icc Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hvem bryr seg? DirectX API er bare kommersielt-crap, her det openGL som teller Lenke til kommentar
dizx Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hvem bryr seg? DirectX API er bare kommersielt-crap, her det openGL som teller Saklig Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Hvem bryr seg? DirectX API er bare kommersielt-crap, her det openGL som teller Jeg frykter at du kommer til å oppdage at DX11 telles mye mer enn det du har innbilt deg. Fordi nå har endelig Microsoft bestemt seg å rydde litt i det rotet som useriøse aktorer har skapt med manglende retningslinjer og standarder. Endret 28. juli 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Core2Dude Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Alså man kan kjøre DX11 på DX10 kort? Nei, men spillutviklere vil aldri bare implementere DirectX 11 i de nye spillene, men også kompitabilitet for DirectX 10 og antakeligvis DirectX 9 også. Lenke til kommentar
stripp Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Key components of DirectX 11, will include: o Full support (including all DX11 hardware features) on Windows Vista as well as future versions of Windows o Compatibility with DirectX 10 and 10.1 hardware, as well as support for new DirectX 11 hardware o New compute shader technology that lays the groundwork for the GPU to be used for more than just 3D graphics, so that developers can take advantage of the graphics card as a parallel processor o Multi-threaded resource handling that will allow games to better take advantage of multi-core machines o Support for tessellation, which blurs the line between super high quality pre-rendered scenes and scenes rendered in real-time, allowing game developers to refine models to be smoother and more attractive when seen up close som de fleste forum og aviser som rapporterer fra gamesfest presiserer trenger du IKKE kjøpe deg nytt skjermkort ut over det dx10 eller dx10.1 skjermkortet du allerede har. du vil uansett kunne benytte deg av alle funksjoner dx11 måtte inneholde. eneste kravet er at du har vista (eller fremtidige)som OS. overgangen fra dx10 til dx11 vil bli som overgangen fra dx8 til dx9 og IKKE som overgangen fra dx9 til dx10/dx10.1 som krevde nytt skjermkort. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Men det øyeblikket DX11 er ute, vil flere spille være klar for utnytte det også. Fordi Utviklere pleier å lære seg nye teknologi og utvikle applikasjoner med BETA versjonen. Selv om veien fra DX10 til DX11 vil være kortere vil det være veldig få med DX11 hardware det øyeblikket DX11 er ute. Det vil nok ta lang tid etter lanseringen før DX11 hw er et must. Endret 28. juli 2008 av MistaPi Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 som de fleste forum og aviser som rapporterer fra gamesfest presiserer trenger du IKKE kjøpe deg nytt skjermkort ut over det dx10 eller dx10.1 skjermkortet du allerede har. du vil uansett kunne benytte deg av alle funksjoner dx11 måtte inneholde. eneste kravet er at du har vista (eller fremtidige)som OS. overgangen fra dx10 til dx11 vil bli som overgangen fra dx8 til dx9 og IKKE som overgangen fra dx9 til dx10/dx10.1 som krevde nytt skjermkort. Man kan ikke kjøre DX9 effekter på et DX8 kort. Likheten er at med at DX9 innholder alle DX versjonene fra Dx9 og nedover vil DX11 også ha DX10 API'et. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 o Multi-threaded resource handling that will allow games to better take advantage of multi-core machines Fina-fucking-ly Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Alså man kan kjøre DX11 på DX10 kort? Nei, men spillutviklere vil aldri bare implementere DirectX 11 i de nye spillene, men også kompitabilitet for DirectX 10 og antakeligvis DirectX 9 også. DX11 spill (skrevet i DX11 grensesnittet) vil kunne kjøres på DX10 hardware så lenge uviklerene kun bruker DX10 funksjoner eller har skrevet en DX10 eller tech level mode 10 fallback/codepath. Dette er dog ganske interessant (fra Beyond3D forumet): The Direct3D 11 runtime can work in 3 different tech level modes: 10,10.1 and 11. Each mode let the application use a well define feature subset of the Direct3D 11 specification. The nice part is that even tech level 10 got some Direct3D 11 features. If the IHV doesn’t provide new drivers for this feature the runtime will emulate them to make it compatible with current drivers. Therefore if a game only requests a tech level 10 device as minimum it will work with the Direct3D 10 hardware out there. Lenke til kommentar
Digidice Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hehe ler hver gang jeg ser folk skriker om at di kan kaste di gamle korta sine osv. DX10 er ikke kommet igang skikkeligt enda, så det blir en stund til vi ser dx11 i aksjon. Ikke noe og rope hura for uansett med små forbedrelser. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Ny hardware igjen for DX11? Sukk.. Først må Dx11-spesifikasjonen ferdigstilles Så må Dx11 støtte i OS komme Deretter må Dx11 GPU-er utvikles Deretter kommer de første DX11 demoene Deretter kommer de første syntetiske testene med Dx11 Deretter kommer de første spillene med Dx11 Deretter kommer de spillene som tar i bruk Dx11 på en god måte Det gjenstår også å se hvor synlig kvalitetsforskjell det blir i spillene og hvor mye/lite det går ut over ytelsen. Ting tar veldig lang tid og du kommer trolig til å kjøpe minst ett skjermkort mellom det du har nå og når du spiller gode Dx11-spill på PCen din. Vil heller se utviklere som satser mere på openGL. Helt enig Dette er dog ganske interessant (fra Beyond3D forumet):The Direct3D 11 runtime can work in 3 different tech level modes: 10,10.1 and 11. Each mode let the application use a well define feature subset of the Direct3D 11 specification. Det høres litt ut som trikset USB consotrium gjorde for noen år siden. USB 1.1 ble døpt om til USB 2.0 full speed uten å endre noe på hastighetene eller kompatibilitet. Samtidig lanserte de USB 2.0 high speed med den nye og forbedrede hastigheten. Folk ble selvfølgelig misledet til å tro at USB 2.0 automatisk betydde høyere hastighet enn gamle USB 1.1-produkter. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Dette er dog ganske interessant (fra Beyond3D forumet):The Direct3D 11 runtime can work in 3 different tech level modes: 10,10.1 and 11. Each mode let the application use a well define feature subset of the Direct3D 11 specification. Det høres litt ut som trikset USB consotrium gjorde for noen år siden. USB 1.1 ble døpt om til USB 2.0 full speed uten å endre noe på hastighetene eller kompatibilitet. Samtidig lanserte de USB 2.0 high speed med den nye og forbedrede hastigheten. Folk ble selvfølgelig misledet til å tro at USB 2.0 automatisk betydde høyere hastighet enn gamle USB 1.1-produkter. Dette er nå mer for å gjøre ting enklere for spill utviklerene enn et triks for å mislede folk. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Kommer alltid noe nytt. Kan ikke vente med å kjøpe nytt skjermkort bare fordi DX11 kommer neste år! Sjelden noe hardware kjøp er fremtidsrettet uansett. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 sakset fra en artikkel i gamasutra: DirectX 10, which was first released in 2006, required DX10-specific hardware, creating a clearly-defined split between it and DX9. "We created a discontinuity; that was deliberate," Satchell said during his address, but DX11 will be compatible with DX10 hardware. "DX11 is totally compatible with DX10. There's not that 9/10 discontinuity we created before," he said. Hele artikkelen: http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=19522 Lenke til kommentar
ZiggyStardust Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Er det bare jeg som synes at avstanden mellom utvikler og maskinvare blir større og ikke mindre. Bare se på antall spill som utnytter dx9. Det er ikke så mange. Nå er dx11 annonsert, mens det bare finnes en håndfull skikkelige dx10 spill. Jaja...kanskje andre forstår det bedre enn meg. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Meh. Er slitsomt at dette pusher hardwaren noe så veldig.. Dette gjør det once and for all at det er aldri lurt å kjøpe neste generasjonsskjermkort når du skal oppgradere hardware, men snarere det som kjører spill som er ute nå (untatt i tilfellet i dag, Crysis og AoC som drainer power som bare f.) Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Ny hardware igjen for DX11? Sukk.. Først må Dx11-spesifikasjonen ferdigstilles Så må Dx11 støtte i OS komme Deretter må Dx11 GPU-er utvikles Deretter kommer de første DX11 demoene Deretter kommer de første syntetiske testene med Dx11 Deretter kommer de første spillene med Dx11 Deretter kommer de spillene som tar i bruk Dx11 på en god måte Det gjenstår også å se hvor synlig kvalitetsforskjell det blir i spillene og hvor mye/lite det går ut over ytelsen. Ting tar veldig lang tid og du kommer trolig til å kjøpe minst ett skjermkort mellom det du har nå og når du spiller gode Dx11-spill på PCen din. Utrolig godt sagt, som vanlig Vi ser jo fortsatt nye spill som kommer som f. eks ikke tar ibruk soft particles, og andre dx10-features. Noe som man kanskje skulle trodd ville vært standard nå til dags. Det tar som du selv skriver, utrolig lang tid å utvikle et spill. Det er jo en hel gigantisk programkode som jeg føler kan sammenlignes som en enorm ustødig søyle som man må balanseres. Da er det klart at avgjørelser som ble tatt tidlig i utviklingsprosessen ikke bare kan "gjøres om" ved senere tidspunkt. Og selvfølgelig er det utrolig mye penger det er snakk om, noe som betyr at avgjørelser som angår ting som dx-versjoner og grafiske effekter osv blir fullstendig urelevant i en produksjonssammenheng som dette. Det vil sikkert ta tre til fire år før disse nye ukjente (?) DX11-features blir common trade i spill vil jeg tro. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Siden XP fortsatt er så stort som det er (70-75% markedsandel?), er det ingen vits å pushe på DX11 nå når selv ikke DX10 ikke er "allemannseie" enda. Håper på at utviklere kan fokusere litt mer på OpenGL :[ Veldig lett å porte over til andre systemer. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Multimediebibliotek? DirectX omfavner mye mer enn bare grafikk. Direct3D, DirectSound, DirectShow, etc... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå