Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen Høst 2008 3SK-B

Anbefalte innlegg

Jeg tok privatisteksamen i 3skb 19 mai og fikk 3. Jeg klagde på karakteren (samfunnsfaglæreren fra vgs så oppgaven og vurderte at jeg ihvertfall ikke kunne bli satt ned og at jeg kunne klage med uten frykt for å bli satt ned)) og fikk klagen avist, karakter opprettholdes. Begrunnelsen var for lite drøfting. sensoren mente jeg burde ha med flere punkter som jeg kunne hatt med når det gjalt temaet migrasjon (som var temaet). Men ellers meget sterk 3. Delvis enig i det men man kan jo ikke huske alt?

kanskje det rett og slett var horibel drøfting? (hvis noen er gode på drøfte så er det bare å komme med tips)

Så fikk et lite trekk for at oppgaven litt rotete opsatt

hvordan skal en drøftingsoppgave med tanke på synspunkter utformes

slik?

Innledning

utredning (faktakunnskaper)

drøfting (negatie og positive sider)

Mine Synspunkter

konklusjon

skal drøfinga inneholder mine synspunkter eller skal dette komme senere. Drøftinga skal inneholde negative og positive sider rundt temaet fra selve boka??

Hvis noen kan hjelpe så hadde det vært fint.

Endret av manutdfan20
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Det min lærer sa var at en skal aaaaldri komme med egne meninger og "jeg synes og mener" er bannlyst fra 3skb og trekker bare ned karakteren din. Bruk fagbegrepene i boka godt, men skriv det som at du forstår det og ikke bare rett ut av boka.

En skal være konkret eks. Hvem skal utføre tiltakene. En eksamensoppgave i 3skb skal inneholde 3/4 deler drøftning.

Så er jeg lost :ermm:

Noen som har skrivd eksamen og veit åssen det skal gjøres. Bare et lite oppsett på hvordan du gjorde det. Hadde vært super hjelp. Vi er 2 som skal ha eksamen den 19 nov. Det nærmer seg med stormskritt

Lenke til kommentar
Det min lærer sa var at en skal aaaaldri komme med egne meninger og "jeg synes og mener" er bannlyst fra 3skb og trekker bare ned karakteren din. Bruk fagbegrepene i boka godt, men skriv det som at du forstår det og ikke bare rett ut av boka.

En skal være konkret eks. Hvem skal utføre tiltakene. En eksamensoppgave i 3skb skal inneholde 3/4 deler drøftning.

Så er jeg lost :ermm:

Noen som har skrivd eksamen og veit åssen det skal gjøres. Bare et lite oppsett på hvordan du gjorde det. Hadde vært super hjelp. Vi er 2 som skal ha eksamen den 19 nov. Det nærmer seg med stormskritt

Spurte en kompis ang. tiltak. Vi skal følge dette:

HAG:

Hensiktsmessig, akseptabelt gjennomførbart

Har også svar jeg fikk fra andre forum:

Innledning:

først kan du fortelle litt om rusmiddeltyper, som alkohol, tobakk, snus, dopingmidler osv..

og ta med skadevirkningene, som fysisk, psykisk og sosiale..

som kommer du med teorier om årsaker til misbruk, som eks:

symptomteorien (vanskelig livssituasjon)

symbolteorien (frihet, viksenhet, at mindreåringer som drikker, føler seg mer "voksne" når de drikker sammen med venna eller på fest)

tilgjengelighetsteorien (kan fåes kjøpt nesten overalt osv, i butikkene ditten og datten.. med andre ord, lett å få tak i (bortsett fra narkis stoffer da) )

så kommer hoveddelen da:

forebyggende tiltak

primær- og sekundærsosialisering (familie+venner = prim og organisasjoner+grupper= sek)

hjelpetiltakene og behandling:

hva kommunen kan gjøre, organisasjonene, familien osv..

det er økt etterspørsel for behandling av misbrukere, for tallene for misbrukere øker..

det er store pengesummer som kunne ha blitt brukt på masse annet nyttig som på for eks: eldreomsorg, barnehager osv..

her kan du egentlig si masse, men som du tidligere sa,, egen teori er FY FYY hehe Du må oxo ta med hensiktmessige, gjennomførebare osv her.. ++ du må begrunne det=)

tilslutt så konkluderer du det hele..

håper det hjalp ekke så veldig flink te å forklare ting =/..

Dette fant jeg o boka: " Mål 6 i læreplanen krever at for eksempel at du skal annvende teori til å analysere sosiale problemer, og du skal kunne vurdere tiltak for vansligstilte grupper. Dette krever at du klarer å se ting i sammenheng eller bruker det vi kan kalle en medodikk som vi kan vise på følgende måte:

1.Sosialt problem (beskrivelse av problemet - samlivsbrudd)

2. analyse av årsaker til problemet ( teorier som forklarer f.eks samlivsbrudd (kommunikasjonsproblemer dekke egne behov først, krysspress. jobb og hjem plikter, ønsker å gjøre suksess på begge fronter) osv osv, kjønsroller. utrosskap (flukt fra ekteskapet pga stress hjemme) økonomiske problemer. barna tar all tiden

etter det kan du følge på med følgende av samlivsvrudd

3. vurdering av problemløsende tiltak hjelp av teori: terapi, osv osv (oppgacene spør som regel etter forebyggende tilak og reparernde tiltak)

forebyggende: før skaden har skjedd

reparerende: skaden har skjedd - redusere "skadeomfanget)

OBS: Legg merke til at oppgavene er 2 delte:

Gjør førstgreie for ulike teorier for...

Deretter kom med tiltak som kan...

kom gjerne med inspill du også...hvis læreren din har sagt noe vi må huske på (er 21 så har ikke parata med noen lærere på en god stund :thumbup:

Endret av manutdfan20
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...