Gå til innhold

Vin og sprit i butikkene - ja eller nei?


Vinmonopol  

100 stemmer

  1. 1. Bør vinmonopolet avvikles?

    • Ja
      58
    • Nei
      41
    • Vet ikke/ingen formening
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er slik det er i de aller fleste land i europa da..

 

Har de større problemer enn oss?

Ja, faktisk.

 

Selv om det aldri snakkes om problemene, så er det der. Terskelen for å kalles alkoholiker i slike land er høyere enn for norge, siden omtrent alle drikker store mengder. Vi er heldige i Norge. Det er ikke så mange her som har alkoholiserte foreldre, og det er kjempeflott. Men det er allikevel for mange alkoholikere i norge, og det eneste vi kan gjøre for å begrense ytterliger alkoholproblemer er å begrense tilgangen.

 

For de som drikker litt iblant er det norske systemet midt i blinken, men for de som drikker alt for mye er det et dårlig system. Noe som er bra, sant?

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar
det eneste vi kan gjøre for å begrense ytterliger alkoholproblemer er å begrense tilgangen.

 

Begrense tilgangen og øke prisene. Men man må finne en balanse. Null tilgang, evt. skyhøye priser, er ikke veien å gå. Da tror jeg smuglersprit vil ta over.

 

det eneste vi kan gjøre for å begrense ytterliger alkoholproblemer er å begrense tilgangen.

 

Begrense tilgangen og øke prisene. Men man må finne en balanse. Null tilgang, evt. skyhøye priser, er ikke veien å gå. Da tror jeg smuglersprit vil ta over.

Lenke til kommentar

Synes vinmonopolet er helt greit jeg, av flere grunner.

 

Som flere her sier så er tilgjengelighet og pris gode virkemidler for å begrense forbruk (synd de ikke skjønner at det gjelder andre rusmidler enn alkohol), men en viss balanse for å begrense smuglersprit og hjemmebrent må det jo være.

 

I tilegg så er utvalget og kompetansen mye mye høyere når det er et vinmonopol og ikke bare en daglivarebutikk. Ser det samme de få plassene i småkommunene rundt her hvor de har ølutsalg. Det er litt dyrere, men det er mye, mye bedre utvalg der.

Lenke til kommentar

Hvem trenger rødvin og sprit når man har rødsprit?

 

Men rødvin på butikken hadde ikke vært å forakte, da får jo flere muligheten til å leve lenger. Men på den annen side så vil vi vel ikke at folk skal leve lenge? Eldrebølgen blir vel ille nokø

Lenke til kommentar
Et glass rødvin om dagen er jo bra. Men det som ikke er bra er at vi må gå helt til polet, som er langt vekke for å skaffe det.

Jeg synes det er trist at det er vanskelig å skaffe skikkelig vin når man bor på bygda. Har selv bodd i utkanten, og da gikk det mye på dårlig heimbrent.

 

Jeg er for opprettelse av vinmonopol i grisgrente strøk, slik at det er en viss kontroll over salget, men å ha vin og sprit i butikk er ikke bra. Øl i butikk er ille nok

Lenke til kommentar

For meg personlig kunne vi godt avskaffet vinmonopolet, sette vin og sprit inn i dagligvarebutikker. Liberalisere det, slik at vi får reklame for alkohol. Senke aldersgrensen ned til 16 år. Alkoholen kunne gjerne blitt billigere også - med andre ord et system som de har i Danmark.

Men jeg velger å se lengere enn min egen nesetipp. Jeg har kjent på kroppen selv hva store inntak av alkohol kan gjøre, jeg vet hva det kan gjøre med andre. Derfor så er kanskje ikke Norges system det beste for meg personlig, men det beste og sunneste systemet for de som er yngre enn meg og de som virkelig sliter med stadig for mye inntak av alkohol. Vi burde ikke gjøre alkohol mer tilgjengelig enn i dag av disse enkle grunnene.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi bør fjerne monopolet. Men jeg vil ikke ha sprit inn i vanlige butikker. De kan ha egne utsalg for slikt.

Vin kan vi godt ha i butikken. Det tror jeg ikke er like ille.

Og så synes jeg det er på tide å fjerne den idiotiske grensen om at man ikke får kjøpt øl etter klokken 20/18. Vi blir da ikke alkiser av å få kjøpt øl etter den tiden.

Lenke til kommentar
Øl må ut av butikkene. Hvor mye synes dere en flaske bør koste?

 

Fylleøl som Tuborg til en tier er fullstendig latterlig. La oss heller få kvalitetsøl, så kan måteholdne folk kose seg.

 

Finnes allerede kvalitets øl, du må bare villig til å betale 4-5 kroner ekstra for det.

Lenke til kommentar

Hva det ikke KrF, som i sin tid "kjempet" for å få rusbrusen ut av butikk? Den er der, enda og jeg ser ikke noe galt med å selge vin i tillegg, men sprit kan godt forsette og være et vinmonopol produkt, ettersom det er 21års grense og ikke 18, slik som vin og øl... Selv er jeg avholdsmann og har aldri vært full i hele mitt liv(!), så for undertegnede har ikke dette så mye å si :)

Lenke til kommentar

Det hadde vært greit med vin i butikkene, særlig for dem som bor langt fra polet. Men, jeg tror ærlig talt at for dem som eventuellt skulle kjøpt vin andre steder, så hadde utvalget vært langt dårligere enn på polet.

 

Matvarekjeder baserer seg på å kjøpe store mengder av samme vare, derfor vil vinen som kommer i hyllene høyst sannsynlig være tre-fire forskjellige typer masseprodusert drittvin. Man kan også sammenligne med ølutvalget i butikker, som vanligvis enten er masseproduset drittøl eller overpriset importøl.

 

Jeg har hvertfall fremdeles til gode å se øl brygget fra et lokalt mikrobryggeri i butikken.

Lenke til kommentar
Jeg synes vi bør fjerne monopolet. M

 

Vi blir da ikke alkiser av å få kjøpt øl etter den tiden.

 

Hvorfor?

 

Det begrenser forbruket.

 

Øl må ut av butikkene. Hvor mye synes dere en flaske bør koste?

 

Fylleøl som Tuborg til en tier er fullstendig latterlig. La oss heller få kvalitetsøl, så kan måteholdne folk kose seg.

 

Finnes allerede kvalitets øl, du må bare villig til å betale 4-5 kroner ekstra for det.

 

Alkisølen trenger ikke være der. Murer til 40 spenn, hva er vitsen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...