Molleth Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hei. Skjermkort driveren min klikker alltid når den går opp i nermere 70 grader, så tenkte å prøve å få ned temperaturen i pcen litt. Men har liten peiling på vannkjøling men alltid gøy å prøve noe nytt. Så lurte på om det var mulig å få noen tips om hva jeg skal kjøpe...Det er egentlig bare skjermkortet jeg trenger bedre kjøling til, tenkte å bruke rundt 1000kr om det er mulig. Om det er en pakke som er til flere ting en bare skjermkort så gjør selvfølgelig ikek det noe. Min pc: Gpu 9800gtx Gigabyte Cpu E8400 Hovedkort Evga nforce 750i sli FTW HD: Seagate HD Cuda 7200.11/500gb Kabinet: Coolermaster Centurion 534 Vil helst ha allt inni kabinettet. ( Ingen tank utenfor) Takker for alle tips. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 (endret) 1000 kroner var ikke mye. Tror du egentlig burde regne med litt mer. Pumpe Radiator En av disse Vannblokkene som passer til Skjermkortet ditt + Diverse slanger og Nipler (men dette koster ikke mye). Skal du absolutt kun kjøle ned Skjermkortet, ville jeg kjøpt 1 singel radiator (velg en Mist singel radiator isteden da, og spar penger). Når det er sagt, så tror jeg også at 8800 GTX Vannkjølingsblokker passer 9800 GTX, Denne selges på bruktmarkedet, heldekkende blokk. Som gir svært gode temperaturer. (Denne får du ikke i Norge - Og må Importeres). Endret 27. juli 2008 av Giallorossi Lenke til kommentar
Molleth Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 1000 kroner var ikke mye. Tror du egentlig burde regne med litt mer.Pumpe Radiator En av disse Vannblokkene som passer til Skjermkortet ditt + Diverse slanger og Nipler (men dette koster ikke mye). Skal du absolutt kun kjøle ned Skjermkortet, ville jeg kjøpt 1 singel radiator (velg en Mist singel radiator isteden da, og spar penger). Når det er sagt, så tror jeg også at 8800 GTX Vannkjølingsblokker passer 9800 GTX, Denne selges på bruktmarkedet, heldekkende blokk. Som gir svært gode temperaturer. (Denne får du ikke i Norge - Og må Importeres). Ja ser det blir litt dyrere enn ejg trodde så skal vurdere det litt. takk for hjelpen Lenke til kommentar
Molleth Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 Hvordan bråker vannkjøling i forhold til luftkjøling? Hvis du har en singel radiator så kan ejg bare kjøle 1 ting og hvis du har en dobbel så kan jeg kjøle f.eks skjermkort og CPU, stemmer det? Lenke til kommentar
ansver Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Hvordan bråker vannkjøling i forhold til luftkjøling? Hvor mye vannkjøling bråker er i hovedsak bestemt av hvilke vifter du bruker på radiatoren(e), hvilken pumpe du kjører og hvor god vibrasjonsdemping du bruker når du fester pumpa. Med god planlegging og gode komponenter kan vannkjøling være nesten lydløst. Hvis du har en singel radiator så kan ejg bare kjøle 1 ting og hvis du har en dobbel så kan jeg kjøle f.eks skjermkort og CPU, stemmer det? Nei, det er ingen slik direkte sammenheng. Noen CPU'er avgir svært mye varme (f.eks. overklokka og overvolta quad-core prosessorer), mens andre bare avgir en brøkdel av dette. Det samme gjelder skjermkort. Jo mer varme komponentene dine avgir, jo større/bedre radiator og/eller kraftigere vifter trenger du for å holde samme temperatur. I mine øyne er 1000 kr for lite for å begynne med vannkjøling. For å bare kjøle skjermkortet trenger du minimum pumpe, radiator, GPU-vannblokk, slanger, vifter og litt annet diverse. Det blir fort langt over 1000 kr. Hadde jeg vært deg ville jeg heller kikka rundt etter en god luftkjøler for skjermkortet ditt. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Som "Ansver" sier, så kommer det helt an på komponenta. Men hvis du har en Dual Core CPU med 65 watt TDP, så klarer en Dual Radiator og kjøle ned både CPU og GPU helt greit (altså med resultater). En Singel radiator er ikke å anbefale, uansett. En Quad Core på en dual radiator og Skjermkortet ditt går også helt greit - Men her blir det mindre du tjener på Vannkjølinga. Stort sett er Vannkjølings litt stillere enn vanlig luftkjøling, men det kommer også an på hvor "High-End"-Luftkjøling du har, f.eks hvor mange vifter du har. Jeg ville heller gått til innkjøp av noen vifter, f.eks Denne er helt grei. Lenke til kommentar
