BoltOnRacing Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hei. Lurer på om det finnes en "formel" el noe slik at man kan finne ut hvilken vridning og størrelse man må ha på propellen. Har kjøpr brukt motor fra en større båt, og sliter med toppfarten. Eller evt. en leverandør som kan hjelpe til med dette i Bergens området? Hørt rykter om en fyr i stavanger som skreddersyr propeller. Er det noen som vet hvem denne karen er? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 en viss pekepinne får du her http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL ellers så hvis evt jeg skal hjelpe mere spesifik, så trengs flere opplysninger. Hvilken båt? Hvilken motor? Max turtalsområde for motor? (WOT) Hvor stor fart nå, ved normal last? Hvor mye turtall nå, ved normal last? Hvilken propell, størrelse Diam x Pitch og alu eller stål? Hvor er kavitasjonsplaten i forhold til skrogbunn? Hvilken propell ønsker du, alu eller stål? Lenke til kommentar
BoltOnRacing Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 en viss pekepinne får du her http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL ellers så hvis evt jeg skal hjelpe mere spesifik, så trengs flere opplysninger. Hvilken båt? - Shakespeare 14 Hvilken motor? - Suzuki DT 115, 2000 mod Max turtalsområde for motor? (WOT) - Vet ikke helt hva du mener. ..Max turtall jeg får med den propellen jeg har nå er 6000rpm når jeg kjører på fullt. Turtelleren går til 7000rpm Hvor stor fart nå, ved normal last? - To pers. i båten gjør den 41 knop med gps Hvor mye turtall nå, ved normal last? Hvilken propell, størrelse Diam x Pitch og alu eller stål? - Balistic 13 3/8x 19. Hvor er kavitasjonsplaten i forhold til skrogbunn? - Den ligger 1-2cm over bunn Hvilken propell ønsker du, alu eller stål? - Helst stål... Prøvde den Prop Selector men den fant ingen match. Så vidt jeg skjønner så må jeg ha propell med mere vridning. Hørt at propeller med 4-blader har bedre aks enn 3-blader, men hvem er nest i toppfart? Det er det jeg er mest ute etter... Betaløer litt gjerne litt ekstra for å få optimal fart med denne båten. Synes 41 gps knop er litt merkelig. Akserelasjonen er veeeldig bra. Drar 2 stk. lett på wakeboard fra sjø, rett i plan. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Hvilken båt? - Shakespeare 14Hvilken motor? - Suzuki DT 115, 2000 mod Max turtalsområde for motor? (WOT) - Vet ikke helt hva du mener. ..Max turtall jeg får med den propellen jeg har nå er 6000rpm når jeg kjører på fullt. Turtelleren går til 7000rpm Hvor stor fart nå, ved normal last? - To pers. i båten gjør den 41 knop med gps Hvor mye turtall nå, ved normal last? Hvilken propell, størrelse Diam x Pitch og alu eller stål? - Balistic 13 3/8x 19. Hvor er kavitasjonsplaten i forhold til skrogbunn? - Den ligger 1-2cm over bunn Hvilken propell ønsker du, alu eller stål? - Helst stål... Maks turtallsområde for din motor, er 5000-6000rpm (WOT = Wide Open Trottle) Og du får 6000rpm ved normal last. Kavplate/motorheving er ok. Så da er det lite/ingen rpm og hente der. Da den og de fleste propeller i stål gir best resultat ved 20mm heving over skrogbunn. Siden du drar 2 stk lett opp med din 19P og du får lett 6000rpm normal last, så kan du da evt prøve en 21P stål som suplemangs-propell. Men kan, ref kan. bli tung og dra opp folk på til vannsport. Normalt ved endring av pitch, så endrer rpm seg til høyere eller lavere alt etter stinging man går.. ca 2-300 rpm. Dvs du faller nok ned på ca 5700 med en 21P Din motor er vel en slik? http://boat.no/asp/engines/show.asp?id=8983 Du kan jo se et utvalg av "visper" her http://www.deltaprop.com/shopdisplaycatego...uzuki+Outboards Endret 28. juli 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
BoltOnRacing Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Hvilken båt? - Shakespeare 14Hvilken motor? - Suzuki DT 115, 2000 mod Max turtalsområde for motor? (WOT) - Vet ikke helt hva du mener. ..Max turtall jeg får med den propellen jeg har nå er 6000rpm når jeg kjører på fullt. Turtelleren går til 7000rpm Hvor stor fart nå, ved normal last? - To pers. i båten gjør den 41 knop med gps Hvor mye turtall nå, ved normal last? Hvilken propell, størrelse Diam x Pitch og alu eller stål? - Balistic 13 3/8x 19. Hvor er kavitasjonsplaten i forhold til skrogbunn? - Den ligger 1-2cm over bunn Hvilken propell ønsker du, alu eller stål? - Helst stål... Maks turtallsområde for din motor, er 5000-6000rpm (WOT = Wide Open Trottle) Og du får 6000rpm ved normal last. Kavplate/motorheving er ok. Så da er det lite/ingen rpm og hente der. Da den og de fleste propeller i stål gir best resultat ved 20mm heving over skrogbunn. Siden du drar 2 stk lett opp med din 19P og du får lett 6000rpm normal last, så kan du da evt prøve en 21P stål som suplemangs-propell. Men kan, ref kan. bli tung og dra opp folk på til vannsport. Normalt ved endring av pitch, så endrer rpm seg til høyere eller lavere alt etter stinging man går.. ca 2-300 rpm. Dvs du faller nok ned på ca 5700 med en 21P Din motor er vel en slik? http://boat.no/asp/engines/show.asp?id=8983 Du kan jo se et utvalg av "visper" her http://www.deltaprop.com/shopdisplaycatego...uzuki+Outboards Den motoren er en DF, en nyere modell. Jeg har DT 115hk 2000modell. Hørt med noen andre som mener at jeg kanskje må nærmere 25P. Men vet du noe om 4 blads visper? Hva er forskjellen på de og 3? Er det aks el topp fart? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) 4 vil gi best akselrasjon. 3 vil gi best toppfart. Ahh DT ja, ser det jeg også nå. Ja det er da fort mulig må opp på 23p da ja. Tipper 25 blir tung, hvertfall til vannsport. Ring http://www.progressing.no/ imorgen og spørre på **Pitch hos de på ballistic. Spesifiser DT. Ring også til http://www.winracepropellers.no/ for tror det kan bli hardt å få tak i større enn 21 til din motor i ballistic..., så derfor mulig winracepropellers kan ha i turbo hot shot, eller evt annet. Endret 29. juli 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Generelt sett har DT mere "punch" når det gjelder å komme i plan enn DF, slik at man kan beregne en stigning høyere på DT enn DF. Det har absolutt ingen hensikt å kjøre en DT på mere enn 5500 rpm. Er ingen ting å vinne på det da effektkurven er forholdsvis flat fra ca 5000 - 5600 (som er max driftsturtall) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå