L(a)RS Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg er gang med utvelgelsen av mitt første digitale speilreflekskamera. Nå har det seg slik at min kjære mor har ett gammelt cannon kamera på loftet, kamerahuset har nok sett sine beste år, men hvordan er det med objektiviene? De er nok bortimot 35 år gamle, men kan de fortsatt gjøre jobben sin i ett nytt kamera? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Dersom objektivene er laget for EOS (ef-fatning) burde det gå heilt fint. Ofte yter slike gamle objektiv dårlig på DSLR fordi dei manglar ymse coatinger og liknende, men dersom dette er objektiv som gjerne låg litt lenger opp i prisklassene på den tida dei vart kjøpt kan det hende du sitter å ei gullgruve. Du må gjere poste kva slags objektiver dette drreier seg om Lenke til kommentar
L(a)RS Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Høres bra ut. Når familien kommer fra ferie skal jeg få sett på objektivene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 35 år, da er det garantert ikke EOS, men FD-optikk. Vil tippe på at kamera er en FTb eller lignende, er det AE-1, så den nok kun rundt 30 år. EOS kom først på slutten av 80 tallet. Tom Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Eos kom i 1986, og det er bare 22 år siden. Det er derfor FD. Objektivene kan best utnyttes på et Olympus digitalt slr med adapter, men egentlig ville jeg ikke tenkt på å bruke dem på Canon Eos. Det fantes et adapter som gikk ut av produksjon for over 15 år siden. De er samleobjekter i dag, og gir dårligere optisk ytelse enn andre adaptere fordi det inneholder optikk. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 De er nok bortimot 35 år gamle, men kan de fortsatt gjøre jobben sin i ett nytt kamera? Sikker? Jeg var overbeist om at pappas gamle EOS 650 fra 1987 var over 40 år gammelt.. Lenke til kommentar
Cupcake Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Pappa har et gamelt Nikomat-kamera, kjøpt i Japan for mange, mange år siden. På objektivet står det "Nikon NIKKOR 50mm 1:14 2980300". Kan det brukes på nyere kameraer? Lenke til kommentar
morlie Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 ikke noe peiling på nikon, men mulig det er den "samme" nikon 50 1.4 som er i dag? isåfall er det er toppers objektiv Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Av og til finner man litt på gamle loft og på loppemarked. Og noen finner kanskje et Nikon Noct-Nikkor 58mm F1.2 AI på et lokalt loppis og betaler en 50 lapp Håper du finner noe lignende trådstarter (jeg har dog ikke kommet over en slik juvel) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Pappa har et gamelt Nikomat-kamera, kjøpt i Japan for mange, mange år siden. På objektivet står det "Nikon NIKKOR 50mm 1:14 2980300". Kan det brukes på nyere kameraer? Det kan brukes på en del Nikon kameraer (avhenger av hvor gammelt objektivet er), og du får kjøpt en adapter som gjør at du kan bruke det på Canon EOS kameraer. Tom Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Det kan brukes på en del Nikon kameraer (avhenger av hvor gammelt objektivet er),Dersom det er pre-AI, er det faktisk bare D40, D40x og D60 det kan monteres på uten modifikasjon. De fleste kan dog modifiseres til å settes på alle Nikon DSLR, du mister riktignok all automatikk på alle hus om det er pre-AI. Dersom de chippes (gjøres om til AI-objektiver) vil du få lysmåling på D200, D300 og oppover. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Eos kom i 1986, og det er bare 22 år siden. Det er derfor FD.*pirke* EOS kom i 1987... */pirke* Lenke til kommentar
Cupcake Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Pappa har et gamelt Nikomat-kamera, kjøpt i Japan for mange, mange år siden. På objektivet står det "Nikon NIKKOR 50mm 1:14 2980300". Kan det brukes på nyere kameraer? Det kan brukes på en del Nikon kameraer (avhenger av hvor gammelt objektivet er), og du får kjøpt en adapter som gjør at du kan bruke det på Canon EOS kameraer. Tom Det ble vel kjøpt for +- 27 år siden. Er det et bra objektiv da? Kan det lønne seg å kjøpe adapter til 450D, og hvor mye koster et sånt? (Sorry for at jeg kupper tråden din L(a)RS ) Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Det kan brukes på en del Nikon kameraer (avhenger av hvor gammelt objektivet er),Dersom det er pre-AI, er det faktisk bare D40, D40x og D60 det kan monteres på uten modifikasjon. De fleste kan dog modifiseres til å settes på alle Nikon DSLR, du mister riktignok all automatikk på alle hus om det er pre-AI. Dersom de chippes (gjøres om til AI-objektiver) vil du få lysmåling på D200, D300 og oppover. Jeg har en 55mm Micro-P Nikkor som er pre-AI, tror det er en 3.5, husker ikke helt. Uansett, hvor kan man få gjort den om slik at den kan passe til min D80? Jeg brukte den i starten på D80'en uten problemer (dog uten all automatikk), men sluttet å bruke den da jeg leste at den kunne skade kamerahuset. Telcontar Endret 30. juli 2008 av Telcontar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå