kingkop Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hei. Er det en måte å måle hastigheten mellom trådløs router og laptop? Jeg skal bytte router og det hadde vært artig å måle, dersom det går an, for å se om det er stor forskjell. Takker for svar! Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Tja, du kan vel alltids koble til en maskin på routeren via nettverkskabel og så aksessere den trådløst? [Maskin] -- CAT5kabel ---> [ROUTER's switchport] ----- Trådløst ---> [Laptop] Her er det vel kanskje vel så greit å sette opp en FTP-server på "[Maskin]" og så aksessere den fra "[Laptop]" Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Christin sitt forslag fungerer jo fint, men dersom du har en rask internettlinje så kan det være så enkelt som å ta en hastighetstest (eksempelvis www.tptest.se) via trådløs forbindelse. Dersom netthastigheten er høyere enn trådløsnettet ditt i praksis (noe som ofte er tilfellet når du snakker om over 10mbit i praksis) så vil du jo da endre opp med å måle flaskehalsen p ådet trådløse nettet ditt i stedet. Dette fungerer naturligvis ikke om trådløshastigheten er høyere enn netthastigheten. -Stigma Lenke til kommentar
kingkop Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Hei. Jeg har tatt fem tester fra laptop og skrevet ned resultatene har en 4mb linje inn og resultatene varierer fra 2.61 - 3.70. Snittet er 3,09. Skal kjøre samme test fra en stasjonær pc med kabel. Vil dette gi en pekepinne? Christin sitt forslag fungerer jo fint, men dersom du har en rask internettlinje så kan det være så enkelt som å ta en hastighetstest (eksempelvis www.tptest.se) via trådløs forbindelse. Dersom netthastigheten er høyere enn trådløsnettet ditt i praksis (noe som ofte er tilfellet når du snakker om over 10mbit i praksis) så vil du jo da endre opp med å måle flaskehalsen p ådet trådløse nettet ditt i stedet. Dette fungerer naturligvis ikke om trådløshastigheten er høyere enn netthastigheten. -Stigma Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Bruker selv NetMeter til dette formålet og synes det fungerer veldig bra.. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Flere ting du kan bruke, jeg pleier bare å sette i gang en større filoverføring fra en stasjonær maskin og måler hastigheten med ifstat. Den viser hvor mye data som passerer nettverskortet i et gitt intervall. I windows vet jeg at også task manager kan settes opp med en kolonne som viser ca. det samme. Ellers har du verktøy som måler hastigheten ved å generere pakker på direkten, uten å involvere fildeling og annet som også leser fra disk. Netperf/ttcp/iperf f.eks. Har god erfaring med netperf, men mulig iperf er enklere å bruke. Qcheck er noe lignende med et GUI for windows, men har ikke prøvd programmet. De småprogrammene jeg har nevnt skal også finnes for windows. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Om det ikke er en helt nøyaktig måling man behøver så kan en bruke Windows sin innebygde måling (ctrl-alt-delete og velg nettverk). Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 ref. å bruke en 4MB fil; Evt. små(og store obv.) "hickups" kan fort gi utslag til det værre, så det å la testen gå over en lengre periode gir deg iallefall mer "true" results bruk heller en fil på typ. 400MB, gir deg et mye bedre resultat. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Når jeg skal måle hastigheten mellom to maskiner bruker jeg et program som heter Qcheck. Men da er du så klart avhengig av å ha to maskiner på nettet ditt. Merk at om du måler mellom to maskiner på det trådløse nettet så får du bare halve hastigheten siden hastigheten på et trådløst nett er delt på alle brukerene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå