Gå til innhold

Noen som kan anbefale en god loddebolt?

centx

Anbefalte innlegg

Har nettopp søkt i gjennom et par subforum (data, OT) etter tråder om loddebolter, men fant desverre ingen.

Så lurte på om det er noen elektronikkguruer her som kunne tipset meg angående loddebolter, og helst gjerne om et (aktivt) forum som faktisk har elektronikk som kategori, hvor jeg kunne funnet mer info, evt startet en tråd ang loddebolter (har sett det etterlyst et par ganger tidligere her på HW, men ser ikke ut som om det er kommet noe nytt).

Edit: aner ikke hvor denne egentlig burde vært postet, men fant ingen relevante (aka elektronikk) så postet her.

Endret av centx
Videoannonse
Annonse

Dersom du er på utkikk etter en loddebolt er det veldig avhengig av hva du skal bruke den til. Ut fra innlegget ditt virker det som om du skal bruke den til småelektriske saker og hobbybruk? Da bør du ha en loddestasjon med justerbar loddespisstemperatur. Feks. denne fra Clas Ohlson eller en tilsvarende fra en annen butikk.

Sørg også for å ha loddetinn, loddelisse, flussmiddel og nye loddespisser i forskjellige størrelser tilgjengelig, så har du stort sett det du trenger.

Tusen takk for tips!

Tenkte ikke på å nevne bruk/bakgrunn =/, heh. Jeg har gått GK elektro > VK1 elektronikk > VK2 serviceelektronikk, men må desverre innrømme at selv om jeg har loddet en del (ganske mye i forhold til folk som ikke har gått disse linjene så klart) så har jeg glemt _mye_, spesielt teori.

Holder på å prøve å ta meg litt inn igjen, og tenkte det kunne være en grei hobby =). Likte aldri bøkene vi hadde på skolen, men syntes allaboutcircuits virket som en grei side. Begynne fra grunnen av liksom =D

Ellers bruker jeg gjerne opptil 1500,- på en god loddebolt som holder litt oppover i nivå, utstyr er jo halve jobben som en sier, og de over 50W kan vel etter hvert brukes til å (av-/)montere SMD'er (hvis man kan sakene og har riktig loddeklype?). Tips på en skikkelig "3e arm" eller hva det heter, til å holde eksperimentkort/PCB tas også i mot med takk =) (må være solid!).

Har det meste av annet utstyr fra årene på skolen, mangler vel bare en tinnsuger + nevnte. Har kjøpt blyfritt loddetinn, men burde kanskje mekke avsug selv om =/.

Ellers lurer jeg fremdeles på dette med et, gjerne norsk, forum med tema rundt elektronikk, eller om jeg har gått meg vill og det faktisk finnes her på HW (burde vel strenkt tatt finnes subforum type MCU, elektronikk på et forum om HW vel?)

Tusen takk for svar =D

Ja, enig :) Weller er et bra produkt, ingen tvil om det. Jeg har også en slik. Eneste jeg har å utsette på den, er at ledningen som går frem til selve loddebolten fra loddestasjonen lett blir slitt i festet på bolten. Den får man kjøpt løst, så det er ikke et stort problem. Også prisen, da... den er kanskje litt høy.

Btw...

Likte aldri bøkene vi hadde på skolen, men syntes allaboutcircuits virket som en grei side.

Allaboutcircuits.com er kjempebra! Jeg faller litt ut under lesingen fordi den er på engelsk, og de bruker en del faguttrykk jeg må bruke tid på å tolke. Skolebøkene jeg hadde var forsåvidt ganske greie, det hender jeg drar de frem for å se etter noe jeg har glemt. Hvilken skole gikk du på? Jeg gikk nøyaktig den samme veien som deg... GK elektro, VK1 Elektronikk og til slutt VK2 serviceelektronikk hvor jeg så tok fagbrevet.

Endret av magnusalex

hehe, tror i grunnen alle skolene jeg gikk på hadde weller-bolter, selv om de gjerne hadde andre også. Eneste jeg har å utsette på 50Weren er at den _kanskje_ leverer litt lite hvis jeg bruker store spisser med blyfritt loddetinn =d

Ellers så gikk jeg GK i Norheimsund, VK1 på bergen maritime og VK2 på årstad VGS, siste året var for min del bare ren waste, siden vi (les: jeg) ikke gjorde noe elektronikk-relatert i det hele tatt (omtrent), og vi hadde en skoledag som var mindre strukturert enn en 14-åring med egen bolig =/

Har nå satt opp en foreløpig liste over det jeg tror jeg trenger:

- Loddestasjon (<1500 ca)

- Laboratorieaggregat (< 1300 ca(heter visst det i følge elfa =) ) )

- Tinnsuger

- Hjelpehånd/3' hånd eller hva det nå heter

Fra før av har jeg:

- protobrett

- resistorer

- dioder

- en del andre komponenter

- multimeter

- tenger og slikt

- sånne små enkeltkordelte ledere som brukes på eksperimentkort

- en skuff med oppsamlet rukkel =)

Hadde en sånn jalla loddepenn på 25W, var morsomt =). På det nye blyfrie loddetinnet kunne den faktisk _feste_ seg i loddtinnet når varme gikk til padden XD ikkje akkurat det som var hensikten. Tok sikringen etter jeg prøvde å bytte loddespiss, og det viste seg at dette var fyfy =/

Har også et Arduino workshop kit (info på arduino.cc), og her kom det med et "breadboard"(protobrett?), greit å ha =)

Tok dog aldri fagbrevet, strøk med glans =( (var i utlandet 2. gangen, og fikk ikke utsatt prøven =/)

Etter å ha gått gjennom listen over, og sett hva jeg trenger, kom jeg frem til dette fra elfa.se:

• Loddestasjon : 82-983-06 (1.487,-)
  • Laboratorieaggregat : 69-637-22(1.160,-) eller 69-847-43(1.214,-)
  • Tinnsuger : 82-890-50(232,-)
  • Kretskortholder/skrustikke: 80-585-05(194,-) eller 80-208-74(1.218,-)
  • Flussmiddel: 80-846-48(91,-)
  • Flussrens: 80-846-60(105,-)
  • statiske el.-bånd: 80-089-73(35,-)

noe som skulle bli rundt 3500,- før frakt, med den dyreste strømforsyningen (går til 30V 5A vs 30V 2,5A) og den billigste kretskortholderen. Forstår nå hvorfor skrustikkene på skolen var skrudd fast, koster jo 1200!

Finnes det noen billigere (nett)butikker? evt noe jeg har kjørt overkill på?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...