foenix Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg er først og fremst interessert i sikkerhet men lurte på om jeg fikk mye bedre ytelse dersom jeg i tillegg utvidet med flere enn to disker. Hvilket RAID-system er eventuelt best å satse på? Lenke til kommentar
smy Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 raid1 blir lett og enkle å sett opp om tenker kunne sikkerhet Lenke til kommentar
Lugmeister Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Om du skal ha raid og ytelse tror jeg raid 5 passer bra. Edit: link som forklarer forskjellige raid typer bra. http://www.acnc.com/04_01_05.html Endret 28. juli 2008 av Lugmeister Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Du må fortelle litt mer om bruksområde, det er mange parametre der en vektlegger en eller flere av - lesehastighet - skrivehastighet - søketid (access) - pålitelighet - budsjett - kompleksitet F.eks. om du har 20 disker i ett array er MTBF lav så jeg ville anbefale RAID6. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Du må fortelle litt mer om bruksområde, det er mange parametre der en vektlegger en eller flere av - lesehastighet - skrivehastighet - søketid (access) - pålitelighet - budsjett - kompleksitet F.eks. om du har 20 disker i ett array er MTBF lav så jeg ville anbefale RAID6. Jeg driver mest med surfing og foto-redigering og lurte på om jeg fikk noe øket ytelse. Jeg har quad prosessor. Budsjett ingen hindring. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Skal du være litt avansert, foreslår jeg følgende opplegg: -- for temporære filer og andre filer som ikke gjør noe om går tapt, kan du sette 3-4 diker i RAID0. Høy fart, høy risiko. Egnede filer: - temporære filer Windows: TEMP, Linux: /tmp og /var/tmp - swap-fil (Windows og Linux) - filer du redigerer, f.eks D: eller /work -- for filer du vil bevare over lang tid: RAID5 eller RAID6 dersom du har mange disker (over 10) eller gamle disker -- for resten av operativsystemet spiller det mindre rolle, men du bør uansett ha et image klart om disken havarerer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå