Gå til innhold

Vin og sprit i butikkene - ja eller nei?


Vinmonopol  

100 stemmer

  1. 1. Bør vinmonopolet avvikles?

    • Ja
      58
    • Nei
      41
    • Vet ikke/ingen formening
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når er d man vil ha vin og/eller sprit? Er det når man er ute i på gata eller i parken og chiller? Nei.

Som oftest er det når man er hjemme hos seg selv eller hjemme hos andre. Så hvor vanskelig er d å ha et par vinflasker/spritflasker liggende til når man trenger det? Som oftest når du skal drikke vin/sprit hos andre så vet du det på forhånd og kan forberede deg til d...

 

Angående øl så er det en helt annen diskusjon...

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Det største problemet med norsk alkoholpolitikk er dyr øl på utesteder. Det fører til at folk drikker seg sørpa før de går ut.

 

Det som virkelig er ille med norsk alkoholpolitikk er at jeg må betale det dobbelte for en flaske whisky som det danskene må - ikke nok med det, jeg får faktisk ikke kjøpe den whiskyen jeg vil heller fordi galningene på stortinget har bestemt at mye av den virkelige gode whiskyen skal regnes som narkotika - fordi den tilfeldigvis tipper 60 vp.

Lenke til kommentar
Det største problemet med norsk alkoholpolitikk er dyr øl på utesteder. Det fører til at folk drikker seg sørpa før de går ut.

 

Det som virkelig er ille med norsk alkoholpolitikk er at jeg må betale det dobbelte for en flaske whisky som det danskene må - ikke nok med det, jeg får faktisk ikke kjøpe den whiskyen jeg vil heller fordi galningene på stortinget har bestemt at mye av den virkelige gode whiskyen skal regnes som narkotika - fordi den tilfeldigvis tipper 60 vp.

Nordmenn har råd til det. Du drikker ikke en whiskyflaske i uka håper jeg.

Lenke til kommentar
Man får kjøpt lettøl etter kl 20, så det er bare tull at det er umulig å ta seg en øl i skyggen etter kl 20. Du merker ikke alkoholen etter én øl uansett, så da kan du like godt drikke lettøl. Er det smaken som er viktig, eller rusen?

 

Det er helt klart en kombinasjon. Vidre er det jo helt forskjellig smak på lettøl og vanlig øl, og i mange drikker er alkoholen en viktig smak i seg selv.

Lenke til kommentar
Nordmenn har råd til det. Du drikker ikke en whiskyflaske i uka håper jeg.

 

Synes du ikke det er kunstig høyt å betale ~1000 NOK for en flaske whisky? Ja, jeg tenker på oss som ikke liker Jack Daniels og skvipet som folk kaster etter deg. Jeg får ikke engang kjøpt virkelig gode whisky her i landet, fordi de står på norges liste over narkotika. Jeg synes det er sykt.

 

Nei, jeg drikker ikke en flaske whisky i uka, men det er ikke prisen som gjør at jeg ikke drikker en flaske i uka. Jeg drikker ikke en flaske i uka fordi jeg ikke har noe behov for å drikke en flaske i uka. Jeg tar meg en knert når jeg føler for det. Jeg har 15 forskjellige singles stående her og har ikke noe problem med å la være å drikke. Jeg drikker fordi jeg liker smaken, ikke for å ruse meg. Hadde whisky smakt det samme uten alkohol så hadde jeg vært helt henrykt, men slik er det ikke. Jeg forstår ikke hvorfor jeg skal nektes å ta inn en whisky fordi den har tippet over 60vp.

Lenke til kommentar

nikka, ja flott å høre dine historier om hvordan du klarer å se på dine 15 singles og ikke drikke

 

Tror du virkelig noen mener her at alle som har tilgang til mye alkohol drikker for mye?

 

Nei det tør jeg påstå at det ikke er noen her som tror. Men det er mange som har problemer med det og gratulerer, du er ikke en av dem...

Lenke til kommentar
Nordmenn har råd til det. Du drikker ikke en whiskyflaske i uka håper jeg.

 

Synes du ikke det er kunstig høyt å betale ~1000 NOK for en flaske whisky? Ja, jeg tenker på oss som ikke liker Jack Daniels og skvipet som folk kaster etter deg. Jeg får ikke engang kjøpt virkelig gode whisky her i landet, fordi de står på norges liste over narkotika. Jeg synes det er sykt.

 

Hey Jack Daniels er ikke whiskey!

 

Synes vinmonopolet kan gå tilbake til det der egentlig er, vinmonopol. Spriten kan andre ta seg av. Så lenge jeg får utvalget av god billig vin så er jeg happy.

Lenke til kommentar
nikka, ja flott å høre dine historier om hvordan du klarer å se på dine 15 singles og ikke drikke

Imponerende, ikke sant?

 

Tror du virkelig noen mener her at alle som har tilgang til mye alkohol drikker for mye?

Vel disse sitatene her hentet fra første side i denne tråden, så kan du jo selv bedømme, jeg orker ikke å gå igjennom de andre sidene, men dette gir en liten indikasjon på holdningene her.

 

Tilgjengelighet øker forbruket!

Begrense tilgangen og øke prisene.

Som flere her sier så er tilgjengelighet og pris gode virkemidler for å begrense forbruk ...

Øl må ut av butikkene.

Vi burde ikke gjøre alkohol mer tilgjengelig enn i dag ...

Dersom for eksempel harsj og marihuana hadde blitt lovlig, tror jeg forbruket hadde økt.

 

Nei det tør jeg påstå at det ikke er noen her som tror. Men det er mange som har problemer med det og gratulerer, du er ikke en av dem...

Tusen takk, jeg vil ikke si at det er en stor seier akkurat. Hvis man har alkoholproblemer så får man tak i drikkevarer enten polet er stengt eller ikke. I de værste tilfellene så kjøper de med alkoholproblemer rødsprit. Om jeg kunne tenkt meg å drikke rødsprit? Nope, jeg holder meg til god malt whisky.

Lenke til kommentar
Vel disse sitatene her hentet fra første side i denne tråden, så kan du jo selv bedømme, jeg orker ikke å gå igjennom de andre sidene, men dette gir en liten indikasjon på holdningene her.

 

Tilgjengelighet øker forbruket!

Begrense tilgangen og øke prisene.

Som flere her sier så er tilgjengelighet og pris gode virkemidler for å begrense forbruk ...

Øl må ut av butikkene.

Vi burde ikke gjøre alkohol mer tilgjengelig enn i dag ...

Dersom for eksempel harsj og marihuana hadde blitt lovlig, tror jeg forbruket hadde økt.

La meg legge til denne lille perlen:
Hadde man solgt alkohol i butikkene 24/7, ville det blitt kaos på byen. Folk ville ikke drukket på utestedene, men i stedet kjøpt øl på narvesen og drukket videre mer og mer i stedet for å dra hjem når utestedene stenger.
Lenke til kommentar

prøv å lese igjen

 

"Tror du virkelig noen mener her at alle som har tilgang til mye alkohol drikker for mye?"

det sa jeg

ALLE

 

DET var poenget.

at for ALLE så er ikke dette et problem

Men som jeg sa rett etterpå at for DEG så er det ikke det men for MANGE er det det. Altså igjen, ikke ALLE.

 

mulig å misforstå mer?

 

Jeg er helt enig d mange sier her, økt tilgjengelighet gir økt forbruk. Men selvfølgelig ikke hos ALLE.

Bare fordi du klarer å styre deg betyr d ikke automatisk at 99,99% av norges befolkning klarer d og...

 

Og som du sier alkoholikere får tak i alkohol uansett. Og jeg tviler det er veldig mye som hindrer deg i å få tak i det og! Bortsett fra stenge tider ... grin mer plz

 

Poenget med å holde vin og sprit hos polet er jo for å HINDRE at flere blir alkoholikere, ikke å stoppe alkoholikere å få tak i alkohol!!!

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig d mange sier her, økt tilgjengelighet gir økt forbruk. Men selvfølgelig ikke hos ALLE.

Bare fordi du klarer å styre deg betyr d ikke automatisk at 99,99% av norges befolkning klarer d og...

Hvorfor skal det så være mitt problem?

Og som du sier alkoholikere får tak i alkohol uansett. Og jeg tviler det er veldig mye som hindrer deg i å få tak i det og! Bortsett fra stenge tider ... grin mer plz

Jeg jobber faktisk slik at jeg sjelden har muligheten til å dra på polet.

Poenget med å holde vin og sprit hos polet er jo for å HINDRE at flere blir alkoholikere, ikke å stoppe alkoholikere å få tak i alkohol!!!

 

Du mener altså at vi får fler alkoholikere i Norge ved at man kan kjøpe øl etter klokken 20/18? En slik påstand skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal det så være mitt problem?

 

Beviser du ikke er den rette til å kommentere hva som er bra for folket og ikke.

 

Jeg jobber faktisk slik at jeg sjelden har muligheten til å dra på polet.

 

Da får jeg si det samme lame som deg, hvorfor skal det så være mitt problem?

Men seriøst, tenk på flere enn deg selv plz... Men jaja kanskje det er et sosialistisk syndrom at man tenker på andre enn bare seg selv?

 

Du mener altså at vi får fler alkoholikere i Norge ved at man kan kjøpe øl etter klokken 20/18? En slik påstand skulle jeg gjerne sett dokumentasjon på.

 

Kjøpe øl etter 20/18? Hva er det du diskuterer.

 

Kan du ikke lese gutt? Jeg har jo sagt at øl er en helt annen diskusjon.

Jeg har jo sagt klart at jeg snakker om SPRIT OG VIN og om det skal være tilgjengelig i butikker eller ikke.

 

 

Til slutt: Det er lite mer å si. Vi er uenige og det vil ikke endre seg siden du tror ikke men jeg tror at økt tilgjengelighet fører til mer forbruk noe som igjen vil gi flere problemer.

 

Men hvis du vil diskutere mer, plz les ihvertfall skikkelig det jeg skriver og ikke klag på ting jeg ikke har sagt.

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Problemet er den norske drikkekulturen, som jeg ikke kan si meg spesielt kry over. Vi drikker "feil" her i Norge og selv om det gjerne føles urettferdig at vi har så store restriksjoner på alkohol er det nok nødvendig. Det er dumt at vi må betale i dyre dommer fordi enkelte misbruker det. Jeg synes altså vin og sprit ikke skal selges i butikken da dette fører til større tilgang samtidig gjør vinmonopolet en bra jobb ettersom de har monopol på omsetning av vin og sprit har de også mulighet til å importere mange gode viner og andre drikker.

Lenke til kommentar
Problemet er den norske drikkekulturen, som jeg ikke kan si meg spesielt kry over. Vi drikker "feil" her i Norge og selv om det gjerne føles urettferdig at vi har så store restriksjoner på alkohol er det nok nødvendig.

 

Det er jo nettopp på grunn av alle restriksjonene at drikkekulturen er som den er. Hadde man sluppet å tømme i seg alkoholen så fort som mulig for å rekke å få en snurr før utestedene stenger så hadde man altså sett en helt annen kultur. Slik man ser i hele resten av verden omtrent.

Lenke til kommentar
Problemet er den norske drikkekulturen, som jeg ikke kan si meg spesielt kry over. Vi drikker "feil" her i Norge og selv om det gjerne føles urettferdig at vi har så store restriksjoner på alkohol er det nok nødvendig.

 

Det er jo nettopp på grunn av alle restriksjonene at drikkekulturen er som den er. Hadde man sluppet å tømme i seg alkoholen så fort som mulig for å rekke å få en snurr før utestedene stenger så hadde man altså sett en helt annen kultur. Slik man ser i hele resten av verden omtrent.

 

 

Jeg tror nok mange i Norge desverre hadde drukket det dobbelte av det de gjør i dag, om prisen hadde vært halvdelen av hva den er i dag. Folk i Norge hadde er neppe klare for en virkelig liberal alkoholpolitikk. Drikkekulturen må forandres gradvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...