kjeklulf Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Alle kjente samfunn har hatt regler (skrevne og uskrevne) som skal være med å kontrollere adferden til borgerne. Det gjelder for eksempel regler i forbindelse med tyveri og å ta livet av eller skade andre borgere. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Hvilke lover var det som lignet dem vi har nå? Norge var forholdsvis kristent før Olav den hellige kom, det han egentlig gjorde var å innføre kristne lover, mange av dem er fjernet, for eksempel er det lov å spise kjøttmat på fredag nå. Det ble derimot forbudt å sette ut barn til ulvene, hedenske begravelser, polygami og treller ble kjøpt fri (som egentlig er litt rart, siden Bibelen sier at treller er greit) Olav Haraldsson møtte mye motstand mange steder i Norge, fordi disse tingene brøt med skikkene vi hadde, dessuten drev Olav mye med trusler og forferdelige drap, som gjorde at han fikk mange fiender. Om vi går etter kristen "moral" i dag er neppe tilfelle, siden kristen moral bryter ganske mye med moderne moral. Hvem av disse lovene som ligner de vi har i dag, vet jeg ikke... selv tror jeg det går mest i hva som er logisk for lovene et samfunn må ha, som det er ikke lov å drepe, stjele etc. men dette er ikke noe som er spesielt for kristendom. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) EDIT: Så ikke den siste. Jeg konkluderer med at vi er så enige vi kan bli. Endret 17. august 2008 av Zarac Lenke til kommentar
RWS Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 EDIT: Så ikke den siste. Jeg konkluderer med at vi er så enige vi kan bli. Takk.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå