efjeldse Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Det betyr vel egentlig at det er selger som har bevisbyrden de første 6 måneder fra kjøp. Selger må bevise at det er en ytre påkjenning. Det kan de gjøre ved å få en uttalelse fra en godkjent teknikker og gjerne med bilde av skaden. Hvis selger ikke kan dokumentere dette, skal mangelen formodes å ha eksistert ved kjøp. Selger har her bevist at det må være en ytre påkjenning, og dette er dermed ikke en garantisak. At flere har samme skaden er riktignok påfallende, men trenger ikke å bevise mer enn at telefonen er lett å skade, eller at den bare kjøpes av uforsiktige kunder Lenke til kommentar
lthorsen Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Jeg har nå 4 dager på meg til å gi verksted en tilbakemelding på hva jeg ønsker at de skal gjøre med tlf. Levere den ut mot 360 kr eller skrote den.... Glad for alle tilbakemeldinger i begge trådene som omhandler dette. Men hva gjør jeg nå? Noen konkrete forslag? For meg er det nå tydelig at dette ikke er en brukerfeil, men en feil med produktet etter som det er flere med akuratt samme "skade". Fortsatt fortvilet.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 De har absolutt ingen mulighet til å gi deg et slikt valg så lenge situasjonen er fastlåst og du ikke aksepterer det de påstår. Send skriftlig at du krever at ingenting gjøres med varen før reklamasjonsen er avklart. Lenke til kommentar
lthorsen Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Nå er jeg sikkert litt treig her (beklager) men jeg bør altså gjøre følgende: - Sende en skriftlig henvendelse til verksted (mcare) der jeg ber dem dokumentere skaden. - Sende en skriftlig henvendelse til verksted (mcare) der jeg ber dem avvente evt. skroting da skaen ikke er ferdig behandlet hos forbrukerrådet. - Ta saken inn for forbrukerrådet. Høres dette fornuftig ut? EDIT: Bør det gå greit at jeg sender det på mail? Endret 4. august 2008 av lthorsen Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. august 2008 Del Skrevet 6. august 2008 Ja, det høres veldig fornuftig ut. Tiden renner ut nå. Mail skal være sidestillt brev, var jeg deg, så hadde jeg sendt som begge deler. Lenke til kommentar
lthorsen Skrevet 7. august 2008 Forfatter Del Skrevet 7. august 2008 Da er henvendelsen sendt. Et spm. til. Skal jeg egentlig ta skaen med verksted hvor jeg leverte telefonen inn, eller har jeg egentlig en sak med butikk hvor telefonen er kjøpt? Jeg gikk som nevnt tidligere dirkete til verksted med telefonen for at ting skulle gå så raskt som mulig. Har derfor til nå ikke involvert butikk hvor telefonen ble kjøpt. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 7. august 2008 Del Skrevet 7. august 2008 Skal jeg egentlig ta skaen med verksted hvor jeg leverte telefonen inn, eller har jeg egentlig en sak med butikk hvor telefonen er kjøpt? Butikken er din kontakt, butikken er din selger. Verkstedet ser på butikken som sin kunde, og snakker derfor stort sett bare med butikken. Lenke til kommentar
Kr0vel Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Noen som har fått ny tlf eller pengene tilbake? sendte brev til deltaservice i går. håper på de beste, med en klage over reperasjonen og at eg går videre med saken dersom de ikkje blir en enigheit:) Lenke til kommentar
lthorsen Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Noen som har fått ny tlf eller pengene tilbake? sendte brev til deltaservice i går. håper på de beste, med en klage over reperasjonen og at eg går videre med saken dersom de ikkje blir en enigheit:) Jeg har sendt brev til butikken. Har ikke hørt noe på over en uke nå.... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men et viktig moment er at telefonen er sendt til et verksted. Sannsynligvis med Posten. Det kommer ofte telefoner kun liggende i en boblekonvolutt. Jeg synes ikke det er en innpakking som er tilfredsstillende da det fort kan bli liggende 100 - 200 kg oppå telefonen. Og ligger den da litt skjevt, kan den fort bli bøyd. I tillegg er det jo en kjent sak at pakker kastes, om ikke over store avstander, så skal det ikke så mye til. Du bør ringe verkstedet, og få bekreftet at de har fått brevet og at telefonen ikke er skrotet. Ørjan... Endret 21. august 2008 av Orjanp Lenke til kommentar
Fiat justitia Skrevet 21. august 2008 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) Som overskriften i tråden sier, har du "ingenting du skulle ha sagt". Telefonen din har fått en bøy/klemskade. Dette skyldes at du har bøyd eller klemt på den, f.eks ved å ha den i en alt for trang bukselumme, slå den mot kanten av et bord, osv. En kollega av meg opplevde det samme med en 3 dager gammel Nokia N95. Han hadde mistet den 10 cm ned på et bord.Er det du som er reparatøren? Hvordan vet du at det er bøy/klem skade? "Dette burde en mobiltelefon tåle". Vel. Tenk deg at du tar et glass ut av skapet på kjøkkenet, snur deg og mister det på gulvet. I 9 av 10 tilfeller går det helt fint, du plukker opp glasset og bruker det i mange år til. Men en gang i blant treffer glasset gulvet med akkurat riktig (eller feil?) vinkel og hastighet slik at glasset går i tusen biter. Det samme kan skje med en mobiltelefon - og det har skjedd med din.Haha, dårlig sammenlikning. En candybar telefon (gjerne med magnesiumramme) bør fint tåle små fall, skjerm og skall er de eneste direkte utsatte komponentene. Uansett, bruk reklamasjonsretten hvis du er sikker i din sak at telefonen ikke har blitt mishandlet. Er ikke helt enig i det siste der, min erfaring etter å jobbe med slikt mener jeg nå det vil være nok så viktig å huske på den fysiske kraften/vibrasjonene som overføres direkte til flerbanede kretskort og komponenter på denne. En slagskadet telefon trenger OVER HODET ikke ha noen form for fysiske synlige kosmetiske skader. Er også verdt å nevne at det ikker trenger å oppstå en feil på telefonen når den detter i bakken eller blir utsatt for et smell på annen måte, en slik feil kan bli "synlig" sekunder, timer, uker, måneder og til og med år senere (iblant kan telefonen være skadet uten at du noen sinne merker noe til det). Uansett; Når telefonen er så lite som 1 måned gammel så stiller bevisplikten seg mye mye mye mye sterkere FOR SELGER/VERKSTED. 18§ i forbrukerkjøpsloven "6 månedersregelen" tilrettelegger juridisk for deg at "skaden liksågodt kan ha oppstått på fabrikken eller hos selger", for å poengtere det igjen; Årsaken/hendelsen kan ha skjedd lenge før du fikk telefonen eller skaden oppsto (senskader). Er ofte lignende saker som er inne for FTU (Forbruker Tvistutvalget) hvor kjøper får medhold SELV om selger, verksted og produsent hevder at de har ferdigbehandlet saken. At telefonen faktisk HAR en skade vinner ikke serviceverkstedet stort på, de hadde faktisk kunne tjent mer dersom den hadde kunnet la seg reparere. SÅ at en skade ER TILSTEDE er det noe ikke så mye å tvile på, heller HVORDAN. Ser også at det hevdes retur-rett og angrerett her, ønsker å presisere at noe slikt gjelder KUN om gjenstanden er kjøpt over nett, telefon eller postordre. ELLER om selger stiller egen garanti for retur slik som enkelte større skjeder. Det er viktig å huske at slike garantier IKKE gjelder for data og telematikkprodukter. Uansett; Skal du kunne benytte deg av slik rett, MÅ produktet være i samme stand som når du fikk den. Er den blitt i ustand så er den ikke i den stand produktet forventes å være i etter 1 mnd. Hvor fleksible butikkene er utover dette er ren kundeservice, og ikke noen juridisk rett. Endret 21. august 2008 av Macromatix Lenke til kommentar
ejeger Skrevet 26. august 2008 Del Skrevet 26. august 2008 Jeg har også en G900 som har de samme symptomene som du beskriver. Tlf ble levert inn og reparert 1 gang. Fikk den tilbake og da virket ikke touchskjermen. Snakket med service verkstedet i dag. Og da sa de det var slagskade. Jeg har selv hørt om flere som har hatt samme problemer med akkurat denne tlf. Servie teknikeren sa at det var en "svak" konstruksjon i touchskjermen. Lenke til kommentar
Kr0vel Skrevet 27. august 2008 Del Skrevet 27. august 2008 Jeg har også en G900 som har de samme symptomene som du beskriver. Tlf ble levert inn og reparert 1 gang. Fikk den tilbake og da virket ikke touchskjermen. Snakket med service verkstedet i dag. Og da sa de det var slagskade. Jeg har selv hørt om flere som har hatt samme problemer med akkurat denne tlf. Servie teknikeren sa at det var en "svak" konstruksjon i touchskjermen. Etter min mening er ""svak" konstruksjon" en tlf feil som burde fikses opp i og at vi Uheldige kjøpere burde fått byttet til en med forbedret skjerm. ettersom den ikkje tåler normal bruk Lenke til kommentar
lthorsen Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Da har jeg en tilsvarende telefon med akkurat samme symtomer... Bør vel ha en sterkere sak på vegne av begge telefonene om jeg nå henvender meg til samme verksted? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå