Alchemist: Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Hei, Endelig skaffet meg macro objektiv, så da hadde det vært kjekt å høre hva folk syns om bildene. Jeg syns det er vanskelig å få skikkelig skarpe bilder, så fint om jeg kunne få noen tips om dette, evnt hva jeg gjør feil? Kan komposisjonen gjøres annerledes? Somerfugl 1 Sommefugl 2 Exif info i bildene. Takk for alle kommentarer. (Edit: endret overskrifter) Endret 28. juli 2008 av Alchemist: Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Grattis med nær-rør. Makro er ikke helt min genre, så jeg synes det er vanskelig å kritisere komposisjonen, men jeg prøver meg allikevel. Bilde nummer to er nok det som gir med minst. Øyet søker lenge rundt uten å finne noe klart startpunkt for videre betraktning. Alt er liksom like viktig. Det eneste som er tilnærma skarpt er følehornene. Resten av billedelementene blir for tilfeldig strødd utover billedflata, ingen linjer, repetisjonen av form danner ikke noe mønster. Jeg savner og sterkt noe som gir meg en følelse av dybde. Nummer en derimot, liker jeg mye bedre. Fokuspunktet, eller startpunktet, er opplagt. Vingene danner en trekant, som blir gjentatt i noen av knoppene. Det og fargelikheten binder billedelementene godt sammen. Skal jeg pirke, så tror jeg med fordel du kunne blurret det skarpe området i høyre billedkant. Det trekker en del oppmerksomhet, fordi hjernen min bruker en del energi på å forstå hvorfor det er skarpt der. EDIT: Typo Endret 28. juli 2008 av fototim Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Problemet er vel ikke at det ikke er skarpt, men _hvor_ det er skarpt (som fototim allerede har nevnt). Skarphetsplanet er jo meget grunt. Som fototim liker jeg også det første best, bl.a. pga det han har nevnt. Men også fordi den mest imponerende delen av en sommerfugl, vingene, kommer bedre til sin rett når du får se hele flaten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå