Gå til innhold

Vin og sprit i butikkene - ja eller nei?

Vinmonopol  

100 stemmer

1. 1. Bør vinmonopolet avvikles?

• Ja
      58
    • Nei
      41
    • Vet ikke/ingen formening
      1

Anbefalte innlegg

Jeg synes ikke vinmonopolet bør avskaffes, dette av følgende grunner:

1) Betjeningen på vinmonopolet vil ofte ha mye større evne til å veilede angående alkoholkjøp enn betjening i en dagligvarehandel.

2) Vinmonopolet kan kjøpe inn store kvanta, og er dermed relativt billige.

3) Sprit i butikkene tror jeg kan bidra til å øke ungdoms forbruk av sprit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Betjeningen på vinmonopolet vil ofte ha mye større evne til å veilede angående alkoholkjøp enn betjening i en dagligvarehandel.

1) Fravær av et monopol betyr jo ikke at man ikke kan ha spesialisering. Hvis kundene ønsker det selvsagt.

2) Å nevne en alkoholholdig drikke og billig i samme setning blir litt absurd i Norge, men det er nå så :) Uansett fører konkurranse gjerne til billigere varer og tjenester enn monopol.

3) Jaha? Hvorfor tror du det?

Lenke til kommentar

1) Fravær av et monopol betyr jo ikke at man ikke kan ha spesialisering. Hvis kundene ønsker det selvsagt.

2) Å nevne en alkoholholdig drikke og billig i samme setning blir litt absurd i Norge, men det er nå så :) Uansett fører konkurranse gjerne til billigere varer og tjenester enn monopol.

1) Det er sant, spørsmålet er om nok vil betale for spesialiserte butikker til at "mannen i gata" kan få gode råd om produkter.

2) Jeg kan ikke selv de norske alkoholprisene i huet, men en kamerat som jobber på vinmonopolet kan dem. Da vi var på ferie, blant annet til Singapore og Frankrike, påpekte han en del varer som var billigere på Vinmonopolet enn der. Denne forskjellen kommer muligens fordi Vinmonopolet har ganske bra avtaler, noe man får ved å ta inn store kvanta.

3) "Analyse" av hva jeg selv ville gjort, har ingen undersøkelse å vise til her.

Lenke til kommentar
1) Det er sant, spørsmålet er om nok vil betale for spesialiserte butikker til at "mannen i gata" kan få gode råd om produkter.

2) Jeg kan ikke selv de norske alkoholprisene i huet, men en kamerat som jobber på vinmonopolet kan dem. Da vi var på ferie, blant annet til Singapore og Frankrike, påpekte han en del varer som var billigere på Vinmonopolet enn der. Denne forskjellen kommer muligens fordi Vinmonopolet har ganske bra avtaler, noe man får ved å ta inn store kvanta.

3) "Analyse" av hva jeg selv ville gjort, har ingen undersøkelse å vise til her.

1) Da er ikke behovet stort nok. Og det vil ikke overraske meg at det ikke er det. Min oppfatning er at tilgjengelighet og pris er viktigere enn kunnskap for den gjennomsnittlige nordmann.

2) Tja, ikke vet jeg. Jeg er ikke noen ekspert på alkohol. Men generellt gjelder det at konkurranse fører til lavere priser.

3) Hvorfor ville du gjort det da?

Lenke til kommentar

Ikke alle som jobber på Vinmonopolet er eksperter..? Ikke det at jeg har fått så mange dårlige råd fra ansatte på Vinmonopolet, men jeg kjenner flere som jobber/har jobbet på "polet" uten å være i besittelse av eksepsjonelle kunnskaper om de forskjellige vintypene som de førte. Personlig liker jeg å sette meg inn i ting selv, og på den måten finne gode viner.

Når det gjelder alkoholpriser i Frankrike, så er de som regel svært lave sammenlignet med Norge. Dette skyldes de svært lave alkoholavgiftene i Frankrike sammenlignet med Norge. I Norge er alkoholavgiften over 70 € pr liter ren alkohol når det gjelder brennevin, og nesten 50 € for vin (omregnet i ren alkohol pr. liter). I Frankrike er alkoholavgiften under 20 € for brennevin, og 0 € for vin!! EUs minstesatser er henholdsvis 7 - 8 € for brennevin, 0 € for vin og 2 - 4 € for øl! (Tallene er for 1. jan 2006).

Det eneste jeg kan tenke meg til er at pga EUs importvern mot produkter fra land utenfor EU/EØS området så kan lavalkoholholdige varer som øl og vin koste mer i EU land sammenlignet med varer produsert innenfor EU.

Edit: Beklager, glemte så sette inn en link

Endret av Polarbastard
Lenke til kommentar
1) Da er ikke behovet stort nok. Og det vil ikke overraske meg at det ikke er det. Min oppfatning er at tilgjengelighet og pris er viktigere enn kunnskap for den gjennomsnittlige nordmann.

Det er litt trist, men akk er jeg redd for at det er svært sant. Og derfor er jeg motstader av at polet legges ned. Bare se på en typisk norsk dagligvare butikk. Kjedelig, meget begrenset utvalg, nøyaktig samme varene som alle andre har, lite kunnskap om varene. Årsaken er ganske enkelt at brorparten av nordmenn fokuserer så og si alene på pris.

Mine spådommer om hva som ville skjedd: For å få noe annet enn de 10 standard vinsortene som alle butikkene førte må man finne en ultra, centra, eller en annen såkalt "storbutikk". Selv disse vil ha et meget snevert utvalg sammenlignet med polet og de vil ikke ha samme tjeneste som polet at man kan bestille hvilken som helst vare som finnes på hovedlisten på hvilket som helst pol og hente varen et par dager senere (Man får til og med en tekstmelding når varen er på plass).

Polvarer over i dagligvarebutikken vil være en drømmesituasjon for de som drikker seg dritings hver helg. For alle oss som nyter alkohol for smakens skyld vil det derimot være en trist, trist dag.

Lenke til kommentar

1) Sist gang jeg var på polet måtte jeg rette en av disse såkalte ekspertene dine for at en kunde skulle unngå å bli villedet når det kom til kjøp av whisky. Jeg sto tilfeldigvis å så i hylla mens denne eksperten serverte flerfoldige feil angående en whisky. Eksperten klarte faktisk å bomme på landet. :roll: Tror ikke du skal sette for stor lit til de ansatte på polet gitt.

2) Det kan dagligvarerhandelen også gjøre. Har du noen gang vært i utlandet hvor de selger slike varer i butikkene?

3) Ungdom drekker uansett. Kanskje vi burde slutte å selge øl i butikken også? Det øker jo forbruket. :roll:

Lenke til kommentar

1) Sist gang jeg var på polet måtte jeg rette en av disse såkalte ekspertene dine for at en kunde skulle unngå å bli villedet når det kom til kjøp av whisky. Jeg sto tilfeldigvis å så i hylla mens denne eksperten serverte flerfoldige feil angående en whisky. Eksperten klarte faktisk å bomme på landet. :roll: Tror ikke du skal sette for stor lit til de ansatte på polet gitt.

2) Det kan dagligvarerhandelen også gjøre. Har du noen gang vært i utlandet hvor de selger slike varer i butikkene?

3) Ungdom drekker uansett. Kanskje vi burde slutte å selge øl i butikken også? Det øker jo forbruket. :roll:

1) Eeehhh... Kjempegeneralisering? De ansatte på polet varierer nok i ekspertise slik alle andre butikkansatte gjør. Men, i motsetning til vanlig butikkpersonell er de spesialiserte på alkoholholdige drikkevarer.

2) I og med at Vinmonopolet kjøper inn vin og sprit for hele Norge, så vil aldri andre butikker komme i nærheten av samme kvanta.

Lenke til kommentar

Hva har kvata og kvantumsrabatt og si når det er et MONOPOL? de kan jo ta de prisene de vil uansett om de får rabatter eller ikke når ingen presser dem på pris

Jeg tror nok en privatisering heller hadde presset prisene ned enn opp selvom butikkene kanskje kjøper mindre kvata

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Du blander sammen avanse og avgiftskostnader. Dyre viner er faktisk billigere i Norge enn i produksjonslandet. Vinmonopolet har en maksimal avanse på 75,- per flaske.

jaja, Hvis de får 30,- i avslag per flaske i kvantumsrabatt så kan fortsatt butikken selge den 45,- billigere uten å tape på det og dermed være 15,- billigere enn polet uten å ha kvantumsrabatten

Lenke til kommentar

Tenk meg om? Tenk deg om selv du.

Hvor mange pol har vi i Norge? Jo, vi har 228 butikker per april 2008 i følge vinmonopolet.no

Det er etter min mening 228 for mye. Hva koster det å ha ansatte og lokaler for å huse 228 "unødvendige" butikker?

