste generasjon hw som er litt bedre. Og sist men ikke minst...ny dx Lenke til kommentar
FullColor Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Dx11 blir vel ikke så ytelses hungrig som 10 var fra 9, har skjønt det sånn at dx11 dreier seg mer om optimalisering og effektivisering, så bedre visuel kvalitet til tilsvarende ytelse som idag nesten ? Endret 28. juli 2008 av AllColor Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Ny hardware?! Nettopp kjøpt GTX 280 -.- Kommer alltid noe nytt...sånn er det bare. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Er det bare jeg som synes at avstanden mellom utvikler og maskinvare blir større og ikke mindre. Bare se på antall spill som utnytter dx9. Det er ikke så mange. Nå er dx11 annonsert, mens det bare finnes en håndfull skikkelige dx10 spill. Jaja...kanskje andre forstår det bedre enn meg. DX10 krever vista og er et stort hopp, mye større en dx8-9 eller dx10-11. Ingen levrandører untatt MS selv ville finne på å lansere et spill som krever vista. tar ca ett år før en ny type grafik kort begynner å bli vanlig nok til å ha noen å støtte det annet en reklame biten da. To år før det blir mainstream. Tar vel ca 4-5 år før du dropper den gamle versjonen. Mange spill som krever dx9 eller bedre. Regner med denne overgangen kansje tar lengere tid for dx10 på grunn av vista kravet. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Selv om Dx 10 og 11 inneholder mange nyttige funksjoner som kommer til å gjøre spillopplevelsen langt bedre, så kommer ikke MS seg unna det faktum at det er et fåtall enda som har Vista som Os. Utifra de tilgjengelige "prøveversjonene" på nettet som faktisk man kan bruke uten at man får WGA opplevelsen så er det mye som tyder på at MS har gått tilbake til å tillate en viss form for piratkopiering for å øke antallet med systemer som har vista innstallert, Desperasjon i mine øyne... Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Slepp dei ikkje Dx10 og 11 til XP KUN fordi at vi skal bruke våre skarve kroner på Vista / windows7 ? Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Slepp dei ikkje Dx10 og 11 til XP KUN fordi at vi skal bruke våre skarve kroner på Vista / windows7 ? http://www.beyond3d.com/content/articles/55/1 Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Slepp dei ikkje Dx10 og 11 til XP KUN fordi at vi skal bruke våre skarve kroner på Vista / windows7 ? http://www.beyond3d.com/content/articles/55/1 Interresant lesestoff. Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Slepp dei ikkje Dx10 og 11 til XP KUN fordi at vi skal bruke våre skarve kroner på Vista / windows7 ? http://www.beyond3d.com/content/articles/55/1 Interresant lesestoff. Nei med andre ord Fin link btw Lenke til kommentar
tåa Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hva er DirectX og OpenGL egentlig? Har forstått det som at de er standarder for maskinvareegenskaper som skal sørge for at utviklere vet hvilke funksjoner de kan programmere for, men det er godt mulig at jeg er på villspor. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hva er DirectX og OpenGL egentlig? Har forstått det som at de er standarder for maskinvareegenskaper som skal sørge for at utviklere vet hvilke funksjoner de kan programmere for, men det er godt mulig at jeg er på villspor. Kan jo prøve meg med en veldig simplifisert versjon : Dirext 1 - 9 : Ikke bygd inn I kernel (operativsystemet) , er en sammlign med APi's (application programming interfaces ) som er hva som muligjør selve spillene. Ms windows. DX 10+ Er bygd basert på hvordan Os'et Vista + integrerer skjermkortet i selve Os kernelen og kan derfor ikke kodes eller brukes på xp. OpenGL : (Open Graphics Library) is a standard specification defining a cross-language cross-platform API for writing applications that produce 2D and 3D computer graphics. Linux , Windows , Unix? , Mac . Lenke til kommentar
tåa Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Nja, var vel ikke helt det jeg tenkte på. Her beskriver du forskjellene mellom de ulike API-ene. Spørsmålet var vel heller: Hva er egentlig et API? Jada, har sjekket Wikipedia, men jeg er litt usikker på om jeg forstår forklaringen der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå