Tristus`- Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Hei , Jeg og noen venner skal arrangere LAN for elever på en skole , det kommer ikke mange folk men ca. 30 - 40 ! Men , Før vi smeller i gsng det , så lurte jeg på om noen hadde noen gode "LAN Tips" så vi bør ha med oss `? Sann "Orginale" Feiler osv... Takker.. Lenke til kommentar
Knuty Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Tja.. Sørg for å ha nok med switcher, og at dere kan bruke dem.. Gjerne en DHCP server til å dele ut ip'er.. Viktig med nok strøm, da mange maskiner drar bra med strøm.. Ellers er det vel ikke noe spesielt jeg kommer på i farta.. Lykke til. Lenke til kommentar
Tristus`- Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 Takker.. Hva er en DHCP server da ? Skjønner , vi er ikke endre enn 13-14 år og har ikke så mye greie på dette ! Lenke til kommentar
theGeir Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 En DHCP-server deler ut IP-adresse, subnet mask, gateway og dns-servere til alle pc'ene i nettverket, slik at dere slipper å stille inn sånt på hver enkelt pc. Hvis dere har en pc som kjører windows 2000 server så er det enkelt å sette den opp som DHCP-server. Eller kanskje noen har en linux-maskin dere kan bruke? Hvis dere uplinker switchene deres til skolens nettverk så kan dere sannsynligvis bruke skolens DHCP-server, så dere slipper å sette opp selv... Men det viktigste å huske på er nok uansett å få nok strøm, prat med vaktmesteren/elektrikeren på skolen deres... Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Takker.. Hva er en DHCP server da ? Skjønner , vi er ikke endre enn 13-14 år og har ikke så mye greie på dette ! En DHCP server er en server som deler ut ip adresser så dere slipper å sette ip adresser for alle maskiner manuelt! Hvordan har dere tenkt nettet? Dere bør satse på å kjøre med switcher, siden det blir en del maskiner. Skal dere ha internett? Isåfall må dere passe på at dere har en router som takler mange maskiner, evt. sette opp en box som deler internett. Kanskje dere kjenner noen som har bra peiling på linux som kan sette opp en linux box som dhcp server og deler internett tilkoblinga? Ellers er strøm noe som er viktig å tenke på. Skaff noen som har litt peiling på hvor mye strøm maskiner tar sånn at dere slipper at sikringer går. Ingen ting er mer irriterende. Har du mer konkrete spørsmål så spør så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan!=) Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Takker.. Hva er en DHCP server da ? Skjønner , vi er ikke endre enn 13-14 år og har ikke så mye greie på dette ! En DHCP server er en server som deler ut ip adresser så dere slipper å sette ip adresser for alle maskiner manuelt! Hvordan har dere tenkt nettet? Dere bør satse på å kjøre med switcher, siden det blir en del maskiner. Skal dere ha internett? Isåfall må dere passe på at dere har en router som takler mange maskiner, evt. sette opp en box som deler internett. Kanskje dere kjenner noen som har bra peiling på linux som kan sette opp en linux box som dhcp server og deler internett tilkoblinga? Ellers er strøm noe som er viktig å tenke på. Skaff noen som har litt peiling på hvor mye strøm maskiner tar sånn at dere slipper at sikringer går. Ingen ting er mer irriterende. Har du mer konkrete spørsmål så spør så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan!=) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 17. mars 2003 Del Skrevet 17. mars 2003 Takker.. Hva er en DHCP server da ? Skjønner , vi er ikke endre enn 13-14 år og har ikke så mye greie på dette ! Hehe, da vil jeg virkelig anbefale dere å få med dere noen som er litt eldre, eller har litt mer peiling enn dere. En DHCP server er en maskin som deler ut IPer i nettverket, og sørger for at konflinkter ikke oppstår. Til dette trenger dere egen maskin. Dere vil sannsynligvis også spille counter-strike (eller lignende) og da trenger dere enda en maskin eller tre til å kjøre cs-servere på (500mhz +, 512 ram preferred osv). Kjør linux. Dere bør også være sikre på at strømnettet tåler belasstningen... Bør regne det ut. Dere må nok også kjøpe inn en rull med nettverkskabel, og en klemme til å lage tp-kabler med.. Dere bør også ha plukka ut en person som kanskje har øvd seg litt på dette, da det kan være rimelig tricky for en uøvd person... Særlig under press av 15 mann som vil kjøpe kabel.. _HUSK Å KJØP/LÅN ET INSTRUMENT FOR Å SKJEKKE OM TP-KABLENE FUNGERER_ !!!!!! Det er utrolig frustrerende å ikke få til nettverket, og ikke enkelt kan teste hvilke kabler som ikke fungerer!!! Det som også kan være lurt er å mekke noen regler på en website, og kanskje lage et kart osv slik at folk finner frem. Internett for IRC bruk (2 mbit?) er nok heller ikke å forakte, men ikke et møst. Bør også kanskje kjøre et lite intranett med informasjon og påmelding til compoer. Kanskje leie inn en prosjektor, et par med skikkelige høytalere osv. og kjøre xbox/ps2 konkuranser? Dere bør også ha premier i de forskjellige konkuransene... Sett opp f.eks 10-20% av inntektene deres går rett til premier, eller bli sponset med dem... Allti kjekt... Inngangsbiletten bør koste mellom 80 og 150 kroner.... Vel.. Dett was dett.. Lykke til med LANet deres! MvH. Beret Lenke til kommentar
Tristus`- Skrevet 17. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2003 Takker... Linja på skolen er ikke utrolig rask men nok til downloading av drivere og diverse IRC .. Takk for alle flotte svar... |Tristus| Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 18. mars 2003 Del Skrevet 18. mars 2003 Tja.. Sørg for å ha nok med switcher, og at dere kan bruke dem.. Gjerne en DHCP server til å dele ut ip'er.. Viktig med nok strøm, da mange maskiner drar bra med strøm.. Ellers er det vel ikke noe spesielt jeg kommer på i farta.. Lykke til. Hvis dere ikke kjenner noen som kan hjelpe dere med oppsett av DHCP, så kan dere smelle inn en Bredbånsruter på nettet med støtte for DHCP og DNS Den skal kunne gi nok adresser så sant dere ikke skal ha mer en 254 maskiner Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå