Gå til innhold

formatere disk

Anbefalte innlegg

har linux redhat 8.0 på en hard-disk.

denne skal eg ha win98 på .og ha linux på en annen disk!

men åssen fjerner eg linux på disken?

startet opp pcen med xp. med linux disken som slave

og skulle åpne den:

HARD DISKEN ER IKKE FORMATERT

formaterte den

og det var mye plass på disken igjen etter linux installasjonen (50mb av 20gb)

men åssen formaterer eg bort linux greia? diskett? kommando?

:roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva kommer det av at det er så mye strev med og fjerne restene etter linux..?.. Det er flere som har problemer med at linux legger igjen ting på hdden som de må gjøre alt på nytt igjen for.. Det er jo ikke windows sin feil at linux legger dritt på hdden, det er isåfall linux som suger... :-?

Lenke til kommentar

Linux legger ikkje igjen noe som helst dritt på harddisken! Det kjører bare noen bedre filsystemer + at det skriver noe til mbr. Windows liger bare på c:, mens Linux kan ha mange partisjoner som /boot /root /home /bin /etc .. og swap-space. Dette er en mye bedre måte å bygge opp filsystemet på enn i windows. Krasjer windows og du bare har c: mister du alt når du formaterer. MEd Linux kan du bevare det meste selv om du reinstallerer. Å skrvie en bootloader inn i mbr (master boot record) er bare bra. Dette gjør at boot-menyen ikke går tapt om det skulle skje noe krøll med linnholdet på harddisken. Det er ganske irriterende når ntldr mangler i Windows :evil: Skal du ha windows tilbake på discen er det bare å repartisjonere og så formatere den.

Lenke til kommentar

Er det mulig og få linux til og ikke gjøre dette?.. Jeg har nemlig partisjonert hdden min slik at jeg har flere partisjoner.. (AHA!) Da kan jeg legge dokumenter, filmer o.s.v. på D: disken og formatere C: med windows på absolutt når jeg vil...

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk, men klarer du ikke å slette 3 partisjoner, kjøre fixmbr på f.eks XP eller chkdsk /f eller.no i win9x så er du direkte inkompetent. Har du først klart å lage de så må du da jaggu klare å slette de igjen også.

Litt usikker på følgende utsagn, men det bør i teorien gå:

Har du linux-swap kan du bruke den mellom flere linux-installasjoner skulle du ønske det, mens windos blir det straks meget vanskligere med en fil..

Lenke til kommentar

litt off topic men men....:

Tenk om windows kom på en kasett (alla nin64 bare med raskere overføring), alle innstillinger du gjorde ble lagret i en egen mappe som var skjult på hd. Når du da skulle skifte os så var det bare å skifte kasett.

Er jo helt borti natta men morsomt hadde det vært, vanskelig å kopiere også tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...