Gå til innhold

Ny vannkjøling - Minimum kjøle CPU & GPU

Anbefalte innlegg

Hei og hopp, alle sammen!

Sitter å vurderer å kjøle systemet mitt med vannkjøling, for to grunner:

• Bedre kjøling
  • Mindre støy

Systemet mitt:

Hovedkort: Asus A8N-Sli Deluxe

CPU: AMD Athlon 64 3500+ "Winchester" Socket 939

RAM: 4096MB Kingston Valueram

HDD: 1x 320GB WD (7200rpm) 2x 200GB Samsung (7200rpm) 2x 250GB Seagate (7200rpm) 1x 160GB Maxtor (7200rpm) 2x 500GB WD (7200rpm)

Skjermkort: XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB

Kabinett: Lian Li PCA71B

PSU: MIST 600w

Ønsker hovedsaklig å få kjøling på prosessor og grafikkkort, men føler jeg har for liten kunnskap til å sette sammen ett slikt sett selv. Kunne kanskje vært greit å fått kjøling på chipsettet også, da viften som sitter der nå har stoppa, og jeg ikke har orket å bytte den :p

Jeg har forsjøkt, og resultatet ligger her. Jeg vet at GPU-blokken er for 8800-kortet, men hadde håpet at noen av dere kunne forklart om det passet over enns eller ikke.. :p

Har også egentlig ett maks-budsjett på 2500 kroner. Noen som har lyst til å hjelpe meg med å finne deler?

-Håvard

Endret av Håvard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må vi vite hvilket grafikkort du har, presist, da det er litt forskjell på de. Jeg har f.eks. et 8800 GTS 320mb .

For å finne det kan du f.eks. gjøre dette:

- startmenyen

- kjør... / run...(hvis du har engelsk)

- skriv dxdiag

- du får opp et vindu

- trykk på fanebladet som heter skjerm på norsk (husker ikke hva det heter på engelsk) nummer 3 fra venstre

- øverst til venstre står det navn og litt lenger nede ca. totalt minne

- Ta med minne da det er såpass mange forskjellige 8800-kort

Kunne anbefalt et system, har jo lest en del, men siden jeg bygger mitt første nå er det nok bedre å la noen andre gjøre det :).

halvor

Lenke til kommentar
Da må vi vite hvilket grafikkort du har, presist, da det er litt forskjell på de. Jeg har f.eks. et 8800 GTS 320mb .

For å finne det kan du f.eks. gjøre dette:

- startmenyen

- kjør... / run...(hvis du har engelsk)

- skriv dxdiag

- du får opp et vindu

- trykk på fanebladet som heter skjerm på norsk (husker ikke hva det heter på engelsk) nummer 3 fra venstre

- øverst til venstre står det navn og litt lenger nede ca. totalt minne

- Ta med minne da det er såpass mange forskjellige 8800-kort

Kunne anbefalt et system, har jo lest en del, men siden jeg bygger mitt første nå er det nok bedre å la noen andre gjøre det :).

halvor

Trodde jeg spesifiserte dette ganske klart.. står i spoileren ;)

XFX GeForce 9800GTX 675M 512MB

Her er link til produktinformasjon: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92603

Jeg vet da hva jeg har i pcn min.. håper jeg :p

Det jeg skrev om 8800-kortet var den vannblokken som er laget til de. Jeg lurer på om den passer på 9800 GTX-kortet.

Endret av Håvard
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å ihvertfall ta en kikk over havet til england eller USA hvis du vurderer vannkjøling. Du får et større utvalg av bra deler og prisen blir i de fleste tilfeller lavere. Mine tips:

CPU-blokk: EK Supreme eller Fuzion v2

GPU-blokk: Enten en fullcover-block fra EK eller Fuzion GFX 2 (sistnevnte kjøler bare GPU'en, mange supplerer med passiv kjøling av RAM/MOSFETS på grafikkortet).

Pumpe: MCP 350 eller 355 (også kalt DDC 3.1 og 3.2) med en custom top (f.eks. XSPC reservoir top)

7/16" slanger.

Radiator: MCR-serien fra Swiftech (best ratio pris/ytelse), Thermochill PA-serien (litt bedre ytelse enn MCR, men mye høyere pris)

Siden du har Lian Li A71 kan du ta en kikk på denne toppen. Sparer deg bryet med å kutte i kabinettet ditt for å plassere radiator. Passer alle radiatorer med standard vifteavstand, dvs f.eks. MCR, Black Ice GTX o.l, men ikke Thermochill eller Feser.

Et par aktuelle nettbutikker er Chilled PC i england og Petra's Tech shop i USA (google). Husk å ta med 25% moms i beregningen, og trekk fra engelsk moms når du ser på produkter hos Chilled PC (eller lag en bruker med adresse i Norge).

Endret av ansver
Lenke til kommentar
Vil anbefale deg å ihvertfall ta en kikk over havet til england eller USA hvis du vurderer vannkjøling. Du får et større utvalg av bra deler og prisen blir i de fleste tilfeller lavere. Mine tips:

CPU-blokk: EK Supreme eller Fuzion v2

GPU-blokk: Enten en fullcover-block fra EK eller Fuzion GFX 2 (sistnevnte kjøler bare GPU'en, mange supplerer med passiv kjøling av RAM/MOSFETS på grafikkortet).

Pumpe: MCP 350 eller 355 (også kalt DDC 3.1 og 3.2) med en custom top (f.eks. XSPC reservoir top)

7/16" slanger.

Radiator: MCR-serien fra Swiftech (best ratio pris/ytelse), Thermochill PA-serien (litt bedre ytelse enn MCR, men mye høyere pris)

Siden du har Lian Li A71 kan du ta en kikk på denne toppen. Sparer deg bryet med å kutte i kabinettet ditt for å plassere radiator. Passer alle radiatorer med standard vifteavstand, dvs f.eks. MCR, Black Ice GTX o.l, men ikke Thermochill eller Feser.

Et par aktuelle nettbutikker er Chilled PC i england og Petra's Tech shop i USA (google). Husk å ta med 25% moms i beregningen, og trekk fra engelsk moms når du ser på produkter hos Chilled PC (eller lag en bruker med adresse i Norge).

Skal lage en handlekurv fra Chilled PC i england og legge den ut her, for litt respons så raskt jeg har tid til å sette meg ned med det.

Lenke til kommentar

Har slengt sammen en handlevogn, men jeg skjønner jo ingen ting :p

Mangler sikkert mye, og tror jeg har valgt feil slanger.

Også mangler jeg tank og pumpe. Ønsker å få satt tanken i de ledige CD-brønnene. Har fire ledige...

Skal jeg gå for vannkjøling kommer jeg nok også til å gå for den custom-toppen som er linket til lengre opp i tråden.

post-42788-1217939479_thumb.png

Lenke til kommentar

Det var deg ja:P

var innom denne tråden for noen dager siden men glemte helt av å svare sorry:P

Gå heller for en MCR320qp. Mye bedre og du slipper det tank tullet.

Også går du for en tank for å ha i front som du nevner. Ikke vits i å ha to tanker.

Link til tanker ta den du synes ser best ut. Men hold deg unna den med pumpen inni.

Av pumpe kan du gå for Swiftech MCP355. Med XSPC DDC Pump Acrylic Top. Custum toppen vil øke ytelsen på pumpen, altså flowen. Og gjør at du kan bruke 1/2" nipler på den.

Gå for 1/2" nippler/barbs over hele linjen. Gå også for en slange som de har på lager;) evt. XSPC 7/16" Glossy Black tubing. Det er ikke tygon men den funker nok like fint. Har ikke hørt noe spesielt dårlig om den slik at da er det ingen ting å frykte.

Slange klemmer er også kjekt slik at gå for en ti pakk (link)

Vifter kan også være kjekt å ha. Da er YATE LOON eller Scythe og anbefale. Kjøp heller litt for kraftige vifter også koble dem på en viftekontroller enn å sitt der med at de ikke kjøler nok på varme sommerkvelder ;)

Tror det skulle dekke de basic tingene :p

Bare spør hvis det skulle være noe mer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...