Gå til innhold

Iphone og angrerett.


Anbefalte innlegg

Her er en nøtt til dere veteraner, bestilte en iphone med italk medium abonnement forleden dag, og jeg innser etter å ha lest artikler og pratet med brukere at 699 i måneden er for drøyt for privilegiet av å eie en middelmådig telefon med store mangler i 2008, så jeg ønsker å benytte angreretten.

 

Problemet ligger i at jeg overhodet ikke ønsker å betale den innledende månedsavgiften på 699 for ingenting, og telefonen samt abonnementet ble solgt som en pakke.

Dog på mine kundesider hos netcom kan det virke som om at abonnementet mitt allerede er oppgradert som de så fint kaller det, forøvrig den dårligste beskrivelsen siden holocaust ble betegnet som en uheldig misforståelse.

 

Jeg har allerede teknisk sett tatt abonnementet i bruk, har jeg ikke, selv om jeg enda ikke har fått telefonen? Kan jeg vri meg ut av denne?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

hm er tlf sendt og mottat av deg?

vis tlf ikke er sendt så kan du nok få kjøpet hevet uten problemer.

er tlf sendt og åpnet av deg så er det nok litt verre angående abm prisen.

 

Ring dem i morgen og forklar at du ikke ønsker tlf og angrer så finner du nok raskt en løsning på problemet ditt.

Lenke til kommentar
hm er tlf sendt og mottat av deg?

vis tlf ikke er sendt så kan du nok få kjøpet hevet uten problemer.

er tlf sendt og åpnet av deg så er det nok litt verre angående abm prisen.

 

Ring dem i morgen og forklar at du ikke ønsker tlf og angrer så finner du nok raskt en løsning på problemet ditt.

 

 

Har ikke mottatt telefonen nei, men med litt uflaks er den vel her i morgen. Snedig av dem å igangsette abonnementet før telefonen i det hele tatt har blitt sendt.

Lenke til kommentar
Det er ikke angrerett på tjenester, bare varer.

 

Her er angrerettloven:

http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html så kan jo du finne hvor sitatet ditt er feil.

 

Forresten, siden det er § 1 så kan jeg klippe og lime:

"Loven gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted."

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Ja. Når du benytter deg av angreretten, og aboet ikke er tatt i bruk eller noe, så skal du få igjen alt. Unntatt returfrakten, den må du dekke selv.

 

Dette er feil.

 

Som forbruker kan du velge flere måter å returnere varen på; du kan enten be speditør om å returnere varen uten å i det hele tatt ta i mot vare, du kan sende den tilbake selv eller du kan til og med be selger om å besørge frakt selv. Alt med loven i hånd.

 

§ 14. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgssted

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av selgeren.

 

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt.

 

Forbrukeren kan holde varen tilbake inntil han eller hun har mottatt tilbakebetaling og eventuelt et beløp tilsvarende returkostnader fra selgeren.

 

Når forbrukeren har mottatt det selgeren skal betale, skal forbrukeren sende eller levere varen til selgeren innen rimelig tid.

 

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på tilsvarende måte. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning, gjelder bestemmelsen i sjette ledd.

 

Som det fremgår her plikter man ikke å sende noe før man har mottatt penger tilbake fra selger, noe jeg anbefaler å bruke mot f.eks. Pixmania der man må sende varen i retur til Frankrike. En liten sending koster for 300,- eller mer. Jeg har ikke sett noe til mine penger etter å ha sendt retur til dem og purret flere ganger på oppgjør for utlegg.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Feil. Sorry. Internettsalg er fjernsalg, ikke salg utenfor fast utsalgsted.

 

Fjernsalg (utenom telefonsalg) så dekker du returfrakt selv. Ved salg utenfor fast utsalgssted og telefonsalg så finnes det andre alternativer, slik du har vist.

 

Her er rett paragraf:

 

§ 15. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

 

Forbrukeren skal tilbakeføre varen innen rimelig tid. Dette må gjøres selv om forbrukeren ikke har fått det han eller hun har krav på å få tilbakebetalt fra selgeren.

 

Er varen sendt gjennom posten eller en annen selvstendig fraktfører skal den sendes tilbake på samme måte eller leveres til selgeren. Dersom selgeren ikke har ordnet med hensiktsmessig returpakning gjelder bestemmelsen i fjerde ledd.

 

Er varen levert på annen måte, skal forbrukeren enten stille varen til selgerens rådighet for avhenting på det stedet den ble mottatt eller levere eller sende den til selgeren.

 

Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet.

 

Forbrukeren plikter ikke å motta eller innløse en vare før den returneres til selgeren, men kan i stedet betale returkostnadene og be den som leverer varen om å returnere varen til selgeren.

 

Dersom forbrukeren har gitt melding til selgeren om at varen kan hentes i henhold til fjerde ledd og dette ikke skjer innen 3 måneder fra meldingen er mottatt, tilfaller den forbrukeren vederlagsfritt.

 

Altså plikter man både å sende produktet før man får penger og å betale returkostnadene. Dvs at om man ikke henter varen, betaler man oppkravsgebyr og retur, så det billigste er å hente den ut, og så benytte seg av angrerett.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Hm, tror jeg prøver meg på en spansk en og ber de fakturere meg for returfrakten på neste...kremt...faktura, slik at jeg slipper låne vekk 700 kroner i to-tre uker. Akkurat begynt i ny jobb, og lønningen for tre arbeidsdager blir ikke astronomisk.

 

Men jeg mener fortsatt at aboet er teknisk sett tatt i bruk, da jeg har ringt med den gamle telefonen etter at abonnementet mitt ble nedgradert. Abonnementet er fortrinnsvis knyttet til SIM kortet mitt.

 

Angående returfrakt tror jeg det er ulike prosedyrer fra selskap til selskap. Apple av alle, ga meg lov til å be budet snu i døra uten at jeg skulle bli fakturert for noe som helst da jeg kjøpte min ipod nano 2G.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Ble møtt på support av 1 stk gretten nordlending som ikke var særlig behjelpelig.

Jeg måtte betale en del av månedsavgiften for hver dag jeg hadde hatt abonnementet, så i dette tilfellet blir jeg med andre ord straffet for å være netcomkunde, da andre kunder ville fått simkort sammen med telefonen.

Hm

Lenke til kommentar
Returfrakt er ditt eget ansvar. Det er jo ditt valg å returnere...

Bestillte du ipod nano direkte fra apple, og de sendte bud på døra? imponerende

 

Om du vil se imponerende, prøv å kjøpe en ipod hos apple.no for så å hevde reklamasjonsrett når ett år har gått. "Vi holder desverre ikke til i Norge, og er derfor ikke bundet av norsk forbrukerlov, takkskalduhahei"

 

Returfrakt nevnte jeg ikke med en stavelse i innlegget.

Greia er at jeg vil ikke betale for en tjeneste jeg har kjøpt sammen med et produkt i en pakkeløsning, dvs jeg vil gjerne slippe å bli fakturert for et abonnement jeg hadde sluppet å ta i bruk om jeg ikke var netcom kunde.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
Returfrakt nevnte jeg ikke med en stavelse i innlegget.

 

Svaret var myntet mot forrige innlegg, der du faktisk nevnte det med tre stavelser ;)

Angående abbonementet avstår jeg å svare, fordi jeg ikke er helt oppdatert på hvordan det fungerer.

 

Vet at apple er full av bullshit, derfor har de også en del saker mot seg på dette.

Endret av efjeldse
Lenke til kommentar
Vet at apple er full av bullshit, derfor har de også en del saker mot seg på dette.

 

Apple og Dell mangler begge forståelse for at man må forholde seg til lover og regler i landene man opererer i, og ikke bare skrike "america, fuck yeah" i telefonsupporten når folk klager.

 

Men i dette tilfellet er det snarere meg selv og Netcom som er skyldnerene.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår saken rett så hadde du et vanlig Netcom-abonnement fra før, som har blitt oppgradert/endret til "iPhone-abonnement" i forbindelse med kjøpet i iPhonen?

 

Det burde jo ikke være verre enn at de endrer tilbake til ditt gamle abonnement, og du må betale månedsavgift og forbruk etter ditt gamle abonnement, også i perioden du har hatt det andre abo'et.

Må jo være Netcom sin feil at de har aktivert det nye abo'et før du har fått iPhonen.

 

Du skrev at du må betale for hver dag du har hatt det nye abonnementet. Hvordan kommer dette ut sammenliknet med det gamle abonnementet ditt? Du slipper jo å betale dobbelt regner jeg med.

Jeg ville prøvd å ringe kundeservice på nytt - sjansen er jo stor for at du får snakke med noen andre enn den gretne nordlendingen :)

Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår saken rett så hadde du et vanlig Netcom-abonnement fra før, som har blitt oppgradert/endret til "iPhone-abonnement" i forbindelse med kjøpet i iPhonen?

 

Det burde jo ikke være verre enn at de endrer tilbake til ditt gamle abonnement, og du må betale månedsavgift og forbruk etter ditt gamle abonnement, også i perioden du har hatt det andre abo'et.

Må jo være Netcom sin feil at de har aktivert det nye abo'et før du har fått iPhonen.

 

Du skrev at du må betale for hver dag du har hatt det nye abonnementet. Hvordan kommer dette ut sammenliknet med det gamle abonnementet ditt? Du slipper jo å betale dobbelt regner jeg med.

Jeg ville prøvd å ringe kundeservice på nytt - sjansen er jo stor for at du får snakke med noen andre enn den gretne nordlendingen :)

 

Jeg håper på at dette er tilfelle. Smarttalkminuttene blir langt billigere enn italkminuttene :D

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Her er en nøtt til dere veteraner, bestilte en iphone med italk medium abonnement forleden dag, og jeg innser etter å ha lest artikler og pratet med brukere at 699 i måneden er for drøyt for privilegiet av å eie en middelmådig telefon med store mangler i 2008, så jeg ønsker å benytte angreretten.

 

Problemet ligger i at jeg overhodet ikke ønsker å betale den innledende månedsavgiften på 699 for ingenting, og telefonen samt abonnementet ble solgt som en pakke.

Dog på mine kundesider hos netcom kan det virke som om at abonnementet mitt allerede er oppgradert som de så fint kaller det, forøvrig den dårligste beskrivelsen siden holocaust ble betegnet som en uheldig misforståelse.

 

Jeg har allerede teknisk sett tatt abonnementet i bruk, har jeg ikke, selv om jeg enda ikke har fått telefonen? Kan jeg vri meg ut av denne?

 

 

Hvis man har inngått en avtale så er vel det redeligste å holde den. Ikke "vri seg unna".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...