Zozzy Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Hei Er en gutt på 20 år som idag har hatt en åpenbaring... jeg er feit... Men dette ønsker jeg å endre på... Fra og med i morgen skal jeg starte mitt nye liv og trenger derfor hjelp av dere. Har søkt og lest en del allerede på forumet her, men bestemte meg for å lage min egen tråd om dette... Litt facts:... Kjønn: Mann Høyde: 188cm Vekt: 123-125kg Bmi: 34 Mitt tidligere liv har bestått i mengder av brus og snop og spesielt chips... Men dette ønsker jeg å slutte med... Angående mat intak er jeg alt spisende, men spiser kansje litt for store porsjoner og av og til kun 2 ganger til dagen, da er det ikke rart det blir store porsjoner. Ting jeg spiser: Brød Ost Kjøttpålegg (skinke/salami/servelat) Poteter Pizza (grandis) salat Mais agurk paprika epler druer banan pære Generelt til middag er det masse junk- som jeg allerede hvet er dårlig for min kropp.. Derfor trenger jeg å høre hva dere anbefaler meg å spise; for eksempel? Mer havregrøt? Knekkbrød - erstatte brød? Den treningen jeg ønsker er generel kondis/utholdenhetstrening Som: Jogge Sykle Gå tur Ønsker også å komme igang med styrketrening igjen, men dette tar jeg på sikt etter at grunnlaget(kroppen min, pondusen er borte) Kan noen gi med god og kritisk tilbakemelding... ?? Gjerne ett godt "kom igang" treningsopplegg.... Øystein... Jeg har vert forholdsvis aktiv sportslig med fotball og diverse, men har avtatt i den senere tid ( siste 2007/2008) Faens skrivefeil::..... Endret 27. juli 2008 av Zozzy Lenke til kommentar
binko Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Eeheh, ser ut til at du bomma litt på slutten der... "Så her er det jeg trenger hjelp til:" Endret 27. juli 2008 av Binko Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) Du kan starte med å regne ut din BMR for å finne ut hvor mye kalorier du trenger. Så begynner du med å telle kalorier på alt du spiser, alle måltider, og sørger for at du putter i deg mindre enn du forbrenner totalt pr.dag. Dette var veldig basic, men det er en fin start. Anbefaler deg selvsagt at du kombinerer dette med trening, og at du leser deg litt opp innenfor emnet. edit: litt lesestoff: litt om kosthold og litt om kaloriunderskudd. Ellers kan du jo titte litt på dette kostholds og treningsprogrammet fra Tech Nutrition: Release your potential (pdf) Endret 27. juli 2008 av phax Lenke til kommentar
Zozzy Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Energiforbruk (BMR) Ditt energiforbruk er: 3083 (kcal) Energibehov: * Om du vil opp i vekt legg til 300-500 (kcal) * Om du vil ned i vekt trekk fra 300-500 (kcal) Altså: Jeg må ligge på rundt 2500 kcal daglig... Lenke til kommentar
Birthe Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Vel, veldig mye å si om dette... Generelt: flere måltider, mindre prosjoner, mer frukt og grønt, fullkorn og fiber, lette meieriprodukter og magert kjøtt og spis mer fisk Viktig at du spiser nok, men at du likevel har en negativ energibalanse, lurt å begynne å trene eller være mer aktiv for å øke energiforbruket. For det første: lag maten mer eller mindre selv. Noe som er viktig å tenke på er GI på maten, kutt for eksempel ned på mais og druer (som har veldig høy GI) og prøv å ikke varme opp maten mer enn den trenger ettersom det gjør GI verdiene høyere... Unngå veldig fet eller søt mat og småspising. Lenke til kommentar
netted Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg vil anbefale å begynne å jogge, ca 45-60 min ca annen-tredje hver dag. Kosten ser ikke så gal ut den, men minst mulig hvitt brød, og pasta. Det har funka for meg Du må ha en kost som du liker og kan leve med for alltid Lenke til kommentar
Zozzy Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 takk for svar så langt... Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) vist du trener kondisjon går du ned i vekt, blir i form, men ungår å trene opp så mye "tunge" muskler, som ved vektløfting. fint for deg kommer sikkert til å finne meg selv på samme sted når jeg er 20.. dersom du ønsker det kan jeg skrive opp en veldi bra, men jevlig, trenigsøkt. den består i en rekke øvelser og krever egentlig bare en (stoppe)klokke og et (hoppe)tau. jeg har selv lært øvelsene etter å ha vert på friidrettstrening med Ola Jøsendal(Brann legen). og kan derfor garantere at det er godt for kroppen økten har tatt det passende navnet "Jøsendal trening" edit: "økten" passer for alle, da den er lett å justere etter hvilken form du er i.. edit2: vist du ønsker å gå ned i vek og pumpe muskler, så må du nesten trene kondisk og utholdenhet for å gå ned til den vekten du ønsker, f.eks. 90kg. når du har gått ned til evt. 90kg så kan du begynne å pumpe på det som er igjenn av fett/"kropsmasse" da det er lettere å pumpe store muskler vist du har noe å pumoe på. men om man veger 90kg og har my "flesk" så vil man gå opp i vekt om man trener alt dette om til "tunge muskler", som jeg kaller det.. edit3: du må gjerne gi beskjed vist du ønsker at jeg skal gi deg "oppskriften" treningsøkten. dette gjelder forsovidt evt. andre som skulle være itresert i "et helvete som lønner seg". edit4(!): økten er rimelig hard, men til gjengjeld er det nokk å ta den en gang i uken. Jøsendal selv holder trening på søndager (en fin dag, da de fleste har tid på søndag. den aller siste editen: jeg sier ikke mer enn dette med trenig da andre har gode tips til hva du skal/kan spise. jeg er heller ikke et prakteksemplar på hvordan man børr spise, men jeg har teorien Endret 27. juli 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 vær stolt av deg selv! du innså det i en tidlig alder, så DET er bra! jeg er stolt av deg, at du klarte å innse det, og har lysten til det, så tidlig. først av alt må du fjerne det usunne. men aller først, ta ett bilde av deg selv, av kroppen din. bevar dette, og se på det om ett år...da har du motivasjonen inne, om du klarer å nå målet. bare ett tips:) Lenke til kommentar
Nicht Skrevet 20. desember 2012 Del Skrevet 20. desember 2012 Er du i tipp topp form nå da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå