Gå til innhold

Hvorfor så stor prisforskjell (40" Full HD Toshiba - Samsung)?

Anbefalte innlegg

Alastor skrev:
Nå er vi langt på bærtur, men jeg skal gi deg et siste svar. Jo, samsung har mye støy på tv-signaler, spesielt følsomme dersom kablene er dårlige, ting er splittet osv.

På et rent direkte HD-signal, DVD over HDMI eller feks kabel-tv over hdmi-basert tuner så er det støyproblemet borte. TVene krever rett og slett god kvalitet for å gi.

Støy er således et mindre problem på en tv, det viktigste er sortnivået, fargegjengivelsen og evnen til å vise detaljer i lyse og mørke områder konstant. På de 3 områdene feiler elfunken stort.

Men skal vi gå over til å hjelpe trådstarter igjen?

Det kan vi vet du men å diskutere kvalitet på TV-er ser jeg ikke på som helt bortkastet for trådstarter da det understreker at det er kvalitetsforskjeller på forskjellige merker og modeller.

Som sagt finnes det subjektivitet, det som noen oppfatter som smell i fargene (positiv vinkel) vil andre oppfatte som litt ukorrekte farger, likevel finnes det så klart udiskutable sider som svartnivå og kontrast.

Jeg vil anbefale trådstarter å kjøpe i butikk, gjerne når Elkjøp eller Lefdal har gode tilbud for da er de ofte billigst uansett nett eller butikk. Fordelen man får ved å gå i butikken er stor, man vet hva man får når man åpner esken hjemme hos seg selv.

Hva er vel ikke verre enn å åpne en TV på 30 kg og bli misfornøyd.... joda, man har jo 14 dagers full returrett men hvem gidder å returnere en 40 tommer TV?

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung et oppskrytt billigmerke? De er vel ledende på lcd salg?

Sony har eklært priskrig mot Samsung slik at de kan ta over ledelsen, men om det lar seg gjøre vil jo tiden vise. Når dette er sagt så har Samsung ligget langt over Sony når det kommer til problemer. Både M serien og den etter har hatt en rekke større og mindre buggs som har resultert i ny firmware på blant annet M86 - 87. Der var det både Film+ trøbbel og enkelte tv klarte ikke 1:1 pixelmapping. Det var en del frustrerte mennesker på avforum i fjor.

Når det kommer til billedbehandling så har Samsung hele tiden ligget frempå og laget noen av de bedre tv-ene. Det er mulig jeg snakker over meg, men var det ikke samsung som kom med den første 100hz lcd-en?

Design messig har tv-ene også skaffet en rekke kunder siden den faktisk ser flott ut på veggen. Her har Sony noe å lære og selv om W4000 er et skritt i riktig retning så ser Samsung fremdeles penere ut. De har rett og slett tenkt møbel.

Når det gjelder SD materiale så er det ikke noen merker som takler dette særlig bra. Å se vanlig tv på en lcd er ikke bra uansett hvor mye penger du bruker. Billedproseringen til en flatskjerm er beregnet på høy oppløslig materiale. Når den viser SD så må den tilpasse og skalere dette slik at det passer på skjermen, hvis ikke hadde vanlig tv blitt en liten rute på midten av tv og det er jo ikke noen poeng når man skal ha stor flatskjerm?

Det er ikke dermed sagt at man ikke kan skaffe seg gode tv-er som er laget av andre produsenter. Philips har begynt å vise muskler og deres nye 9 serie kan spytte ut bilder til tusen. De har også klart å lage et interpolerings system som ikke produserer så mange artefakter når tempoet blir stort. Ambilight systemet deres er rett og slett en kjempe god ide så lenge det er bak tv-en og ikke rundt rammen:).

Toshiba har også en rekke gode lcd tv-er som ikke koster all verdens.

Hvis man skal diskutere sakelig så må det være om lcd er det beste systemet for Norge, skandinavia eller rett og slett europa. Det er lenge til 720P blir en standard på norske tv sendinger og frem til det så vil analoge signaler fremkalle en del hodebry for forbrukere som gjerne vil ha et virkelig pent bilde.

Lenke til kommentar
  Bava skrev:
Samsung et oppskrytt billigmerke? De er vel ledende på lcd salg?

Sony har eklært priskrig mot Samsung slik at de kan ta over ledelsen, men om det lar seg gjøre vil jo tiden vise. Når dette er sagt så har Samsung ligget langt over Sony når det kommer til problemer. Både M serien og den etter har hatt en rekke større og mindre buggs som har resultert i ny firmware på blant annet M86 - 87. Der var det både Film+ trøbbel og enkelte tv klarte ikke 1:1 pixelmapping. Det var en del frustrerte mennesker på avforum i fjor.

Når det kommer til billedbehandling så har Samsung hele tiden ligget frempå og laget noen av de bedre tv-ene. Det er mulig jeg snakker over meg, men var det ikke samsung som kom med den første 100hz lcd-en?

Design messig har tv-ene også skaffet en rekke kunder siden den faktisk ser flott ut på veggen. Her har Sony noe å lære og selv om W4000 er et skritt i riktig retning så ser Samsung fremdeles penere ut. De har rett og slett tenkt møbel.

Når det gjelder SD materiale så er det ikke noen merker som takler dette særlig bra. Å se vanlig tv på en lcd er ikke bra uansett hvor mye penger du bruker. Billedproseringen til en flatskjerm er beregnet på høy oppløslig materiale. Når den viser SD så må den tilpasse og skalere dette slik at det passer på skjermen, hvis ikke hadde vanlig tv blitt en liten rute på midten av tv og det er jo ikke noen poeng når man skal ha stor flatskjerm?

Det er ikke dermed sagt at man ikke kan skaffe seg gode tv-er som er laget av andre produsenter. Philips har begynt å vise muskler og deres nye 9 serie kan spytte ut bilder til tusen. De har også klart å lage et interpolerings system som ikke produserer så mange artefakter når tempoet blir stort. Ambilight systemet deres er rett og slett en kjempe god ide så lenge det er bak tv-en og ikke rundt rammen:).

Toshiba har også en rekke gode lcd tv-er som ikke koster all verdens.

Hvis man skal diskutere sakelig så må det være om lcd er det beste systemet for Norge, skandinavia eller rett og slett europa. Det er lenge til 720P blir en standard på norske tv sendinger og frem til det så vil analoge signaler fremkalle en del hodebry for forbrukere som gjerne vil ha et virkelig pent bilde.

Hadde egentlig stoppet den diskusjonen men kan komme med noen stikkord:

-Ja, Samsung har hatt en del problemer... ser man bort fra de var M serien ett bra kjøp for 1-2 år siden

-Tviler ikke på at de er mestselgende men det er ene og alene for at de har satset stort på billigmarkedet

-Gode toppmodeller, gjør det bra i test

-Masse billigmodeller som ser lik ut, lite skiller topp og bunn Samsung innad, utseendemessig

-De ser rett og slett bra ut som du sier men det sier ingenting om bildekvalitet

-De som prøver å utfordre Samsung, hva må de gjøre.... jo, lage billigmodeller.

-Hadde man vist salgsstatistikk i toppklassen hadde nok ikke Samsung vært på topp i salgsstatistikken

Ser en del sammenhenger her og en del av det Samsung har gjort er vel gjennomtenkt, utspekulert og genialt. All honnør til Samsungs markedføringsavdeling/designavdeling, de har jobbet bra sammen.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Punkt 1: M-serien KOM UT for 1 år siden.

Punkt 2: Nei, de har satsa stort på middelklasse og ekslusive. Det er R8 og M8 som har solgt. S67 og S8 har blitt dumpa i pris hos gråimportører, solgt igjennom Elprice osv, men det var først i høst, ikke før. Middelklasse og oppover er det folk kjøper av samsung.

Punkt 3: R8-serien, MIDDELKLASSEMODELLEN fra fjoråret vant EISA Awards 2007

Punkt 4: Hvilke da? Kom med konkrete eksempler. At en modell heter S81, S82 osv er ikke "masse forskjellige billigmodeller", de er alle samme modell, men ment for forskjellige markeder, altså gråimport på nettet.

Punkt 5: Samsung har generelt god bildekvalsitet, unntatt S8-serien fra i fjor og A3-serien fra i år.

Punkt 6: Nei, lage gode tver - LG, Sony, Philips og Sharp har alle gode konkurrenter til Samsung i hvert eneste prissegment. Her kan jeg lage en lang liste med sammenligninger, men det ville tatt tid.

Punkt 7: Se punkt 2.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  Alastor skrev:
Punkt 1: M-serien KOM UT for 1 år siden.

Punkt 2: Nei, de har satsa stort på middelklasse og ekslusive. Det er R8 og M8 som har solgt. S67 og S8 har blitt dumpa i pris hos gråimportører, solgt igjennom Elprice osv, men det var først i høst, ikke før. Middelklasse og oppover er det folk kjøper av samsung.

Punkt 3: R8-serien, MIDDELKLASSEMODELLEN fra fjoråret vant EISA Awards 2007

Punkt 4: Hvilke da? Kom med konkrete eksempler. At en modell heter S81, S82 osv er ikke "masse forskjellige billigmodeller", de er alle samme modell, men ment for forskjellige markeder, altså gråimport på nettet.

Punkt 5: Samsung har generelt god bildekvalsitet, unntatt S8-serien fra i fjor og A3-serien fra i år.

Punkt 6: Nei, lage gode tver - LG, Sony, Philips og Sharp har alle gode konkurrenter til Samsung i hvert eneste prissegment. Her kan jeg lage en lang liste med sammenligninger, men det ville tatt tid.

Punkt 7: Se punkt 2.

Punkt 1: Nei, M-serien er IKKE bare ett år gammel. Du kan finne en test for ett år siden der en M86 stiller opp mot en Sony på Dingz.no, da har M-serien vært i salg en god stund, kanskje nærmere ett år.

Punkt 2: Ok da, middelklassemodeller solgt til bunnpris eller bunnmodeller solgt til bunnpris.... kall det hva du vil men Samsung har hatt modeller i den aller nederste delen av prisskalaen uansett.

Punkt 3: Det kan godt hende for som sagt er det gode skjermer for pengene.

Punkt 4: Eksempler??? Seriøst, er du ikke enige i at de forskjellige Samsungmodellene utseendemessig er veldig like.....

Punkt 5, 6 og 7: Ok..

PS! Har du sjekket den nye serien til Elfunk.... hva synes du om den?

Lenke til kommentar

http://avforum.no/forum/tv-apparater/51343...e-lcd-tver.html

Den kom på samsung.no i april. Altså 1 år og 3 måneder siden. Den kom på markedet i mai. 1 år og 2 måneder siden. Du kan herje og holde på så mye som mulig ang dette, men jeg VET når denne tven kom ut. Jeg har solgt den fra dag en, jeg har vært på forhandlervisning av denne tven før den kom på markedet. Tro meg, jeg _vet_.

Samsungs billigste 40" kostet i høst ca 10 000,-. Da fikk du 42" til 6995,-. Middelklassemodellen R8 kostet 12000 og M8 kostet 15000,-.

Ditt poeng var at lite skiller samsungs ulike modeller innad, at de har masse ulike i billigklassen, det er jeg dypt uenig i. Ang utseende så er det klare forskjeller, eller mener du det at alle sammen har fokus på runde linjer og pianolakk?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
  Alastor skrev:
http://avforum.no/forum/tv-apparater/51343...e-lcd-tver.html

Den kom på samsung.no i april. Altså 1 år og 3 måneder siden. Den kom på markedet i mai. 1 år og 2 måneder siden. Du kan herje og holde på så mye som mulig ang dette, men jeg VET når denne tven kom ut. Jeg har solgt den fra dag en, jeg har vært på forhandlervisning av denne tven før den kom på markedet. Tro meg, jeg _vet_.

Kan godt hende men hva er da egentlig problemet... 1-2 år er jo ikke akkurat skivebom på 1 år og tre måneder, så hva du henger deg opp i skjønner jeg faktisk ikke. Hvis det hjelper skal jeg sjekke akkurat dato eventuelt neste gang....

Alastor skrev:
Samsungs billigste 40" kostet i høst ca 10 000,-. Da fikk du 42" til 6995,-. Middelklassemodellen R8 kostet 12000 og M8 kostet 15000,-.

De prisene stemmer ihvertfall ikke med hva jeg husker, kanskje det var deres priser men jeg tør påstå at de gikk billigere hos enkelte andre og på internett.

Alastor skrev:
Ditt poeng var at lite skiller samsungs ulike modeller innad, at de har masse ulike i billigklassen, det er jeg dypt uenig i. Ang utseende så er det klare forskjeller, eller mener du det at alle sammen har fokus på runde linjer og pianolakk?

Når jeg sier Samsung innad mener jeg ikke inni skjermene men utseendemessig forskjellige modeller innen Samsung. Du må tenke kjøpegruppe her, de som vet hva de vil ha ser godt forskjell, det kan jeg være enig i men for mannen i gata må du innrømme at de forskjellige modellene skiller seg lite fra hverandre.

Lenke til kommentar

Hva vil dere anbefale av desse TV'ene? Sony sin er en testvinner men "bare" 32" mens Toshiba sin er 42" Full HD og ganske slim. Har ikke sett den med egne øyer men den kan da ikke vere dårlig? Sony sin såg jeg hos Elkjøp og den virket lovende, bare synd at Full HD versjonen med større skjerm har så stiv pris.

http://lanseringsguide.hardware.no/product...productId=95236

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...a4AAAEO7cks9Q5D

Lenke til kommentar
  piccolo skrev:
Hva vil dere anbefale av desse TV'ene? Sony sin er en testvinner men "bare" 32" mens Toshiba sin er 42" Full HD og ganske slim. Har ikke sett den med egne øyer men den kan da ikke vere dårlig? Sony sin såg jeg hos Elkjøp og den virket lovende, bare synd at Full HD versjonen med større skjerm har så stiv pris.

Dette virker ikke som en fair fight, 32" HD-Ready mot en 42" Full HD... vel, har du pengene så gå for Toshibaen så klart. Det mener nå ihvertfall jeg uten å ha testet noe bildekvalitet på disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...