Hvis man hadde avviklet vinmonopolet kunne man puttet sortimentet til polet inn i ALLEREDE ekisterende matvarebutikker som ALLEREDE betaler for sine ansatte og sine lokaler og dermed spart et ekstremt stort beløp i utgifter. Når disse utgiftene da allerede er dekket kommer man også billigere ut med tanke på prisene på vin og sprit fordi de eneste EKSTRA kostnadene man har er vareinnkjøp og varetransport til butikken

Alt dette kommer forbrukeren til gode og staten får alikevel sine avgiftspenger

Skal jeg forklare deg det med en større t-skje eller skjønte du hva jeg mente nå?

Når man alikevel får kjøpt øl på butikken klarer jeg virkelig ikke se avholdsargumentet. Om man mener sprit i butikkene øker forbruket til ungdom får man heller se på utsalgsTIDENE i matbutikkene og eventuelt se på aldersgrensen for kjøp av sprit. Aldersgrensen blir jo allerede debatert med dagens løsning også.

At bygde ungdom må dra flere mil for å komme til et pol for å få kjøpt sprit fører ikke til mindre forbruk. Det fører bare til større andel av hjemmebrent - Både fordi det er lettere å få tak i og billigere.

Endret av Dj_Matsern
Lenke til kommentar
Tenk meg om? Tenk deg om selv du.

Hvor mange pol har vi i Norge? Jo, vi har 228 butikker per april 2008 i følge vinmonopolet.no

Det er etter min mening 228 for mye. Hva koster det å ha ansatte og lokaler for å huse 228 "unødvendige" butikker?

Hvis man hadde avviklet vinmonopolet kunne man puttet sortimentet til polet inn i ALLEREDE ekisterende matvarebutikker som ALLEREDE betaler for sine ansatte og sine lokaler og dermed spart et ekstremt stort beløp i utgifter. Når disse utgiftene da allerede er dekket kommer man også billigere ut med tanke på prisene på vin og sprit fordi de eneste EKSTRA kostnadene man har er vareinnkjøp og varetransport til butikken

Alt dette kommer forbrukeren til gode og staten får alikevel sine avgiftspenger

Skal jeg forklare deg det med en større t-skje eller skjønte du hva jeg mente nå?

Når man alikevel får kjøpt øl på butikken klarer jeg virkelig ikke se avholdsargumentet. Om man mener sprit i butikkene øker forbruket til ungdom får man heller se på utsalgsTIDENE i matbutikkene og eventuelt se på aldersgrensen for kjøp av sprit. Aldersgrensen blir jo allerede debatert med dagens løsning også.

Og da spør jeg deg hvor mange butikker har et stort utvalg av øl? Ikke mange?

Resultatet av det du foreslår her er at de fleste butikker vil kjøre et standardutvalg på 10-20 vin- og spritsorter som kjeden bestemmer. De såkalte storbutikkene vil kjøre et noe større utvalg, men vil fortsat bare føre en liten prosentdel av hele utvalget vinmonopolet har.

Dessuten mister du muligheten for å bestille andre varer. Du kan gå inn på ditt lokale pol og bestille en hvilken som helst vare polet i Norge importerer, og hente varen en dag eller to senere. Prøv å gå inn på din lokale rimi/rema/meny/prix/mega/whatever og be dem skaffe din favorittype fransk andelever og se hva som skjer.

Ditt forslag er glimrende for den delen av befolkningen som kjøper alkohol med det mål for øyet å drikke seg dritings på kortest mulig tid. For alle andre vil det være en katastrofe.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du at dagligvarebutikker må betale mindre for å kjøpe og utføre den samme typen tjenester som vinmonopolet gjør i dag? De betaler det samme for transport, lagerplass og ansatte. Den eneste forskjellen er at vinmonopolet har en mye lavere avanse.

Endret av Rata101
Lenke til kommentar

Ok, se på post i butikk løsningen da. De mest brukte tjeneste posten leverer kan kjøpes og benyttes via post i butikken. Skal man ha noe spesielt må man på et postkontor.

Dette gjør at posten kan ha VELDIG mange færre rene postkontor som igjen fører til ekstremt store besparelser per år for posten.

Hva hvis polet gjør det samme? Setter bort de vanligste polvarene til "pol i butikk", som da vil begrense mengen pol på landsbasis som igjen fører til store besparelser.

Så må de som skal ha noe spesielt som er bestillingsvare faktisk gå til et fullverdig pol og bestille det der

Da har man en blandingsløsning som passer for alle og som gjør det lettere for gjennomsnittspersonen i norge som faktisk ikke kjøper så mye annet enn Smirfnoff Vodka, Captain Morgan rom eller ei flaske med Bache

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...