Gå til innhold

Vin og sprit i butikkene - ja eller nei?


Vinmonopol  

100 stemmer

  1. 1. Bør vinmonopolet avvikles?

    • Ja
      58
    • Nei
      41
    • Vet ikke/ingen formening
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes mange som foretrekker Tuborg framfor andre merker.

Blir feil å si at den er alkis øl.

 

Når det er sakt, så er jeg for lavere alkoholavgifter.

 

Tuborg er en alkisøl, alle alkisene der jeg jobber, kjøper enten den eller en billig murer. Pluss folk som egentlig ikke liker øl. Tuborg smaker jo vann. Men for all del, hvis folk vil ha den, skal de få den. Men la nå flaska koste mer enn en tier.

 

Lavere alkoholavgifter? Hvorfor? Det vil garantert føre til økt misbruk.

Lenke til kommentar
Finnes mange som foretrekker Tuborg framfor andre merker.

Blir feil å si at den er alkis øl.

 

Når det er sakt, så er jeg for lavere alkoholavgifter.

 

Tuborg er en alkisøl, alle alkisene der jeg jobber, kjøper enten den eller en billig murer. Pluss folk som egentlig ikke liker øl. Tuborg smaker jo vann. Men for all del, hvis folk vil ha den, skal de få den. Men la nå flaska koste mer enn en tier.

 

Lavere alkoholavgifter? Hvorfor? Det vil garantert føre til økt misbruk.

 

Så det er bedre å la alkisene drikke rødsprit, HB og smulglesprit med ukjent opphav (og innhold... :ermm: ) enn at de kan gå på butikken og kjøpe seg pils..?

Lenke til kommentar
Så det er bedre å la alkisene drikke rødsprit, HB og smulglesprit med ukjent opphav (og innhold... :ermm: ) enn at de kan gå på butikken og kjøpe seg pils..?

 

Få dem på rehab.

 

Hvis man har så stort alkoholforbruk at det svir i lommeboka bør man trappe litt ned...

 

Hvis man har så lavt alkoholforbruk at det ikke svir på lommeboka, så bør man trappe litt opp..

 

Useriøst.

Lenke til kommentar
Så det er bedre å la alkisene drikke rødsprit, HB og smulglesprit med ukjent opphav (og innhold... :ermm: ) enn at de kan gå på butikken og kjøpe seg pils..?

 

Få dem på rehab.

Hvorfor? MEd dagens alkoholavgifter så er det de som betaler for pensjonen din.

Lenke til kommentar
Så det er bedre å la alkisene drikke rødsprit, HB og smulglesprit med ukjent opphav (og innhold... :ermm: ) enn at de kan gå på butikken og kjøpe seg pils..?

 

Få dem på rehab.

Hvorfor? MEd dagens alkoholavgifter så er det de som betaler for pensjonen din.

 

Hehehe, lol.

 

For deres eget beste.

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Finnes mange som foretrekker Tuborg framfor andre merker.

Blir feil å si at den er alkis øl.

 

Når det er sakt, så er jeg for lavere alkoholavgifter.

 

Tuborg er en alkisøl, alle alkisene der jeg jobber, kjøper enten den eller en billig murer. Pluss folk som egentlig ikke liker øl. Tuborg smaker jo vann. Men for all del, hvis folk vil ha den, skal de få den. Men la nå flaska koste mer enn en tier.

 

Lavere alkoholavgifter? Hvorfor? Det vil garantert føre til økt misbruk.

 

Det øl'et som er billigst vil alltid være et alkisøl for personer med lav inntekt.

Hadde alkohol vært billigere så vil man fått mer penger til overs som man kan bruke på andre ting her i sammfunnet.

 

Misbruk vil det alltid være, men det behover ikke å gå ut over dem som ikke misbruker.

 

Så det er bedre å la alkisene drikke rødsprit, HB og smulglesprit med ukjent opphav (og innhold... :ermm: ) enn at de kan gå på butikken og kjøpe seg pils..?

 

Få dem på rehab.

 

Hvis man har så stort alkoholforbruk at det svir i lommeboka bør man trappe litt ned...

 

Hvis man har så lavt alkoholforbruk at det ikke svir på lommeboka, så bør man trappe litt opp..

 

Useriøst.

 

På samme som innlegget kommentaren var ment til.

Lenke til kommentar
Jeg synes vi bør fjerne monopolet. M

 

Vi blir da ikke alkiser av å få kjøpt øl etter den tiden.

Hvorfor?

 

Det begrenser forbruket.

1: At det begrenser forbruket å stenge ølsalget så tidlig er bare BS.

2: Hvorfor slutt på polet? Jo det skal jeg si deg. Vi ville fått muligheten til å la private ta seg av det. Og det hadde økt utvalget. Vi hadde fått større utvalg og kunne kjøpe kvalitet i stedet for som vonmonopolet tilfeldigvis velger å ta inn. Hvor stort utvalg er det man har om man har lyst på en god Anejo Tequila f.eks.? Det er skremmende lite. Eller hva med en Extra Anejo? Finnes det i det hele tatt i utvalget til Det O Store Og Riktige Vinmonoplet? Tror kanskje det er ETT merke. Med private aktører så kunne vi snudd trenden lettere fra grøftefyll til god alkoholkultur basert på smak og kos.

 

 

Hehehe, lol.

 

For deres eget beste.

Okay, jeg innrømmer svaret mitt der var litt useriøst. Men hvem er du til å bestemme over hva som er best for alle andre?
Lenke til kommentar
Hadde alkohol vært billigere så vil man fått mer penger til overs som man kan bruke på andre ting her i sammfunnet.

 

Misbruk vil det alltid være, men det behover ikke å gå ut over dem som ikke misbruker.

 

Hvis du vil ha mer penger til overs, kan du drikke mindre. Herregud for et patetisk og egoistisk utsagn.

Lenke til kommentar

L4r5: Ja, må nesten si meg enig der, vi kan jo avskaffe polet og innføre slik at den butikken KUN får selge alkoholholdig drikke (evt alkohol fri vin også). Hadde vært bedre for bygda om de hadde et lager som vår åpent noen timer om dagen fremfor å kjøre i 2 timer for å komme seg på polet på lørdagen :)

Lenke til kommentar
1: At det begrenser forbruket å stenge ølsalget så tidlig er bare BS.

2: Hvorfor slutt på polet? Jo det skal jeg si deg. Vi ville fått muligheten til å la private ta seg av det. Og det hadde økt utvalget. Vi hadde fått større utvalg og kunne kjøpe kvalitet i stedet for som vonmonopolet tilfeldigvis velger å ta inn.

3: hvem er du til å bestemme over hva som er best for alle andre?

 

1. Bullshit.

2. Hvordan vet du at det hadde økt utvalget? Jeg synes polet er dritbra. Hadde de kun tenkt profitt, ville de importert masse drittvin til en billig penge.

3. Ingen har godt av å være alkis. Hvis du ikke skjønner det, er jeg ikke interessert i å diskutere mer med deg.

Lenke til kommentar

Tilgjengelighet er alene ikke faktor som fører til misbruk av alkohol. I mange tilfeller er nettopp manglende tilgjengelighet av alkohol med på å skape økt misbruk. Forklaringen på dette er enkel: Hvis man bor langt unna et lovlig alkoholutsalg (f. eks 10 - 20 mil en vei) fører dette til at de som nyter alkohol bunkrer opp når de først får anledning til å kjøpe. Og når vedkommende kommer hjem med 5 - 10 ”helrør”, og dette ryktes, så har han hele nabolaget på besøk ... :p Og i utkantstrøk er jo de fleste kjent med HB, noe som man kjøper i dunker på 5 liter +, og mer sjeldent på flaske. For ikke å snakke om de som tar saken i egne hender og mekker et apparat...

Dette var jeg ofte vitne til i mine ungdomsår, og så de negative resultatene at det ikke var mulig å kjøpe lovlig alkohol uten å kjøre ei dagsreise. Det samme da jeg var i militæret, og nærmeste pol lå 9 mil fra leiren! Og er det mange her som ikke sørger for å kjøpe ”kvota si” når man er ute å reiser?

 

Selvfølgelig kan man si at dette er sosialt betinget, og hører bygdene til. Men jeg tror faktisk at ved å begrense adgang til et lovlig produkt, både fysisk (tilgjengelighet) og økonomisk (avgiftsmessig), så er man med på å skape sosiale forskjeller i drikkemønster, der de med svak økonomi kjøper skvip og smuglevarer siden det er dyrt å gå på polet.

 

Har nevnt flere gangerher på forumet om forholdene i Kina, der man kan kjøpe alkohol 24/7, 365, på ”supern”, og der de allikevel ikke sliter med ungdomsfylla og tung alkoholisme. Jo da, det fins ”alkiser” der også, men langt på nær så mange pr 1000 innbyggere som her på bjerget. Og nevnte jeg at de ikke har aldersgrense på kjøp av alkohol……

Lenke til kommentar
Og så synes jeg det er på tide å fjerne den idiotiske grensen om at man ikke får kjøpt øl etter klokken 20/18. Vi blir da ikke alkiser av å få kjøpt øl etter den tiden.

 

Er enig her. Er man så uforskammet her i landet at man vil gå på butikken her i landet og kjøpe seg en øl og kose seg med på kvelden, så får man blankt nei. Men hvis man kommer ruslende på morgenkvisten, så er det helt OK.

 

Mener også at vin burde selges, men brennevin burde man begrense tilgangen på siden det hverken er sunt eller bra å hylle i seg nesten ren alkohol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...