Wattengård Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg har en rekkehusleilighet hvor pæra i taklampene i kjelleren ryker omtrent en gang i måneden. Jeg har også mistanke om at strømmen i huset har knærtet minst 2 strømadaptre til diverse utstyr, samt noe pc-utstyr. Finnes det noe som logger spenningsstabilitet og evt. spikes på strømnettet over en viss periode? -C- Lenke til kommentar
Largie Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg ville ringt til APC avd. Norge og spurt om hvilken UPS som støtter logging av spenningen. Da får du både en beskyttelse til pcen din + en avansert log-funksjon (som enkelte modeller har) Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Det finnes utstyr for logging av nettspenning, men ser for meg at det er rimeligt dyrt. Iallefall vist du kun kjøper det for å teste hjemme hos deg selv. Vil heller anbefale deg å kontakte strømleverandøren din, de har slikt utstyr, og plasserer det ut til deg for en stund for å sjekke om det er problemer. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jepps, du kan be e-verket logge linjen din. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Bukken & havresekken mener nå jeg da... En uavhengig måling fra f.eks en UPS eller ta kontakt med Bautas (eller lignende selskap). Selv om de fleste driver med provisorisk el-anlegg kan det jo hende de kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Ja spenningen kan logges, men det kreves bra utstyr for å registere hurtige spikes. Dessuten må et seriøst firma stå bak målingen hvis e-verket skal høre på det. Det koster litt penger som du heller kan bruke på et overspenningsvern montert i sikringsskapet ditt. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 enig med sirius, kjøp deg overspenningsvern Lenke til kommentar
Kjakaball Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Lyspærer er noe av det som tåler best det nettleverandøren klarer å levere av over-/underspenning, spiker og transienter. Det de derimot IKKE tåler, er vibrasjoner. Taket i kjelleren er jo som regel gulvet i etasjen over... Løsningen kan jo være så enkel som å skifte til lysrørarmatur? Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Det er snakk om halogenpærer festet i et betongtak... -C- Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 halogenpærer ryker veldig fort, prøv med vanlig glødelampe eller skaff dimmer Lenke til kommentar
icer Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 220V halogenpærer uten dimming er dårlig sort... Koster mye gjør de og... Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Men jeg har akkurat samme armatur og pærer andre plasser i huset, og de holder mye mye lengre. -C- Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Men jeg har akkurat samme armatur og pærer andre plasser i huset, og de holder mye mye lengre. -C- Det sier vel ganske klart at problemet er noe annet enn over/underspenning fra elverket, da ville det nok ikke vært bare i kjelleren pærene røk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå