Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

avdflash.exe & checksum error

Anbefalte innlegg

Når jeg skrur på pcen får jeg svart skjerm i ca 10 sekund.

Jeg får en feilmelding ( kommer ikke inn i bios engang )

Bios rom checksum error .

Og da prøver den og lete etter en fil : avdflash.exe

Noen tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå inn på HK-produsenten sine hjemmesider, last ned BIOS der og legg på diskett. Start så opp, og la PC'en reparere BIOS :) Dette står nok forklart i manualen som fulgte med hovedkortet ditt også.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Gå inn på HK-produsenten sine hjemmesider, last ned BIOS der og legg på diskett. Start så opp, og la PC'en reparere BIOS :) Dette står nok forklart i manualen som fulgte med hovedkortet ditt også.

Takk:) lastet ned : M2N32-SLI Deluxe BIOS 2001

Fikk innstalert vista på den nye pcen min, men når jeg restarta den etter installasjonen får jeg samme feil. Brukte en usb-penn, skal prøve og brenne den på en cd istede.

Lenke til kommentar
Hvis du mener BIOS flash, ja. Vent så lenge som mulig.

Hvis det er så at du flashet BIOS en gang, så returnerte feilen på neste boot har du av det jeg kjenner til kun to valg:

Bytte CMOS-brikke eller bytte hovedkort :)

De fleste nyere hovedkort har BIOS recovery metoder.

Jeg tipper at det er nettop derfor systemet lette etter den filen OP nevner. Systemet forventer at dersom du har feil-flashet så skal du lage klar en diskett eksempelvis med en ny feilfri BIOS og evt. også flashefilen (avhenger av hvordan systemet på hvoedkort fungerer, les manualen) slik at den kan automatisk re-flashe BIOS selv om resten av systemet ikke fungerer.

-Stigma

Lenke til kommentar
Hvis du mener BIOS flash, ja. Vent så lenge som mulig.

Hvis det er så at du flashet BIOS en gang, så returnerte feilen på neste boot har du av det jeg kjenner til kun to valg:

Bytte CMOS-brikke eller bytte hovedkort :)

De fleste nyere hovedkort har BIOS recovery metoder.

Jeg tipper at det er nettop derfor systemet lette etter den filen OP nevner. Systemet forventer at dersom du har feil-flashet så skal du lage klar en diskett eksempelvis med en ny feilfri BIOS og evt. også flashefilen (avhenger av hvordan systemet på hvoedkort fungerer, les manualen) slik at den kan automatisk re-flashe BIOS selv om resten av systemet ikke fungerer.

-Stigma

Jo, men tenkte hvis det er så at recovery har kjørt en gang nå velykket og så returnerer problemet på neste boot er det vell høyst sannsynlig noe feil med enten CMOS-brikka eller andre komponenter på hovedkortet ? :)

Lenke til kommentar

hmm jo, hvis man ser at den flasher riktig, og checksum fungerer etter check, og den likevel trøbbler på neste restart kan det jo være feil på kortet. Den muligheten kan man jo ikke utelukke.

Det sagt, så om man først klarer å flashe feil èn gang, så ville jeg trippelsjekket at man ikek har gjort feil når man prøvde recovery før man erklærer feil på hovedkortet som feilkilden.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...