Gå til innhold

Ny PSU, MIST 650W? [Antec NeoPower 650 Blue bestilt!]

Anbefalte innlegg

Har nå en Antec EarthWatts 500W som jeg vil bytte ut grunnet den er ikke modulær, og den mangler kabelstrømper (som passer dårlig i mitt nye Lian Li PC-A17B.

Kikker derfor noe på nye MIST 650W, men er åpen for andre gode forslag til maks tusenlappen.

Den bør ha kabelstrømper, være stillegående, over 550W og den skal være modulær!

Noen tips til alternative produkter jeg bør se på?

~ Morts360

Endret av Mortis360
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Jeg hakke tips for noen andre men jeg har selv mist 600watt og er utrolig fornøyd med modulær kontaktene. Slapp jo unna alle kablene utenom de 2 til skjermkortet og harddiskene og det ser utrolig ryddig ut. De er også utrolig stille jeg kanke helt skjønne at viften går rundt for jeg hører den aldri. Så anbefaler virkelig en mist 650watt.

Lenke til kommentar

Hadde tidligere en MIST 500W som er 3 år gammel, den suser og går i PCen til fattern per idag og var godt fornøyd med den!

Ser 650W utgaven har fått en meget god test her, er det ingen andre strømforsyninger som kan konkurere med kravene mine?

Mye trolig blir det en 650W, men takker for andres erfaringer!

~ Mortis360

Lenke til kommentar
NeoPower er merket med 3 rails, men den har faktisk bare 1. Samme som med Corsair HX520/620.

Hvor har du funnet ut at den bare har 1 rail?

Det var gode nyheter, for des mindre rails man har å forholde seg til des enklere utnytter man strømforsyningen! :w00t:

Venter på den enda, den sto registrert innlevert postterminal i Trondheim på Torsdag, så den er nok rundt Oslo/Drammensområdet nå, håper jeg har den på tirsdag!

~ Mortis360

Lenke til kommentar

Vet dette fra reviews jeg leser på nettet. Den er produsert av Seasonic, som tidligere nevnt på samme plattform som Corsair HX-serien. Den deler da samme arkitektur, som en enkelt rail. Corsair merket HX-serien med 3 rails, mest p.g.a at de på papiret ville holde seg til ATX-standarden (som anbefaler flere rails, men som du ser så holdt ikke alle produsenter seg til dette i praksis).

Lenke til kommentar

"Rails" med current limiters blei en flopp da kraftige SLI og Crossfire konfigurasjoner dukket opp og det ble bare kaos med overload av disse i svært mange tilfeller. Intel har faktisk firet på denne "rekommendasjonen" de kom med i ATX 2.x designet.

En rail pr. transformer er det beste uansett hvordan man vrir og vender på det.

Dessuten er EPS standarden helt uten denne "rekommendasjonen" , EPS tilnærming brukes som vi vet på mange hovedkort nå med bla 8pin cpu power .

Lenke til kommentar

I teorien burde en rail for hver kontakt være ideelt men kan se problemer da man måtte hatt øremerkede kontakter med effektforbruk på.

En komponent ryker eller drar for mye strøm ville ikke stoppe hele systemet, men bare falle ut.

Men teori og praksis er ikke alltid enig :D

Lenke til kommentar

Jo, nå som GTX280 har kommet som gjerne drar over 200W per kort, så har det lite for seg å begrense OCP per rail til f.eks 18A. Railene for PCIe-kontaktene bør da settes mye høyere. Noe som som oftest gjøres på 800W+ forsyninger med flere rails, man ser gjerne at de justeres opp til 25-30A.

Lenke til kommentar
I teorien burde en rail for hver kontakt være ideelt men kan se problemer da man måtte hatt øremerkede kontakter med effektforbruk på.

En komponent ryker eller drar for mye strøm ville ikke stoppe hele systemet, men bare falle ut.

Men teori og praksis er ikke alltid enig :D

Nå er jo alle respektable PSU kortslutnings sikret , så det argumentet holder vel ikke helt mål.

Dessuten er det ingen vits at "resten" av PC'n kjører hvis en av disse : grafikk kort,systemdisk eller CPU faller bort . Da kan liksågodt hele systemet (PSU) få en global shutdown.

Denne såkalte rekommendasjonen med multiple rails fra Intel er i utgangspunktet kun en "safety regulation" hvor det ble bestemt at intern trekk inne i en PC på en ledningsbunt ikke skulle overstige 20A. Kabel rutingen fra +12v trafoen ene utgang ble da intent i PSU delt opp og kjørt gjennom sikringer på 20A(max) fordelt over flere utgangskretser . Trafoen ga ikke iseg noe mere uteffekt på +12v enn før.

Dette ble etterpå en markeds "hype" hvor det snakkes om stabil power til CPU og greier , men det er bare bullshit. Se bare på high end servere med flere prosessorer og EPS power så skjønner man at dette ikke er noe man trenger og er påkrevet.

Flere har nå "gått tilbake" til single railet PSUer , PC Power & Cooling til eksempel har aldri gått på dual greiene i det hele tatt , og kun kjørt som for med single stor distribusjon.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Dessuten er det ingen vits at "resten" av PC'n kjører hvis en av disse : grafikk kort,systemdisk eller CPU faller bort . Da kan liksågodt hele systemet (PSU) få en global shutdown.

Det kan ses fra flere vinkler. Hvis det er kritiske data på et system og en komponent skulle trekke ned hele systemet. F.eks. grafikkortet. Ville i værste fall forårsaket skrivefeil på en disk og miste data. Men med dagens filsystem og undo/rollback-funksjonalitet i databaser så ville de fleste overleve dette. Men igjen om det er kritisk ville man hatt diskene i en helt engen enhet med helt andre sikkerhetstiltak.

Hadde jeg ville satt opp en NAS-boks med flere disker ville jeg helst hatt (ideelt sett) en rail per disk. Da ville forhåpentligvis kun den ene disken gått ned.

Dette blir veldig satt på spissen og beklager at det ble litt off topic.

Lenke til kommentar

Nå har man gjerne redundant power supply i database server da.

Vi snakker vel her om desktop segmentet / workstations (ATX 2.X PSU).

Men vis strømmen til displaykortet går ender man vel opp med en BSOD i windows uansett og da er man igjen like langt mtp ukontrollert shutdown på filsystem.

Lenke til kommentar
Nå har man gjerne redundant power supply i database server da.

Vi snakker vel her om desktop segmentet / workstations (ATX 2.X PSU).

Men vis strømmen til displaykortet går ender man vel opp med en BSOD i windows uansett og da er man igjen like langt mtp ukontrollert shutdown på filsystem.

Selvfølgelig, men jeg snakket om forskjell på teori og praksis. I teorien 'burde' ikke windows BSOD'e i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...