Molleth Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Som "Ansver" sier, så kommer det helt an på komponenta. Men hvis du har en Dual Core CPU med 65 watt TDP, så klarer en Dual Radiator og kjøle ned både CPU og GPU helt greit (altså med resultater). En Singel radiator er ikke å anbefale, uansett.En Quad Core på en dual radiator og Skjermkortet ditt går også helt greit - Men her blir det mindre du tjener på Vannkjølinga. Stort sett er Vannkjølings litt stillere enn vanlig luftkjøling, men det kommer også an på hvor "High-End"-Luftkjøling du har, f.eks hvor mange vifter du har. Jeg ville heller gått til innkjøp av noen vifter, f.eks Denne er helt grei. Har ganske gode luft kjølere fra før, ser jo at jeg må opp i vertfall 2000kr her. Har noen peiling på om denne er en god kjøler? Har en E8400 CPU på 4ghz og har lyst til å dra den litt lengre med vannkjøling. Ulempen var bare at den tok litt plass på utsiden men har så lite kabinett at jeg må nok ha det meste utenfor kabinettet uansett. http://www.microplex.no/product.aspx?pid=ZMRESERATOR1 Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Nei, Reserator er kjent for å være dårlig, men hvis du hadde montert en ordentlig GPU-blokk, som er heldekkende, da blir det nok noe annet, men fortsatt er reseratoren dårlig. Lenke til kommentar
Molleth Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Men da tror jeg at jeg før prøve noen av de du anbefalte Giallorossi. Regner med jeg må ha en vanntank i tilleg til det du linket? Når jeg først kjøper allt dette så vil jeg nok trenge en CPU kjøler også. Ble litt forvirret med alle forskellige slanger å nippler vil dette passe sammen? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...amp;mcat=14s267 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...amp;mcat=14s265 http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=119042 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...amp;mcat=14s267 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=m...amp;mcat=14s281 http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...amp;mcat=14s267 Hvor mange? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=S...amp;mcat=14s267 Hvor mange? http://www.microplex.no/product.aspx?pid=A...amp;mcat=14s393 er denne cpu blocken grei? Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Er kanskje bedre at du kjøper en "Kit"-pakke. Skal du ha virkelig god vannkjøling, som yter best iforhold til pris, må du dessverre importere fra utlandet. Utvalget og prisene her i lille Norge er for dårlig. PetrasTechShop er en høyt profilert sjappe fra utlandet, har enda ikke hørt noe negativt om den butikken. PTS (PetrasTechShop) selger også Vannkjølings "kit". Disse . Legg til Mva og Frakt så har du prisen. Hvis du tar sjansen, som de fleste andre, spørr du PTS om å "skrive ned" Pakkens verdi, til under 200 kroner - Da slipper du Mva og mye frakt Lenke til kommentar
Molleth Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Er kanskje bedre at du kjøper en "Kit"-pakke.Skal du ha virkelig god vannkjøling, som yter best iforhold til pris, må du dessverre importere fra utlandet. Utvalget og prisene her i lille Norge er for dårlig. PetrasTechShop er en høyt profilert sjappe fra utlandet, har enda ikke hørt noe negativt om den butikken. PTS (PetrasTechShop) selger også Vannkjølings "kit". Disse . Legg til Mva og Frakt så har du prisen. Hvis du tar sjansen, som de fleste andre, spørr du PTS om å "skrive ned" Pakkens verdi, til under 200 kroner - Da slipper du Mva og mye frakt Er det ikke en sjanse for å bli tatt for det da? Endret 28. juli 2008 av Molleth Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) Hehe, selvsagt er det det. Alltid en bakdel. Men en slik "Kit"-pakke er ikke stor og jeg ville ihvertfall tatt sjansen. Uansett, hvis du bestiller fra utlandet, får du mye bedre utstyr enn her i Norge, og til en billigere pris. PTS, petrastechshop, tar imot betaling via PayPal. Endret 28. juli 2008 av Giallorossi Lenke til kommentar
Molleth Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Hehe, selvsagt er det det. Alltid en bakdel. Men en slik "Kit"-pakke er ikke stor og jeg ville ihvertfall tatt sjansen. Uansett, hvis du bestiller fra utlandet, får du mye bedre utstyr enn her i Norge, og til en billigere pris. PTS, petrastechshop, tar imot betaling via PayPal. jess får se litt på de sidan, takk for all hjelpen Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hehe, selvsagt er det det. Alltid en bakdel. Men en slik "Kit"-pakke er ikke stor og jeg ville ihvertfall tatt sjansen. Uansett, hvis du bestiller fra utlandet, får du mye bedre utstyr enn her i Norge, og til en billigere pris. PTS, petrastechshop, tar imot betaling via PayPal. Hva skjer dersom du mot formodning blir busta? Noe straffegebyr eller stopper de hele pakken? ("smugling"?) LITT kjedelig å tape 3k... Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Hehe, du taper ikke 3 K ihvertfall, men du får trolig et straffegebyr og Varen blir tollet av tollvesnet, noe som koster litt. Da er det ikke så lønnsomt lenger, men fortsatt, du får ikke det utstyret i Norge. Når det er sagt, virker ikke som om du ønske det absolutt beste utstyert på vannkjølingsmarkedet, så det spørs ikke om du bare kan kjøpe via Microplex.no. Utstyret derifra er langt ifra dårlig, men det er bare bedre i Utlandet, dessverre. Dual Radiator, Swiftech MCP 655 Pumpe og Apogee CPU-blokk (Og evt GPU-blokk) holder lenge til ditt bruk, virker det som. Har selv spørt om Microplex/NetShop kan importere varer, noe de ikke gjør, ihvertfall fikk jeg avslag. Lenke til kommentar
Ashaman Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Er ikke sikker, men burde jo vere slik at pakken blir verdisatt, eventuelt at lappen inni blir sjekket, også får man moms på dette. Jeg kan jo ikke kontrolere at de jeg bestiller fra skriver dette med verdi på 100 dollar eller ikke, eller om de krysser på gift. Blir jo feil om den som får pakken skal straffes for noe han/hun ikke kan kontrolere. Men som sagt, jeg aner ikke... så lurer igrunn på det samme. Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Ashaman har riktig, ihvertfall utifra hva jeg har forstått. Du bestiller pakken, den kommer til Norge og fortollet etter pakkens verdi som er angitt, er de skeptiske til verdien på pakken, så åpner de den og sjekker det - Da kan du ryke på tollinga, veldig. Derfor, før du bestiller, så kan du si ifra til netsjappen du bestiller ifra, om å sette ned pakkens verdi, altså de skriver 200 kroner isteden for 3000 kroner. Det vil si at den slipper toll. I de fleste tilfeller går dette, men selvsagt er det noen som ryker. Er trådstarter ikke villig til å bestille utlandet, så har fortsat Microplex gode alternativer, men ikke det beste til en normal pris. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Men uansett vet vel ikke tollvesenet om det er en gave eller ikke... Med mindre det ligger dokkumentasjon i pakken på at du faktisk har kjøpt det (kvittering med navn eller liknende?). Lenke til kommentar
Giallorossi Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Det ligger der, skriv heller ned pakken enn å sette den opp som en gave. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 11. august 2008 Del Skrevet 11. august 2008 Men jeg kom på en ting: Hvis butikken bare sender kvittering på e-post, og ikke legger noen dokkumentasjon i esken (kun navn og adresse der pakken skal sendes), så kan vel ikke tollvesenet komme å si at det ikke er en gave, de trenger jo en form for bevis vil jeg tro. For hva de vet, kan jo bestemoren til naboen til onkelen til søstera til katten min i USA ha kjøpt det som en gave til min 110 års dag, og bare bedt butikken om å sende det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå