Gå til innhold

Vin og sprit i butikkene - ja eller nei?

Vinmonopol  

100 stemmer

1. 1. Bør vinmonopolet avvikles?

• Ja
      58
    • Nei
      41
    • Vet ikke/ingen formening
      1

Anbefalte innlegg

Alkiser får tak i alkohol uansett. Men begrenset tilgang fører til at færre BLIR rusmisbrukere. En ting som kan hjelpe enda mer er holdningskampanjer. I Brasil har de nylig dekket hele forsiden av sigarettpakningene med bilder av ødelagte lunger og det som verre er. Hvorfor ikke få en skrumplever på spritflaskene?

shut the fuck up, babyface!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får ikke engang kjøpt virkelig gode whisky her i landet, fordi de står på norges liste over narkotika. Jeg synes det er sykt.

Hvilket stoff har de blandet inn?

Whisky blandes ikke med ulovlige stoffer. Man har noe som heter cask strength whisky, ofte holder denne over 60 vp, noe jeg har nevnt 3 eller 4 ganger allerede i denne tråden. Slik whisky er det altså forbudt å innføre og man blir behandlet som en narkotikasmugler om man prøver seg på å innføre noe slikt og blir tatt for det.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal de være så mye værre og selge vin og sprit i Norge enn andre land da...De som ligger under for det får tak i det allikevell...

Fordi vi har inkompetente politikere som tyr til lettvinte løsninger på problemer istedet for å løfte på rævva og gjøre noe som kanskje ikke er blitt gjort før. Nei, det er lettest å forby alt, til og med spilleautomater.

Heldigvis finnes det en verden utenfor Gnore med sine stakkarslige knappe 5 mill folk.

Lenke til kommentar
Fordi vi har inkompetente politikere som tyr til lettvinte løsninger på problemer istedet for å løfte på rævva og gjøre noe som kanskje ikke er blitt gjort før.

Det å kalle norske politikere generelt for inkompetente er jo et bomskudd av dimensjoner, gitt den posision vårt samfunn har i verden i dag.

Lenke til kommentar

Jeg mener man absolutt ikke bør selge vin og særlig sprit i butikkene. Det er ille nok at tobakk og øl selges i butikkene. Å overføre det store ansvaret for å sjekke alder og beruselsesnivå på unge mennesker som jobber i butikk som har svært lite trening er etter min mening uansvarlig. Personalet på vinmonopolet er jo spesialister på slikt.

Forøvrig mener jeg at man også må gjøre det straffbart å prøve å kjøpe alkohol/tobakk når man er under 18 og å få butikkene til å innføre gode rutiner på dette. Anmelde samtlige som forsøker på samme måte som alle tyveri blir anmeldt. Det er helt absurd at en butikk (og dermed den ansatte som får sparken) blir hardt straffet for å selge til mindreårige, men en mindreårig som forsøker får i verste fall en streng samtale med en vekter eller en politimann.

Sist, men ikke minst, mener jeg at man må utvide åpningstidene. La ølsalg følge dagligvarebutikkenes åpningstider og la vinmonopolet være åpent til 8-9 på kvelden. Butikker som er døgnåpne, bør få samme restriksjoner på salg som utestedene har restriksjoner på skjenking.

Lenke til kommentar

Jeg synes vinmonopolet bør bestå. Det er klart at de opprettholder et generelt høyt nivå når man ser på utvalg og kvalitet. Selv om jeg er enig i det som blir sagt tidligere, at ei privat "sjappe" som importerte uavhengig av Polet, ville gi et enda bedre utvalg.

Vin i butikk er jo bare tull, det ville bare blitt solgt billige greier, og da ville nok de som faktisk vil ha ei god flaske vin gått på Polet uansett... Men jeg er ikke egentlig i mot vin i butikk.

Men uansett så må det bli slutt på at ølsalget stenger 20\18. Utrolig irriterende :thumbdown:

Lenke til kommentar

Tilgangsregulering er kanskje det beste man kan gjøre på kort sikt, men den må rettferdiggjøres med en tankegang som bunner i at folk egentlig ikke er i stand til å ta vare på seg selv. Det er ikke bra.

Jeg tror den restriktive holdningen har mye av skylden for nordmenns manglende drikkekultur, det blir en slags nyhetens interesse som gjentar seg hver eneste helg. Fjøset åpnes, og kvegflokken stormer ut på jordet og hopper og kaster på seg i lykkerus. Større tilgjengelighet medfører kanskje et større forbruk, selv om man kanskje kan stille spørsmål ved det også sånn som folk stridrikker når de først får sjansen. Spørsmålet er om det hadde ført med seg så veldig mange flere problemer. Uansett er all restriksjon et nødvendig onde, noe man innfører fordi det hadde gått skikkelig ille uten. Det tror jeg ikke et frislipp av drikkevarer vil føre til, og det positive opphever det negative. Jo mer folket føler at makten stoler på dem, jo bedre føler de seg. Når vi ikke engang blir innrømmet muligheten til å passe våre egne drikkevaner sier det sitt.

Andre folkeslag drar utenlands på ferie for å se og oppleve nye ting. Nordmannen drar på ferie til utlandet for å gjøre ting han ikke kan gjøre hjemme. Kjøpe sprit hele døgnet, for eksempel. Sydenturismen er ikke et problem, men kanskje grunnen til behovet er det.

Lenke til kommentar

sureup: Det er noen problemer med argumentasjonen din.

Kan du påvise at den økte rusbruken som resultat av en legalisering vil øke rusmisbruken? Husk at man må ta hensyn til større opplysning om stoffet, renere versjoner av stoffet, drastisk enklere regulasjon, osv. Forbudstidene som har vært mot alkohol har senket forbruket litt, men økt problemene massevis. Hvorfor er det forskjell fra alkohol til andre rusmidler der?

Erfaringsmessig så kan man gjennom avgifter, regulering av når man kan kjøpe det og hvor man kan kjøpe det begrense forbruket. Det ser man både på alkohol og på tobakk. Så lenge man holder de andre rusmidlene ulovlig så har man ingen form for kontroll over forbruk, helseeffekter, hvor de får det i fra, priser, etc. Hva høres best ut for befolkningen?

Lenke til kommentar
Jeg mener man absolutt ikke bør selge vin og særlig sprit i butikkene. Det er ille nok at tobakk og øl selges i butikkene. Å overføre det store ansvaret for å sjekke alder og beruselsesnivå på unge mennesker som jobber i butikk som har svært lite trening er etter min mening uansvarlig. Personalet på vinmonopolet er jo spesialister på slikt.

Forøvrig mener jeg at man også må gjøre det straffbart å prøve å kjøpe alkohol/tobakk når man er under 18 og å få butikkene til å innføre gode rutiner på dette. Anmelde samtlige som forsøker på samme måte som alle tyveri blir anmeldt. Det er helt absurd at en butikk (og dermed den ansatte som får sparken) blir hardt straffet for å selge til mindreårige, men en mindreårig som forsøker får i verste fall en streng samtale med en vekter eller en politimann.

Sist, men ikke minst, mener jeg at man må utvide åpningstidene. La ølsalg følge dagligvarebutikkenes åpningstider og la vinmonopolet være åpent til 8-9 på kvelden. Butikker som er døgnåpne, bør få samme restriksjoner på salg som utestedene har restriksjoner på skjenking.

Dette med å utvide tiden vi kan kjøpe alkohol på ser jeg ikke helt poenget i. Dessuten tror jeg dagens ordning er en slags beskyttelse av butikkpersonalet. Alle må kjøpe alkoholen før festen, så slipper man fulle folk slengende inn fra gata for å kjøpe mer.

Lenke til kommentar
Dette med å utvide tiden vi kan kjøpe alkohol på ser jeg ikke helt poenget i. Dessuten tror jeg dagens ordning er en slags beskyttelse av butikkpersonalet. Alle må kjøpe alkoholen før festen, så slipper man fulle folk slengende inn fra gata for å kjøpe mer.
Man kan uansett (i utgangspuktet) ikke kjøpe alkohol i norge når man er beruset.
Lenke til kommentar

WarpX: Hahahhaha, det der var dagens XD

Noen gullkorn her og der, en del som stemmer, en del som er utdatert og en del stereotypiske misoppfatninger. Morro lesestoff selv om det gir en god del misinformasjon :)

edit: Hmm, posten jeg svarte på ble vist sletta.. for off topic? jævlig morro iallefall :p

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...