larsidar Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 På jobb på fredag fikk jeg tilsendt et bilde der det blant annet var en bil på. Bilskiltet var sladdet. Da jeg lagret dette på min hjemme-pc for å sende videre til en annen mail så skjedde noe rart: I utforskeren på Vista så ble bildet forhåndsvist i flere sekunder (2-3) uten sladd! Jeg kopierte det også over i en annen mappe, og da viste det uten sladd, men mye kortere. Noen som har opplevd noe lignende? Jeg skjønner egentlig ikke hvordan det er mulig, og i min jobb som fotograf i pressen kan det faktisk være et etisk problem dersom bilder som er sladdet kan fremstå som usladdet. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? Lenke til kommentar
larsidar Skrevet 27. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2008 På jobb på fredag fikk jeg tilsendt et bilde der det blant annet var en bil på. Bilskiltet var sladdet. Da jeg lagret dette på min hjemme-pc for å sende videre til en annen mail så skjedde noe rart: I utforskeren på Vista så ble bildet forhåndsvist i flere sekunder (2-3) uten sladd! Jeg kopierte det også over i en annen mappe, og da viste det uten sladd, men mye kortere. Noen som har opplevd noe lignende? Jeg skjønner egentlig ikke hvordan det er mulig, og i min jobb som fotograf i pressen kan det faktisk være et etisk problem dersom bilder som er sladdet kan fremstå som usladdet. Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? Jeg har selv forsket litt på dette i kveld, og det viser seg altså at dersom du bruker Windows Paint til å lage feks en svart boks på et bilde (heldigvis bruker jeg Photoshop vanligvis), så viser preview'en i utforskeren bildet uten boksen i en kort stund før den blir synlig.... Vet ikke hvorfor, så dersom noen har noen god forklaring så mottas den med takk. Det som kan være skremmende er jo dersom man da kan "fjerne" denne sladden på en eller annen måte siden det tydeligvis kan vises uten... Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 27. juli 2008 Del Skrevet 27. juli 2008 Dette kan kanskje kome av at det vert lagra eit miniatyrbilete i EXIF. Same sak som i denne tråden. Lenke til kommentar
larsidar Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Dette kan kanskje kome av at det vert lagra eit miniatyrbilete i EXIF. Same sak som i denne tråden. Dette stemmer nok ja, testet med å ta ut thumb fra exif, og det var den som ble forhåndsvist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå