Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Ingenting jeg skulle ha sagt... hva gjør jeg da?


Anbefalte innlegg

Jeg har havnet i en litt håpløs situasjon så jeg håper noen kan hjelpe meg ut av..

 

Kjøpte meg for ca. 1 mnd. siden en Sonyericsson G900 mobiltelefon. Meget godt fornøyd. Så, plutselig nå en dag, uten forvarsel begynte skjermen å gå i sort, menyen ble treig og oftere og oftere restartet den av seg selv.

Jeg leverte den derfor inn til service. For at det skulle gå raskest mulig gikk jeg rett til verkstedet med den. Etter at telefonen var blitt videresendt til et annet verksted, fikk jeg så tilbakemelding om at skaden var "identifisert": "bøyskade". Hovedkortet var bøyd slik at det ikke var mulig å reparere den. Dette skytes en ytre skade og var derfor ikke noe garanti sak.

Jeg på min side ble relativt overasket av meldingen. Telefon var neste ny, meget pent bruk etter min vurdering. Så langt jeg kan huske har den heller aldri bitt utsatt for noe som helst ytre påvirkinger.

Jeg har nå fått valget om å betale 360 kr for å få returnert telefonen ødelagt, slik den er nå eller at verkstedet skroter den for kr. 0.

Etter min mening er det to elendige valg. Hadde jeg vist at jeg hadde vært uforsiktig med telefonen, skadet den el. så skulle jeg akseptert det. Men etter som jeg er nesten 100% sikker på at telefonen ikke er skadet irreterer det meg at 3400 går rett ut, uten at jeg skal kunne etterprøve om det er riktig.

 

Hva gjør jeg? Er systemet så håpløst, eller kan jeg på en eller annen måte få etterpøvd verkstedets påstand om at jeg har ødelagt telefonen min.

 

Noen som har noen gode råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig det ikke er en garantisak. Beklager språket, men garanti kan beregnes som bull-shit.

Dog en telefon skal tåle å bli brukt. Det er tross alt ikke en porøs ming vase man snakker om.

Har du behandlet telefonen normalt, benytter du deg av angrefrist eller reklamasjonsretten.

 

Jeg vil også anbefale du sender inn samme spørsmål til Forbrukerrådet.

Her vil du få vite dine rettigheter med 100% sikkerhet.. Følg så deres anbefalinger.

http://forbrukerportalen.no/seksjon/kontakt_forbrukerradet

Lenke til kommentar

Hei!

 

Som overskriften i tråden sier, har du "ingenting du skulle ha sagt". Telefonen din har fått en bøy/klemskade. Dette skyldes at du har bøyd eller klemt på den, f.eks ved å ha den i en alt for trang bukselumme, slå den mot kanten av et bord, osv. En kollega av meg opplevde det samme med en 3 dager gammel Nokia N95. Han hadde mistet den 10 cm ned på et bord.

 

"Dette burde en mobiltelefon tåle". Vel. Tenk deg at du tar et glass ut av skapet på kjøkkenet, snur deg og mister det på gulvet. I 9 av 10 tilfeller går det helt fint, du plukker opp glasset og bruker det i mange år til. Men en gang i blant treffer glasset gulvet med akkurat riktig (eller feil?) vinkel og hastighet slik at glasset går i tusen biter. Det samme kan skje med en mobiltelefon - og det har skjedd med din.

 

Når det gjelder betalingen så er dette en veldig enkel sak. Da du leverte inn telefonen skrev du under på et papir det du godkjente at dersom skaden på telefonen ikke var en garantisak og telefonen skulle returneres til deg ureparert, ville du måtte betale et gebyr. Det er slik at når verkstedene reparerer telefoner og det går på garanti så får de penger fra mobilprodusenten. Når det ikke går på garanti så må noen dekke den halvtimen de har brukt på å finne ut av feilen. De fleste teknikere her i landet kan glatt fakturere rundt 1000 kroner i timen, så den summen de ber om er faktisk ikke ille. De fleste verksteder lar deg slippe å betale dette gebyret dersom de får beholde telefonen din. Dette skyldes at de får et lite beløp (tilsvarende kostprisen for en halvtimes arbeid) for å returnere en ødelagt telefon til produsenten. Hva som skjer med den der er uvisst, men verkstedet går i hvert fall i null i stedet for å tape penger på prosjektet.

 

Her må du nok bare bite i det sure eplet og kjøpe deg en ny telefon, eller benytte forsikring hvis du har det. Merk at de fleste reiseforsikringer har en egenandel på 2.000 kroner, så det er begrenset hva du kommer til å få igjen.

 

-s

Lenke til kommentar
Som overskriften i tråden sier, har du "ingenting du skulle ha sagt". Telefonen din har fått en bøy/klemskade. Dette skyldes at du har bøyd eller klemt på den, f.eks ved å ha den i en alt for trang bukselumme, slå den mot kanten av et bord, osv. En kollega av meg opplevde det samme med en 3 dager gammel Nokia N95. Han hadde mistet den 10 cm ned på et bord.
Er det du som er reparatøren? Hvordan vet du at det er bøy/klem skade?

 

"Dette burde en mobiltelefon tåle". Vel. Tenk deg at du tar et glass ut av skapet på kjøkkenet, snur deg og mister det på gulvet. I 9 av 10 tilfeller går det helt fint, du plukker opp glasset og bruker det i mange år til. Men en gang i blant treffer glasset gulvet med akkurat riktig (eller feil?) vinkel og hastighet slik at glasset går i tusen biter. Det samme kan skje med en mobiltelefon - og det har skjedd med din.
Haha, dårlig sammenlikning. En candybar telefon (gjerne med magnesiumramme) bør fint tåle små fall, skjerm og skall er de eneste direkte utsatte komponentene.

 

Uansett, bruk reklamasjonsretten hvis du er sikker i din sak at telefonen ikke har blitt mishandlet.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Som overskriften i tråden sier, har du "ingenting du skulle ha sagt". Telefonen din har fått en bøy/klemskade. Dette skyldes at du har bøyd eller klemt på den, f.eks ved å ha den i en alt for trang bukselumme, slå den mot kanten av et bord, osv. En kollega av meg opplevde det samme med en 3 dager gammel Nokia N95. Han hadde mistet den 10 cm ned på et bord.
Høres helt tåpig ut. Hvordan vet du at det er bøy/klem skade?

Leste du første posten? Var vel det verkstedet ga beskjed om at var feil med telefonen..

Verkstedet tjener penger på det de kan reparere, ikke noe annet, så de har ingen grunn til og finne på feil.

 

"Dette burde en mobiltelefon tåle". Vel. Tenk deg at du tar et glass ut av skapet på kjøkkenet, snur deg og mister det på gulvet. I 9 av 10 tilfeller går det helt fint, du plukker opp glasset og bruker det i mange år til. Men en gang i blant treffer glasset gulvet med akkurat riktig (eller feil?) vinkel og hastighet slik at glasset går i tusen biter. Det samme kan skje med en mobiltelefon - og det har skjedd med din.
Haha, dårlig sammenlikning. En candybar telefon (gjerne med magnesiumramme) bør fint tåle små fall, skjerm og skall er de eneste direkte utsatte komponentene.

 

Uansett, bruk reklamasjonsretten hvis du er sikker i din sak at telefonen ikke har blitt mishandlet.

Står også spesifisert i garantipapirene som kommer med telefonen at fall(mistet i bakken) skader ikke dekkes.

Endret av Dain Bramaged
Lenke til kommentar
Leste du første posten? Var vel det verkstedet ga beskjed om at var feil med telefonen..

Verkstedet tjener penger på det de kan reparere, ikke noe annet, så de har ingen grunn til og finne på feil.

Leste du Snubbel sin post? Han repeterer bare det verkstedet har sagt (jfr første post), derfor lurer jeg på hvordan han vet at det stemmer. Verkstedet har ikke nødvendigvis rett. Alle kan gjør feil. (litt ot eksempel: jeg har sendt 4 Canon kameraer til rep i Oslo, samtlige kom tilbake med nye feil som ble introdusert av "tekniker")
Står også spesifisert i garantipapirene som kommer med telefonen at fall(mistet i bakken) skader ikke dekkes.
Står i første post at personen ikke har utsatt telefonen for "ytre påvirkninger".
Lenke til kommentar
Leste du første posten? Var vel det verkstedet ga beskjed om at var feil med telefonen..

Verkstedet tjener penger på det de kan reparere, ikke noe annet, så de har ingen grunn til og finne på feil.

Leste du Snubbel sin post? Han repeterer bare det verkstedet har sagt (jfr første post), derfor lurer jeg på hvordan han vet at det stemmer. Verkstedet har ikke nødvendigvis rett. Alle kan gjør feil. (litt ot eksempel: jeg har sendt 4 Canon kameraer til rep i Oslo, samtlige kom tilbake med nye feil som ble introdusert av "tekniker")
Står også spesifisert i garantipapirene som kommer med telefonen at fall(mistet i bakken) skader ikke dekkes.
Står i første post at personen ikke har utsatt telefonen for "ytre påvirkninger".

Noen har utsatt telefonen for ytre påvirkning. Om det er eieren av telefonen eller noen andre som har hatt tilgang på telefonen er revnende likegyldig. Det som er bra sikkert er at det ikke er verkstedet som har fabrikkert feilen. Verkstedet får betalt av produsentene for å reparere feil som de kan påvise er produksjonsfeil. Når verkstedet oppdager feil som skyldes ytre påvirkning (Slag, fukt, osv) tjener ikke verkstedet en krone i forhold til den tiden de bruker på sjekk av telefonen.

 

Jeg har full forståelse for at det er kjipt å få ødelagt en helt ny telefon. Men det blir helt feil å "skylde på alle" andre for en skade som har oppstått når du selv har vært i besittelse av gjenstanden.

Lenke til kommentar
Jeg har full forståelse for at det er kjipt å få ødelagt en helt ny telefon. Men det blir helt feil å "skylde på alle" andre for en skade som har oppstått når du selv har vært i besittelse av gjenstanden.
Du utelukker helt muligheten at "feilen" kan ha oppstått på verkstedet (tekniker ødela telefonen => får ikke penger for rep) eller produksjonsfeil.
Lenke til kommentar
Leste du første posten? Var vel det verkstedet ga beskjed om at var feil med telefonen..

Verkstedet tjener penger på det de kan reparere, ikke noe annet, så de har ingen grunn til og finne på feil.

Leste du Snubbel sin post? Han repeterer bare det verkstedet har sagt (jfr første post), derfor lurer jeg på hvordan han vet at det stemmer (..)

Okay, da skjønner jeg poenget. Men hvorfor skulle verkstedet finne på dette?

 

Står i første post at personen ikke har utsatt telefonen for "ytre påvirkninger".

Personlig tror jeg ikke verstedet finner på/lager slike feil. Så da blir det vel ord mot ord.

Ikke altid man får med seg at man f.eks. setter seg på telefonen. Eller at en kompis mista den i bakken uten og si noe.

 

Men klart, feilen kan også ha vært der når trådstarter kjøpte telefonen, feilproduksjon, skadet under transport, folka i butikken har testet telefonen og mistet den i gulvet osv.. da blir det vansklig.

Lenke til kommentar
Jeg har full forståelse for at det er kjipt å få ødelagt en helt ny telefon. Men det blir helt feil å "skylde på alle" andre for en skade som har oppstått når du selv har vært i besittelse av gjenstanden.
Du utelukker helt muligheten at "feilen" kan ha oppstått på verkstedet (tekniker ødela telefonen => får ikke penger for rep) eller produksjonsfeil.

Det er et urealistisk alternativ. Hvorfor skulle en tekniker på verkstedet ødelegge telefonen for så å late som om skaden har skjedd før han mottok den? For teknikeren koster det da ingen ting å bytte om en del dersom han har vært uheldig! Det blir bare for dumt. Man kan selvfølgelig spekulere i det vide og det brede om hvor skaden oppsto. Men til syvende og sist ble telefonen levert på service fordi det var et symptom på feil... Teknikeren finner ut at feilen skyldes slagskade. Mao er det meget lite sannsynlig at han er ansvarlig for denne skaden.

 

Men som noen andre har nevnt her. Hent ut telefonen og lever den inn på et annet verksted om du ikke har tillit til at det som er dokumentert stemmer.

Lenke til kommentar

Da jeg jobbet som mobilforhandler hadde jeg hundrevis av slike diskusjoner med kunder. Det er selvsagt en kjip sak, men det er ikke verkstedet som finner på ting og skader oppstår heller ikke av seg selv. Sammenligningen med glasset på kjøkkengulvet er faktisk veldig god, fordi en telefon kan ramle i bakken flere ganger uten at det skjer noe også plutselig en gang så får den en knekk i feil vinkel og hovedkortet ryker. Man kan ha så mye reklamasjonsrett man bare vil, men denne retten dekker ikke feil som skyldes uvettig bruk - som for eksempel å miste en mobiltelefon i bakken eller å ta med seg en TV ut i regnvær.

 

Er du i tvil om verkstedet har rett så for all del - få en second opinion på et annet verksted. Men du kommer nok bare til å sitte igjen med enda en regning på 400 kroner.

 

-s

Lenke til kommentar

Å få en annen vurdering mener eg her er kurrant.

 

Eg er enig i hva alle sier angående at feil ikke oppstår av seg selv, men å helt utelukke produksjonsfeil, feildesign, fraktskade osv er bak mål. Det kan fint oppstå en feil i et ledd før kunden uten at dette kan påvises med en gang. Og da kan det jo virke som om "feilen oppstår av seg selv".

 

Teknikeren på verkstedet er en ansatt som kommer med en menneskelig kvalifisert vurdering av skaden, feilen og skadetidspunkt. Og naturligvis kan det her oppstå feilvurderinger. Det er helt naturlig.

 

Forbrukerrådet kan her være en grei plass å ta kontakt for råd og hjelp til videre fremgang.

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner blir selvsagt aldri produsert med slike skader. Ingen fabrikkarbeider har noensinne mistet noe, og kvalitetskontrollen til SE er ufeilbarlig. Skjønner at man kan bli oppgitt over å møte slike holdninger hos de man skal reklamere hos.

 

En candybartelefon fullstendig blottet for ytre tegn på skade, men med bøyd hovedkort er ikke noe man bare avskriver tvert som brukerfeil.

Lenke til kommentar

Mange takk for alle synspunktene. Kom gjerne med flere om dere har det.

Fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg må bare presisere at jeg har brukt telefonen "normalt" i ca. 1 mnd. Ingen slag/fall el. som jeg kan huske. Derfor er det heller ikke et alternativ og prøve å få dekket noe av reise-forsikring. Kan ikke bare "finne opp" et uhell. Pent brukt, noe som gjør det hele uforståelig og ufattelig irriterende da jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt til verksted. Jeg savner et klage organ eller rett på ny vurdering av annet verksted...

Lenke til kommentar
Mange takk for alle synspunktene. Kom gjerne med flere om dere har det.

Fortsatt usikker på hva jeg skal gjøre.

Jeg må bare presisere at jeg har brukt telefonen "normalt" i ca. 1 mnd. Ingen slag/fall el. som jeg kan huske. Derfor er det heller ikke et alternativ og prøve å få dekket noe av reise-forsikring. Kan ikke bare "finne opp" et uhell. Pent brukt, noe som gjør det hele uforståelig og ufattelig irriterende da jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt til verksted. Jeg savner et klage organ eller rett på ny vurdering av annet verksted...

 

I bunnn og grunn kan du be om dokumentasjon for påstand fra verkstedet.

 

I lys av beløpet du har blitt krevd, (ca 360kr) vil jeg gjette på at det er snakk om Deltaservice. Deltaservice er en av de mest seriøse verkstedene vi sender ting til der jeg jobber.

Lenke til kommentar

Tråden flyttes over til forbrukerrett.

 

Du kan bare ta saken til FTU. Statistisk sett så vinner du den uansett hvilke bevis verkstedet måtte komme med, da de dømmer mer eller mindre konsekvent for forbruker så lenge produktet er under 6 måneder - da forbrukerkjøpsloven er veldig streng ang skader som skjer før 6 måneder etter kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...