Gå til innhold

Vin og sprit i butikkene - ja eller nei?


Vinmonopol  

100 stemmer

  1. 1. Bør vinmonopolet avvikles?

    • Ja
      58
    • Nei
      41
    • Vet ikke/ingen formening
      1


Anbefalte innlegg

Hadde alkohol vært billigere så vil man fått mer penger til overs som man kan bruke på andre ting her i sammfunnet.

 

Misbruk vil det alltid være, men det behover ikke å gå ut over dem som ikke misbruker.

 

Hvis du vil ha mer penger til overs, kan du drikke mindre. Herregud for et patetisk og egoistisk utsagn.

Drikke mindre?! Excuse me? Prøver du å være morsom eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er enig her. Er man så uforskammet her i landet at man vil gå på butikken her i landet og kjøpe seg en øl og kose seg med på kvelden, så får man blankt nei. Men hvis man kommer ruslende på morgenkvisten, så er det helt OK.

 

Hvis det er så jævlig viktig for deg å drikke, klarer du fint å planlegge litt.

Lenke til kommentar
Bør man begynne å selge sterke alkoholholdige drikker i norske dagligvarebutikker, eller er dagens relativt strenge alkoholpolitikk fornuftig? Bidrar den til å minske alkoholproblemene i samfunnet?

Nei, og Ja.

 

Tilgjengelighet øker forbruket!

 

Mangel på tilgjengelighet fører til økt bruk av rødsprit, spylerveske og illegale varer.

Lenke til kommentar
Er enig her. Er man så uforskammet her i landet at man vil gå på butikken her i landet og kjøpe seg en øl og kose seg med på kvelden, så får man blankt nei. Men hvis man kommer ruslende på morgenkvisten, så er det helt OK.

 

Hvis det er så jævlig viktig for deg å drikke, klarer du fint å planlegge litt.

Hvis alkisene ikke rekker ølsalget, så kjøper de med seg en kanne med rødsprit og en loff, og drikker.

Vi som vil kjøpe øl som vi kan kose oss med til middagen, vi drikker ikke rødsprit.

 

Og de som ikke rekker ølsalget er ikke alkisene, som kjøper alkoholen mens vi andre er på jobb.

Lenke til kommentar

"Tanteklubben" kaller jeg slikt. De fleste skjønner med en gang hva jeg mener. Det har gått alt for langt allerede. Alt skal være så "sikkert" og tilrettelagt at all spontanitet og frihet forsvinner. Tror det er hakket før de forbyr salg av plaster fordi det kan oppfordre til at folk skal kunne skade seg

Lenke til kommentar

Jeg er imot salg av vin og sprit i butikker.

 

Dels fordi det vil øke det allerede høye alkoholkonsumet her til lands. Dels fordi monopoliseringen innebærer at Polet kan ta seg råd til å ha et veldig rikt og mangfoldig utvalg. Skulle Polet måtte konkurrere med butikkene, ville man nok se at utvalget fort ble dårligere. Man ville heller satse på få, billige og populære merker.

Lenke til kommentar
Er enig her. Er man så uforskammet her i landet at man vil gå på butikken her i landet og kjøpe seg en øl og kose seg med på kvelden, så får man blankt nei. Men hvis man kommer ruslende på morgenkvisten, så er det helt OK.

 

Hvis det er så jævlig viktig for deg å drikke, klarer du fint å planlegge litt.

Hvis alkisene ikke rekker ølsalget, så kjøper de med seg en kanne med rødsprit og en loff, og drikker.

Vi som vil kjøpe øl som vi kan kose oss med til middagen, vi drikker ikke rødsprit.

 

Og de som ikke rekker ølsalget er ikke alkisene, som kjøper alkoholen mens vi andre er på jobb.

 

Det er vel ikke først og fremst alkisene denne regelen er der for å stoppe. Jeg tror regelen fører til mindre drikking. Hadde man solgt alkohol i butikkene 24/7, ville det blitt kaos på byen. Folk ville ikke drukket på utestedene, men i stedet kjøpt øl på narvesen og drukket videre mer og mer i stedet for å dra hjem når utestedene stenger.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Det er vel ikke først og fremst alkisene denne regelen er der for å stoppe. Jeg tror regelen fører til mindre drikking. Hadde man solgt alkohol i butikkene 24/7, ville det blitt kaos på byen. Folk ville ikke drukket på utestedene, men i stedet kjøpt øl på narvesen og drukket videre mer og mer i stedet for å dra hjem når utestedene stenger.
Hvor i all verden får du den syke ideen fra?
Lenke til kommentar
Tror de har større problemer, ja. Veldig få alkoholproblemer i Norge. Norsk ungdom drikker minst i Europa, er det ikke slik?

 

Selv om vi statistisk sett ligger mot bunnen, så har norsk ungdom noen forferdelige drikkevaner. Målet burde, etter mitt syn, ikke være at folk skal drikke minst mulig (generelt sett ruse seg minst mulig), men drikke med måte. Det er forskjell på å bælje i seg 12 pils på byen en kveld, og det å nyte noen kalde øl i sommervarmen.

Lenke til kommentar
Man får kjøpt lettøl etter kl 20, så det er bare tull at det er umulig å ta seg en øl i skyggen etter kl 20. Du merker ikke alkoholen etter én øl uansett, så da kan du like godt drikke lettøl. Er det smaken som er viktig, eller rusen?

 

Det er ikke opp til deg å bestemme hva som skal være viktig for folk. Hvis folk har lyst å drikke seg dritings eller nippe til et glass lett-øl, så får det være opp til dem. Folk flest tar seg også en (eller flere) øl på kvelden, ikke på morgenen, og da burde de også få lov til å kjøpe det hvis de vil.

Lenke til kommentar
Og nevnte jeg at de ikke har aldersgrense på kjøp av alkohol……

 

Noe du støtter?

 

Var det slik du tolket mitt innlegg da du leste det, så var du litt vel hastig i din konklusjon av mine meninger. Det jeg prøvde å presisere var at selv om det ikke er aldersgrense når det gjelder kjøp av alkohol i butikk i Kina ( I følge min kone er det ikke ikke det), og at selv med liberale regler så ligger det ikke døddrukne ungdommer rundt i kinas gater (har aldri sett det selv, og min kone har heller aldri opplevd dette selv om hun har bodd i flere av de største byene i Kina).

Lenke til kommentar
Man får kjøpt lettøl etter kl 20, så det er bare tull at det er umulig å ta seg en øl i skyggen etter kl 20. Du merker ikke alkoholen etter én øl uansett, så da kan du like godt drikke lettøl. Er det smaken som er viktig, eller rusen?

 

Hvis en lettøl hadde smakt det samme som en Grimbergen Trippel så hadde jeg veldig gjerne drukket lettøl, men dessverre er det slik at alkoholen utgjør en del av smaken. Det regner jeg med at du er klar over, men kanskje du er avholdsmann og at det er den egentlige årsaken til dette kontrollbehovet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...